رسانه ملی همیشه در حمایت از تولید ملی نه‌تنها نقش تاثیرگذاری داشته، بلکه این مساله به عنوان یک سیاست و اولویت راهبردی از دیرباز جزو رسالت‌های سازمان صدا و سیما تعریف شده و برنامه‌های متنوعی هم با این محوریت در شبکه‌های مختلف سیما تهیه و به روی آنتن رفته است.
کد خبر: ۹۳۵۲۷۰

با توجه به تاکید دکتر علی‌عسکری، رئیس رسانه ملی مبنی بر ورود جدی و مصداقی به تبلیغ و ترویج کالاهای ایرانی، حمایت از تولید ملی، اقتصاد مقاومتی و بررسی عملکرد کارآفرینان، هر یک از شبکه‌ها به عنوان واحد رسانه‌ای پیشرو برنامه‌هایی را روانه آنتن خود می‌کنند.شبکه یک برنامه‌های پایش، حرف حساب، از کجا شروع کنم؟ و از علم تا ثروت را روی آنتن دارد. شبکه دو نیز در برنامه‌هایی همچون غیرمحرمانه، زنده‌باد زندگی، رو به راه، التهاب، عصر خانواده، محله گل و بلبل و... به چنین مباحثی می‌پردازد.

شبکه پنج هم با توجه به ماموریتش در اکثر برنامه‌های تولیدی خود به چنین موضوعاتی نگاه ویژه دارد که در این باره می‌توان به برنامه روزآمد اشاره کرد که به شکل ویژه به حمایت از تولید ملی، کارآفرینان و نخبگان می‌پردازد.

تحول در جامعه

علیرضا محمدپور، مدیر گروه اقتصاد و توسعه شبکه پنج درباره برنامه‌سازی در این گروه و حمایت از تولیدات ملی به جام‌جم گفت: ما در این گروه در دو سطح برنامه‌سازی می‌کنیم؛ سطح اول برای مردم است و رویکردمان به عموم جامعه است. نمونه آن هم برنامه روزآمد است. در این برنامه به خانه مردم می‌رویم و آموزش‌های لازم در حوزه اقتصاد را ارائه می‌کنیم.

وی ادامه داد: یکی از آیتم‌های برنامه روزآمد، «فرش قرمز» نام دارد که کارآفرین‌های نمونه در این برنامه دعوت می‌شوند و با اهدای لوح سپاس از آنها تقدیر می‌کنیم، چراکه گاهی این کارآفرینان با عملکردشان روند جامعه را متحول می‌کنند. بنابراین به تولید داخل نگاه ویژه‌ای داریم.

این مدیر گروه عنوان کرد: سطح دوم برنامه‌سازی در این گروه به بحث نظارت اقتصاد کلان و اقتصاد مقاومتی بازمی‌گردد. در این حوزه هم برنامه اقتصاد ایران را داریم که یک روز درمیان به مدت 45 دقیقه پخش می‌شود. در این برنامه عملکرد دستگاه‌ها و نهادهای کلان کشور را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در مجموع تلاش می‌کنیم هم به تولید داخل بپردازیم و هم از تولیدکنندگان داخلی و کارآفرینان حمایت کنیم.

محمدپور در پایان از طراحی برنامه جدیدی خبر داد که بزودی اطلاع‌رسانی می‌شود.

بایدها و نبایدهای توسعه اقتصادی

امیرحسین خرمشاهی، تهیه‌کننده برنامه روزآمد در پاسخ به این سوال که برنامه‌هایی با محوریت حمایت از تولید ملی و بدنه چرخه اقتصاد کشور باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا روی مخاطب تاثیر بیشتری بگذارد، گفت: معتقدم در طول این سال‌ها ما مسیر دفاع از اقتصاد ملی و صنعتگر را به اشتباه رفته‌ایم، به همین دلیل درگیر مسائل مختلف شده‌ایم.

وی افزود: این در حالی است که خوانندگان، ورزشکاران و بازیگران در برنامه‌های مختلف رسانه ملی بویژه اعیاد حضور دارند اما از فرهیختگان در حوزه اقتصاد دعوت به‌عمل نمی‌آوریم. بنابراین وزنه سنگین همیشه به این سمت رفته و تولیدکنندگان ملی، کارآفرینان و... در سایه قرار دارند. این تهیه‌کننده ادامه داد: باید توجه داشت که نخبگان حوزه اقتصاد، صنعت و... پرچم ایران را بالا نگه داشته‌اند. همه این مسائل باعث شد تا ما در قالب برنامه روزآمد از صنعت ملی و ثروتی که در اختیار داریم، حمایت کنیم. کارآفرینان در کشور ما بخشی از چرخه اقتصاد را می‌چرخانند، اما ما نسبت به آنها بی‌توجه هستیم.خرمشاهی با اشاره به این‌که برنامه روزآمد، فرش قرمزی را به افتخار سکانداران اقتصاد کشور پهن کرده، توضیح داد: ما در این برنامه قدردان تلاشگران اقتصادی هستیم و سعی می‌کنیم به بایدها و نبایدهای توسعه اقتصادی بپردازیم، زیرا اقتصاددانان در خط مقدم قرار دارند و ما در انتهای هر برنامه تندیس و لوحی به پاس قدردانی به مهمان برنامه اهدا می‌کنیم.

وی تصریح کرد: تا الان 500 برنامه پخش کرده‌ایم که به جرأت می‌توانم بگویم بیش از 300 مستند در حوزه صنایع کوچک، کشاورزی و... روی آنتن داشته‌ایم. همچنین 50 کارآفرین نمونه از سراسر ایران را به برنامه دعوت کرده‌ایم که از این تعداد 20 نخبه دانش‌بنیان بودند. برنامه روزآمد از شنبه تا پنجشنبه ساعت 19 به مدت 90 دقیقه پخش می‌شود و با اقبال مخاطبان روبه‌رو شده است.

معرفی مشاغل خانگی و روستایی

حمید عبدالتهرانی، تهیه‌کننده برنامه از کجا شروع کنم؟ که از شبکه یک پخش می‌شود، درباره تولید این برنامه گفت: ما در این برنامه به مخاطبان آموزش می‌دهیم که چگونه با سرمایه اندک کارشان را شروع کنند و گام‌های اول را در حوزه اقتصاد بردارند. در این برنامه به معرفی مشاغل خانگی و روستایی می‌پردازیم. از سوی دیگر نگاهمان به تهران خلاصه نشده و به همه ایران نظر داریم.

وی ادامه داد: مخاطبان در این برنامه با مهارت‌های ابتدایی برای شروع یک کار اقتصادی آشنا می‌شوند. در واقع ما با زبان ساده به مردم آموزش می‌دهیم که چگونه می‌توانند با مهارت و تخصصی که دارند، وارد بازار کار شوند.

منتظر کسی نباشیم!

تهیه‌کننده برنامه از کجا شروع کنم؟ عنوان کرد: بعضی مواقع منتظر هستیم تا حتما با حمایت یک ارگان دولتی کارمان را شروع کنیم اما ما در برنامه می‌گوییم که می‌توان با مهارت و تخصص و بدون حمایت نهادهای دولتی و با سرمایه اندک کار را شروع کرد. توزیع کالا در بازار یکی از مشکلاتی است که برخی آدم‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و در این باره به مردم می‌گوییم چه کارهایی می‌توانند انجام بدهند. عبدالتهرانی ادامه داد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولیدکننده ایرانی، کالای ایرانی، صنایع کوچک و... برنامه‌سازان موظف هستند با ساخت برنامه‌های مختلف در قالب‌های متنوع به این مساله بپردازند.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها