منافقین گروهی هستند که همه ایرانی‌‌ها نسبت به آنها موضعی مشخص و واحد دارند؛ تنفر و انزجار.
کد خبر: ۹۳۵۸۲۲

به مدد فیلم‌های مستندی که از ابتدای انقلاب و بخصوص سال‌‌های اخیر از تلویزیون پخش شده عموم مردم با عملکرد انتقام‌جویانه و غیرانسانی منافقان آشنا شده و می‌دانند سردمداران منافقان چگونه با شست‌وشوی مغزی و تغییر اندیشه جوانان از آنها افراد بی‌هویتی می‌سازند که به دشمن میهن خود تبدیل می‌شوند.

بجز مستندسازان که با استناد به مدارک واقعی، آثار نمایشی می‌سازند، کارگردانان سینمای داستانی نیز از این گروه غافل نشده و با دراماتیزه کردن اتفاقات واقعی، فیلم‌ و سریال‌‌هایی می‌سازند که برخی از آنها به آثاری ماندگار تبدیل شده‌اند.

از توهم تا امکان مینا

سال 64 سعید حاجی میری فیلم «توهم» را بر اساس تفکر و اندیشه منافقان مقابل دوربین برد. فیلمی که نشان می‌داد منافقان دچار تفکر طرح و توطئه هستند و در ذهن خود خیالبافی‌هایی می‌کنند که با واقعیت فاصله زیادی دارد. این فیلم را کمال تبریزی فیلمبرداری کرد.

تبریزی هنرمندی است که رد پای طنز را در بیشتر آثار او می‌توان دید شاید به همین دلیل بود که توهم تمی طنز داشت و مردم را واداشت که آن را تماشا کنند هرچند که همه اتفاقات فیلم در یک خانه رخ می‌داد. حالا کمال تبریزی بعد از گذشت دو دهه فیلم «امکان مینا» را با موضوع عملکرد گروهک منافقین و روابط آنها با یکدیگر و خیانتی که حتی زن و شوهرهای عضو این گروهک نسبت بهم می‌کنند، روی پرده سینماها دارد. فیلمی که به عقیده برخی از منتقدان از فیلم توهم ضعیف‌تر است.

سیانور و پروانه

همه آنهایی که با ماجرای زندگی و اندیشه گروهک منافقین آشنا هستند، ‌می‌دانند اعضای این گروهک معمولا سیانور به همراه خود داشتند تا هر زمان که به اصطلاح گیر افتادند آن را بخورند تا در جا بمیرند! رهبران این گروهک همیشه بیم این را داشتند که کسی که بازداشت شده، طاقت بازپرسی نداشته و اطلاعات محرمانه آنها را لو ‌دهد پس بهتر است قبل از بازداشت خودکشی کند.

بهروز شعیبی با استفاده از کلمه سیانور فیلمی ساخته که در بخش‌هایی از آن تفکر منافقین را به چالش می‌کشد و مروری دارد به زندگی شهید مجید شریف واقعی . این فیلم سال گذشته در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و موافقان و مخالفان خاص خود را داشت .

سیانور هنوز اکران عمومی نشده تا مشخص شود مردم از آن استقبال می‌کنند یا نه.یکی از بازیگران این فیلم حامد کمیلی است که تجربه بازی در سریال «پروانه» ساخته جلیل سامان را دارد. سریالی که با موضوع کار تیمی منافقین ساخته و از شبکه سه پخش شد.

ارمغان تاریکی؛ اثری متفاوت

جلیل سامان قبل از این که دست به کار ساخت سریال پروانه شود در سال 89 سریالی ساخت به نام «ارمغان تاریکی» که به یکی از آثار ماندگار و خوب تلویزیون تبدیل شد. در این سریال که تمی عاشقانه داشت، بی‌رحمی‌ها و رفتارهای غیرانسانی گروهک منافقین به شکلی باورپذیر به تصویر کشیده شد.

ارمغان تاریکی با بازی درخشان امیر آقایی در نقش سرتیم گروهک منافقین، آرش مجیدی، لیلا زارع و سودابه بیضایی نشان داد که افراد درجه یک و دو این گروهک برای رسیدن به اهداف خود در اولین گام از عشق سوءاستفاده بی‌شرمانه می‌کنند. برای آنها همه آدم‌ها طعمه هستند که آنها را به شکار و نیت شوم خود نزدیک کند. آنها از کشتن، مجروح و زخمی کردن، بدنام کردن، ترور و... ابایی ندارند.

سامان هوشمندانه همه این بدی‌ها را در دل داستانی عاشقانه روایت کرد و برای همیشه در ذهن مردم چهره زشت گروهک منافقین را به ثبت رساند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها