افتخار بزرگ برای داوری؛ فغانی فینال المپیک را سوت می‌زند

برزیل ـ آلمان با سوت ایرانی

علیرضا فعانی، داور بین‌المللی ایران، فینال فوتبال المپیک را سوت می‌زند. او قبل از ترک ایران به روزنامه جام‌جم گفت: «سوت‌زدن فینال؟ نمی‌دانم. مهم این است بتوانیم از قضاوت‌هایی که به من و دو کمکم می‌دهند، خوب برآییم. قطعا قضاوت در فینال برایمان افتخار خواهد بود...»
کد خبر: ۹۳۴۸۰۳

حالا فغانی به همراه رضا سخندان و محمدرضا منصوری، فینال المپیک را سوت می‌زند؛ اتفاقی که یک افتخار بزرگ برای فوتبال ایران به شمار می‌آید. در المپیک داوران بزرگ دنیا حضور دارند، اما تیم ایرانی به دلیل قضاوت بسیار خوبی که داشته است، فینال را سوت می‌زند.

برای فغانی پازل کم‌کم تکمیل می‌شود. بزرگ‌ترین آرزوی این داور ایرانی آن است که فینال جام جهانی را سوت بزند. این نهایت قضاوت یک داور است. فغانی می‌گوید: «یک روز اگر می‌گفتیم یک ایرانی می‌خواهد فینال جام باشگاه‌های جهان را سوت بزند، همه می‌خندیدند. وقتی هم گفتم می‌خواهیم فینال جام جهانی را سوت بزنیم، باز هم خندیدند. امیدوارم یک روز این اتفاق بیفتد.»

روند پیشرفت فغانی و تیم داوری‌اش فوق‌العاده بوده است. آنها از سال 2012 تا امروز، با سرعتی باورنکردنی پیش رفته‌اند. فغانی در جام باشگاه‌های 2012 جهان، داور چهارم بود. در جام جهانی هم فغانی به عنوان داور چهارم عمل کرد، اما رفته‌رفته وارد میادین شد تا در تورنمنت‌های مهم به عنوان داور اول سوت بزند.

از جمله مسابقات مهمی که این داور در سال‌های اخیر در آن حضور داشته، می‌توان به جام باشگاه‌های جهان 2012، جام باشگاه‌های جهان 2013، جام جهانی 2014، جام ملت‌های آسیا 2015، جام باشگاه‌های جهان 2015 و جام باشگاه‌های جهان 2013 یاد کرد.

از قضاوت مهم این داور بین‌المللی هم می‌توان به دیدار رده‌بندی جام باشگاه‌های جهان 2013، دیدار رفت فینال لیگ قهرمانان آسیا 2014، دیدار فینال جام ملت‌های آسیا 2015 و دیدار فینال جام باشگاه‌های جهان 2015 اشاره کرد. او در فینال جام باشگاه‌ها بازی ریورپلاته و بارسلونا را سوت زد که عملکرد بسیار خوبی داشت.

در جام ملت‌های 2015 استرالیا هم فغانی بازی فینال بین کره جنوبی و استرالیا را قضاوت کرد. این داور بین‌المللی بامداد فردا (یکشنبه) بازی فینال بین آلمان و برزیل را سوت می‌زند که قطعا ایرانی‌ها پیگیر این مسابقه خواهند بود تا بتوانند قضاوت تیم داوری ایران را ببینند. این دیدار آزمون مهمی برای فغانی و کمک هایش است، چراکه در صورت موفقیت، شانس آنها برای رسیدن به هدف‌های بزرگشان بیشتر خواهد شد. هدف آنها سوت زدن فینال جام جهانی 2018 روسیه است که فعلا یک گام دیگر به آن نزدیک شده‌اند.

تیم داوری ایران تا اینجا افتخارآفرین بوده و از همین حالا جزو نامزدهای قضاوت در جام جهانی 2018 خواهند بود. فغانی البته همیشه به اوضاع داوری در ایران اعتراض دارد و معتقد است اشتباهات داوران را بزرگ جلوه می‌دهند تا تمرکز آنها را از بین ببرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها