رئیس رسانه ملی در اجلاس بین‌المللی AIBD بر رسالت جهانی صدا و سیما تاکیدکرد

صلح و معنویت

مراسم افتتاحیه چهل و دومین نشست سالانه و پانزدهمین مجمع عمومی مؤسسه توسعه رادیو و تلویزیون‌های آسیا - اقیانوسیه (AIBD) با حضور رئیس سازمان صداوسیما برگزار شد.
کد خبر: ۹۳۷۵۵۴

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دکتر علی‌عسکری در این مراسم ضمن خیر مقدم به مهمانان خارجی و داخلی شرکت‌کننده در این نشست ابراز امیدواری کرد: این نشست سه روزه که با هدف توسعه رسانه‌های آسیایی ترتیب داده شده به هم‌افزایی میان اعضا و ارتقای سطح کار حرفه‌ای همه اعضا در زمینه تولید آثار بومی و توسعه پخش و دسترسی با‌کیفیت منجر شود.

دکتر علی‌عسکری در مراسم افتتاحیه این اجلاس گفت: مایه افتخار است که میزبان مهمانان عالی‌رتبه و گران‌قدری از رسانه‌های کشورهای آسیایی در مراسم افتتاحیه چهل‌ودومین نشست سالانه و پانزدهمین کنفرانس عمومی مؤسسه توسعه رسانه‌های آسیا و اقیانوسیه و نشست‌های مربوط به آن در تهران به میزبانی سازمان صداوسیما و با همکاری مؤسسه AIBD هستم.

ابتدا می‌خواهم حضور همه هیات‌های نمایندگی را در این نشست خوشامد گفته و از همکاران خودم در سازمان صداوسیما و مؤسسه AIBD برای سازماندهی این نشست کمال تشکر را داشته باشم.

این نشست سه‌روزه نقش مؤثری در ارتقای روح همکاری، دوستی و همبستگی میان دست‌اندرکاران رسانه‌ای در سراسر قاره کهن آسیا خواهد داشت. آرزومندم چنین نشستی که با هدف توسعه رسانه‌های آسیایی ترتیب داده شده است، به هم‌افزایی میان اعضا و ارتقای سطح کار حرفه‌ای همه ما در زمینه تولید آثار بومی و توسعه پخش و دسترسی با کیفیت منجر شود.

سازمان صداوسیما یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های رسانه‌ای در جهان است. سازمان رادیو و تلویزیون کشور ما در سال 1950 میلادی فعالیت خود را آغاز کرده است. در مقطع پیروزی انقلاب اسلامی، این سازمان دارای چهار شبکه رادیو و تلویزیون بوده است. هم‌اکنون دارای 31 شبکه ملی رادیویی و تلویزیونی، 33 شبکه رادیو تلویزیونی استانی و 48 شبکه رادیو تلویزیونی بین‌المللی با بیش از 30 زبان مختلف دنیا و جمعا دارای حدود 150 شبکه رادیویی و تلویزیونی است که بیش از 70 درصد برنامه‌های آن در داخل تولید می‌شود. شبکه‌های خبری Press، العالم و هیسپان به سه زبان انگلیسی، عربی و اسپانیولی از جمله پرمخاطب‌ترین شبکه‌های بین‌المللی صداوسیما محسوب می‌شوند. سالانه بیش از 5000 ساعت برنامه تلویزیونی و صدها فیلم و هزاران دقیقه انیمیشن در صداوسیما تولید می‌شود که بخشی از آنها به کشورهای دیگر صادر می‌شود. در حوزه فنی نیز فرآیند HD شدن شبکه‌های تلویزیون از چند سال پیش آغاز شده‌است. صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران همچنین در حال راه‌اندازی پروژه‌های رسانه‌های نوین خود همانند IPTV، OTTV و... است. بخش قابل‌توجهی از تجهیزات مورد نیاز HD در داخل ایران تولید می‌شود و صداوسیما هم‌اکنون یکی از صادرکنندگان تجهیزات فنی پیشرفته رادیو و تلویزیونی است.

رئیس صداوسیما تاکید کرد: امروزه رسانه‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی بر بستر وب نقش فعال و فزاینده‌ای را در فضای اطلاع‌رسانی جهانی بازی می‌کنند. مزیت سرعت انتشار اطلاعات و اخبار در شبکه‌های اجتماعی، آنها را به رقیبی جدی در امر اطلاع‌رسانی برای شبکه‌های پخش برودکست تبدیل کرده اما این سرعت در بسیاری از موارد به از دست رفتن صحت و اعتبار خبر و منابع آن منجر شده است. رسانه‌های پخش گسترده (برودکست) همچنان در مقایسه با رسانه‌های پهن باند(برودبند) به علت قابلیت اعتمادپذیری بالا از اعتبار و اصالت بیشتری نزد مخاطب برخوردارند. سازمان‌های رسانه‌ای در آسیا و اقیانوسیه، با توجه به سرعت گسترش فناوری‌های نوین، ناگزیر از سازگار کردن خود با شرایط جدید هستند. به این ترتیب سازمان‌های رسانه‌ای این موضوع را در دستور کار خود قرار داده‌اند. در این مسیر AIBD می‌تواند به اعضای خود برای دستیابی به این هدف کمک شایانی کند. سازمان صداوسیما نیز آمادگی دارد تا با همه امکانات خود اعم از نیروی انسانی مجرب، کادر فنی ورزیده و تجارب غنی آموزشی و تجهیزات پیشرفته فنی، AIBD و همه کشورهای عضو را یاری کند تا با ظرفیت‌سازی بیشتر و آموزش فراگیر و نوین‌تر، نیازهای روزافزون مخاطبان را پاسخ دهد.

به گفته علی عسکری، کشور ایران منادی معنویت، عقلانیت و عدالت در منطقه و جهان است و سازمان صداوسیما به‌عنوان یک رسانه عمومی خود را متعهد به مراعات و گسترش ارزش‌های انسانی و معنوی و صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز در جهان معاصر می‌داند و برای هرگونه همکاری صمیمانه با اعضای محترم اعلام آمادگی می‌کند. در پایان برای مهمانان ارجمند و این اجلاس موفقیت‌های بزرگ و بهترین را از خداوند متعال آرزومندم و امیدوارم اقامت خوب و مؤثری را در جمهوری اسلامی ایران داشته باشید.و اینک، خرسندم تا آغاز به کار چهل‌ودومین نشست سالانه و پانزدهمین کنفرانس عمومی مؤسسه توسعه رسانه‌های آسیا و اقیانوسیه و نشست‌های مربوط به آن را اعلام کنم».

وزیر اطلاع‌رسانی کشور کامبوج، عباس ناصری‌طاهری مشاور رئیس سازمان و مدیرکل امور بین‌الملل سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلام سیدرمضان موسوی‌مقدم قائم‌مقام رسانه ملی، مدیرAIBD، سعدالله نصیری قیداری دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، رزاریتا نیکن ویدیاستوتی رئیس همایش عمومی AIBD و همچنین جمعی از مدیران و نمایندگان رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه از دیگر حاضران در این مراسم بودند.ایران میزبان چهل و دومین نشست سالانه و پانزدهمین همایش عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا – اقیانوسیه (AIBD) است و این گردهمایی امروز به کار خود پایان می‌دهد.

تاکید یونسکو بر سواد رسانه‌ای

در این اجلاس همچنین، سعدالله نصیری‌قیداری، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به این‌که موسسه AIBDکمیسیون آسیا ـ اقیانوسیه شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد خدمات ارائه می‌کند، افزود: رسانه‌ها نقش موثری در دستیابی به توسعه پایدار بویژه در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته دارند. قیداری تاکید کرد: رسانه‌ها می‌توانند شفافیت را ارتقا بخشیده و گفت‌وگو را میان شهروندان و تصمیم‌گیران تسهیل کنند و در زمینه آموزش اجتماعی ومسائل زیست محیطی نیز آموش دهند.

دبیرکل کمیسیون ملی تصریح کرد: در یونسکو سوم می‌را روز جهانی آزادی مطبوعات و 13 فوریه را روز جهانی رادیو نام گذاشتیم تا تصمیم سازان برای شبکه‌سازی و دسترسی اطلاعات از طریق رادیو ترغیب شوند. یونسکو در سال‌های اخیر روی سواد رسانه‌ای بویژه در مورد جوانان متمرکز شده است تا آنان به اطلاعات دسترسی یابند و بتوانند تحلیل‌شان کنند. قیداری ادامه داد: کمیسیون ملی یونسکو در ایران از طریق بخش اطلاع‌رسانی و آموزشی فعال بوده و دوره‌های آموزشی را برای خبرنگاران برگزار می‌کند.

توجه به آموزش عمومی

رزاریتا نیکن ویدیاستوتی، رئیس مجمع عمومی نیز با ابراز امیدواری به این‌که جلسه مجمع عمومی به فضایی برای تبادل تجربیات و دستیابی به برنامه اقدام در آینده تبدیل شود، افزود: تغییرات زیادی در عرصه رسانه‌های صوتی و تصویری وجود دارد و AIBD از تغییرات مستثنا نیست.

وی گفت: باید چشم‌انداز تحولات را ببینیم و براساس منابع درآمدی از برنامه‌های مفید به‌منظور بهبود کیفیت برنامه‌ها حمایت کنیم، همچنین این موسسه آمادگی همکاری برای پرکردن خلأ منابع و آموزشی کشور‌های عضو را دارد تا از نیروها و فناوری به نیازهای توسعه‌ای جوامع کمک کند.

افزایش همکاری با AIBD

عباس ناصری‌طاهری، مشاور رئیس سازمان و مدیرکل امور بین‌الملل صداوسیما نیز در این نشست گفت: سازمان صداوسیما از سال 1992 عضو AIBD شده است و در 24سال گذشته همکاری‌های مؤثری را با این مؤسسه داشته است. همکاری با AIBD در دوران جدید با توجه به رویکرد گسترش روابط رسانه‌ای با کشورهای آسیا ـ اقیانوسیه و بهره مندی از توانمندی‌های یکدیگر افزایش یافته است.

در این مراسم که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، همچنین به دو برنامه تلویزیونی و دو برنامه رادیویی از میان 30 اثر تلویزیونی و 25 اثر رادیویی از 17 کشور عضو جایزه اعطا شد. جایزه تلویزیونی AIBD برای بهترین برنامه تلویزیونی درباره احیای میراث فرهنگی گمشده به کشور کره با مستند «باگان: ورای امپراتوری بزرگ» و جایزه تلویزیونی AIBD برای بهترین برنامه تلویزیونی درباره پایان دادن به کشمکش‌ها، ترویج صلح به «بچه‌های شینگال» اثر بیژن زمان پیرا از پرس.تی.وی با محوریت داعش و جنگ سوریه تعلق گرفت. همچنین جایزهAIBD برای بهترین برنامه رادیویی درباره گریز از فقر به برنامه «ارتباط روستای تون گوان با جهان پیرامون» از کشور چین و جایزه رادیویی یادمان رینهارد کیون برای بهترین برنامه رادیویی درباره رادیو و تلویزیون در مواقع اضطرار به برنامه «در بندر تیانجین» از کشور چین اهدا شد.

انتخاب صداوسیما به ریاست مجمع عمومی AIBD

سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به ریاست مجمع عمومی مؤسسه رادیو و تلویزیون‌های آسیا ـ اقیانوسیه (AIBD) انتخاب شد.

همزمان با چهل و دومین گردهمایی سالانه AIBD و پانزدهمین مجمع عمومی که عصر روز جمعه 5 شهریور در مرکز همایش‌های سازمان صداوسیما برگزار شد، سازمان صداوسیما به ریاست مجمع عمومی این مؤسسه انتخاب شد. در انتخابات ریاست مجمع این اتحادیه که حاضران برای انتخاب اعضای اجرایی و انتخاب رئیس و نایب‌رئیس شانزدهمین مجمع عمومی گردهم آمده بودند، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به اتفاق آرا برای ریاست مجمع عمومی این موسسه در سال‌های 2017 و 2018 برگزیده شد. ریاست مجمع عمومی موسسه رادیو و تلویزیون‌های آسیا ـ اقیانوسیه، دو ساله است و انتخاب رئیس این موسسه برای سال‌های آینده از طریق جمع آرای کشورهای حاضر در نشست صورت می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها