با توجه به بالا بودن آمار تصادفات و مرگ‌ومیر ناشی از سوانح جاده‌ای در کشور، از حدود ده سال پیش پلیس راهور تصمیم گرفت از ابزارهایی استفاده کند که با بهره‌گیری از آنها بتوان نرخ تصادفات را کاهش داد. این ابزارها از حدود نیم قرن پیش در برخی کشورها استفاده می‌شد و شرکت‌های مختلفی در دنیا آنها را تولید می‌کردند. با توجه به نقش سرعت غیرمجاز در تصادفات، معمولا پلیس از ابزارهایی برای کنترل سرعت خودروها استفاده می‌کند. غالبا دو مدل ابزار سرعت‌سنج به شکل ثابت در جاده‌ها و همین‌طور به شکل پرتابل (تاکتیکی) توسط نیروی پلیس در مناطق مختلف جاده قابل استفاده است.
کد خبر: ۹۳۲۱۴۳
پلیس ایرانی، سرعت‌سنج‌های ایرانی

شرکت هوشمند نمایه افراز، مجموعه دانش‌بنیانی در استان قزوین است که توانسته‌ با ارائه سرعت‌سنج پرتابل لیزری، عنوان طرح منتخب استانی در پنجمین جشنواره علم و عمل را از آن خود کند. مهندس حمید پرویزیان، مدیرعامل این شرکت درباره نمونه‌های با کیفیت ابزار سرعت‌سنج جاده‌ای به جام‌جم می‌گوید: کاربردی‌ترین این دستگاه‌ها اقلامی هستند که از فناوری لیزر استفاده می‌کنند و می‌توانند از فواصل بسیار دور و قبل از این که راننده پلیس را ببیند، سرعت خودرو را بسنجند.

در نمونه‌های آمریکایی این دستگاه‌ها حداکثر برد حدود 5/1 کیلومتر است که این برد در مدل‌های آسیایی به حدود 600 تا 700 متر می‌رسد. در ایران عمدتا از نمونه‌های باکیفیت آمریکایی و آلمانی با برد یک کیلومتر به بالا استفاده می‌شود. وی با اشاره به این که معمولا در این دستگاه‌ها پس از ثبت تخلف سندی ضبط نمی‌شود که بتوان پس از بروز تخلف آن را به راننده متخلف نشان داد یا در صورت فرار راننده متخلف امکان صدور جریمه برای راننده وجود داشته باشد، می‌افزاید: از چند سال پیش پلیس تصمیم گرفت از دستگاهی در کنار این دوربین‌های لیزری استفاده کند که با آن بتوان این گونه تخلف‌ها را ثبت کرد و پلاک راننده در آن ثبت شود. در آن زمان شرکت ما ادعا کرد امکان ساخت چنین ابزاری را دارد که بتواند هماهنگ با لیزرگان‌های آمریکایی و آلمانی کار و داده‌های آن را ثبت کند.

پرویزیان با اشاره به اثر تحریم‌ها بر ورود این ابزارهای فناورانه به کشور گفت: کم‌کم با آغاز تحریم‌های ناجوانمردانه علیه کشورمان، شرکت ما از سال 90 نسبت به ساخت دستگاه لیزرگان با توانایی مشابه نمونه‌های با کیفیت جهان اقدام کرد و در سال 92 توانستیم این محصول را بسازیم. این بار سیستم مستندسازی را هم کنار دوربینی که ساخته بودیم قرار دادیم و مجموع یکپارچه آن را به شکل یک دستگاه ثبت اختراع کردیم که چنین ابداعی برای اولین بار در جهان اتفاق می‌افتاد. وی تأکید کرد: ما تأییدیه علمی طرح در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی و تأییدیه سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر این که لیزر تابش شده از این ابزار برای چشم آسیبی به همراه ندارد (Eye Safe) را نیز دریافت کردیم و در نهایت محصولمان را به پلیس راهور ارائه کردیم که پس از انجام تست‌ها محصول را از ما خریدند.

سرعت‌سنج‌های با کیفیت ایرانی در دست پلیس راهور

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در خصوص تعداد سرعت‌سنج‌های ارائه شده به پلیس می‌گوید: حدود 1700ابزار مستندسازی را که روی دستگاه‌های قدیمی آمریکایی ساخته بودیم به پلیس تحویل دادیم و حدود 500 دستگاه نیز از ابزار جدیدمان در سال 93 و 94 به پلیس تحویل دادیم. امسال نیز حدود 500 دستگاه از نمونه جدیدمان را به سازمان راهداری تحویل خواهیم داد. پرویزیان در خصوص قیمت محصول دانش‌بنیان خود در مقایسه با نمونه‌های خارجی تصریح می‌کند: قیمت ما حدود 30درصد پایین‌تر از نمونه‌های خارجی است. بعلاوه وقتی محصولی از تولیدکننده ایرانی خریده شود، برای تعمیر و نگهداری آن نیز مشکلات بسیار کمتری در مقایسه با نمونه‌های خارجی وجود خواهد داشت. تجربه نشان می‌دهد شرکت‌های خارجی، پشتیبانی چندان خوبی در ایران انجام نمی‌دهند. این در حالی است که دستگاهی که ما ساخته‌ایم، چون طراحی‌اش را خودمان انجام داده‌ایم می‌توانیم متناسب با نیازهای روز پلیس، قابلیت‌هایش را ارتقا دهیم؛ کاری که معمولا شرکت‌های خارجی بخوبی آن را پشتیبانی نمی‌کنند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر محصول ما قابلیت صادرات دارد که البته باید برای آن استانداردهای اروپایی مورد نیاز (مانند CE) اخذ شود که اکنون در حال گذراندن این مراحل هستیم. پرویزیان طول عمر دستگاه‌ها را حدود پنج تا ده سال اعلام کرد و گفت: با توجه به این که ابزار ما در شرایط سخت آب و هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد معمولا نیاز است نمونه‌های قبلی خریده شده تعمیر اساسی یا تعویض شوند که این مسأله در مورد ابزارهای آمریکایی نیز به همین شکل است.

تامین بازار، مهم تر از اعطای وام

مهندس پرویزیان با اشاره به این که شرکتش جزو اولین شرکت‌هایی بود که به عنوان تولیدکننده دانش‌بنیان شناخته شد، در خصوص بهره‌گیری از حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌گوید: ما چندان از حمایت‌ها استفاده نکردیم. امسال وامی را درخواست کردیم که صندوق نوآوری و شکوفایی، اعطای آن را تصویب کرده است و اگر آن را دریافت کنیم به ما کمک خواهد کرد. اما در گذشته بیشتر روی پای خودمان ایستاده بودیم.

وی در خصوص علت تمایل نداشتن به بهره‌گیری از حمایت‌ها تصریح می‌کند: چیزی که برای شرکت‌های دانش‌بنیان مهم است بیشتر تأمین بازار است تا دریافت وام. محصولی که ما تولید می‌کنیم چند ماه تولیدش طول می‌کشد تا آن را بسازیم. ما در بازار اقتصادی کشورمان بیشتر فعال هستیم و هنوز مشتری در سطح جهانی نداریم که انبارهای پر تدارک دیده باشیم تا هر وقت مشتری سازمانی ما مراجعه کرد بلافاصله بتوانیم به تعداد زیاد دستگاه خود را در اختیارشان قرار دهیم. پرویزیان می‌گوید: ما باید سفارش دریافت کنیم تا متناسب با آن، دستگاه‌ها را تولید کنیم. شرکت‌های خارجی هم همین‌طور هستند. اما چون در مقیاس جهانی محصول خود را تولید می‌کنند، گاهی میزان محدود مورد نیاز مشتری ایرانی را در انبار دارند. مشتریان ما که معمولا از نیروی انتظامی هستند گاهی سفارش می‌دهند و می‌خواهند مثلا ظرف یک ماه کل سفارش خود را تحویل بگیرند که قاعدتا از عهده مجموعه‌های ایرانی ساخته نیست و در این حالت به سوی تأمین ابزار مورد نیاز خود از تولیدکننده خارجی می‌روند. این در حالی است که ما این محصول را در ایران با کیفیت مطلوب تأمین می‌کنیم. البته شاید آنها هم محدودیت زمانی داشته باشند، زیرا می‌بینیم عزمی برای خرید محصولات داخلی در بدنه نیروی انتظامی وجود دارد، اما امیدوارم شرایط ما و کشور را هم درک کنند.

حمایت‌هایی که دانش‌بنیان‌ها نیاز دارند

مدیر شرکت دانش‌بنیان هوشمند نمایه‌افزار معتقد است اگر می‌خواهیم از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم، شاید بهتر باشد نوعی ابلاغیه داشته باشیم که محصول مورد نیاز خود را با برگزاری مناقصه میان شرکت‌های دانش‌بنیان تأمین کنیم. وی می‌گوید: حمایت‌هایی از قبیل درج نام شرکت در کتاب، یا اعطای غرفه در نمایشگاه خارجی با چند میلیون تومان کمک، هرچند به خودی خود حمایت است، اما اگر ما نتوانیم دستگاهمان را در کشور بفروشیم و نیاز داخلی با تولیدات یک شرکت کره‌ای تأمین شود، در این صورت چنین حمایت‌هایی کارایی لازم را برای ما نخواهند داشت.

پرویزیان تصریح می‌کند: ما وقتی این ابزار را تولید می‌کنیم، چرخه اشتغال در کشور را به حرکت در می‌آوریم و چند صد خانواده از این راه ارتزاق می‌کنند و حمایت از چنین حرکتی به نفع بدنه کشور است.

بروکراسی‌ها برطرف شود

مهندس پرویزیان در خصوص مشکل دریافت حمایت‌ها در بروکراسی اداری می‌گوید: برای دریافت حمایت‌ها و معافیت مالیاتی گاهی بروکراسی اداری به قدری سنگین است که گاهی از دریافت آن وام‌ها پشیمان می‌شویم. ما انتظار داریم وقتی معلوم می‌شود دانش‌بنیان هستیم و معاف از مالیاتیم، بررسی چند باره و اتلاف وقت چند ماهه را با روند سریع‌تری حل کنند. این وضع، پیشرفت کارهای ما را به تأخیر می‌اندازد. البته این واقعیت وجود دارد که متأسفانه همیشه سودجویانی هستند و این فرآیند کنترلی برای جلوگیری از سوءاستفاده‌هاست، اما به واقع گاهی این فرآیند برای آن بخشی که می‌خواهد کار علمی انجام دهد چنان دست و پا گیر می‌شود که عطای دریافت آن حمایت را به لقایش می‌بخشیم. با این حال عزم راسخی در معاونت علمی برای حمایت از تولیدات داخلی دیده می‌شود که امیدوارم حمایت‌هایشان کارایی بیشتری پیدا کند.

کاظم کوکرم‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها