توان موشکی جمهوری اسلامی ایران که همواره کابوسی برای آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده این‌بار در گزارش سالانه پنتاگون برجسته شده و وزارت دفاع آمریکا بر توسعه توان موشکی و سایبری کشورمان تاکید کرده است.
کد خبر: ۹۳۱۳۰۰

به گزارش فارس، در نسخه خلاصه و غیرطبقه‌بندی شده گزارش پنتاگون عنوان شده که از زمان حصول توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5، توان تهاجمی ایران در فضای سایبری بتدریج تقویت شده و همزمان، دقت موشک‌های بالستیک ایران افزایش یافته است.

بخشی از این گزارش که به برنامه موشکی ایران مربوط می‌شود، شباهت زیادی به گزارش دو سال اخیر دارد و در این بخش بار دیگر عنوان شده که ایران هم اکنون ذخیره قابل توجهی از موشک‌هایی دارد که قادرند سرتاسر منطقه از جمله پایگاه‌های نظامی ایالات متحده و اسرائیل را هدف قرار دهند.

این اولین گزارش سالانه پنتاگون در مورد ایران از زمان حصول برنامه جامع اقدام مشترک است و هرچند در قالب آن به توافق هسته‌ای اشاره شده، اما ارزیابی‌ای در مورد میزان پایبندی طرفین به آن ارائه نشده است. با این حال در این گزارش گفته شده است که حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران از خصومت‌ورزی با ایالات متحده خودداری می‌کند، اما آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران همچنان بدبینی دیرینه و عمیق خود به نیات ایالات متحده را حفظ کرده‌ است.

در بخش دیگری از این گزارش عنوان شده که ایران ضمن تلاش برای حفظ کنترل بر مناطق راهبردی از جمله تنگه هرمز، به فعالیت‌های مخفیانه ادامه می‌دهد. وزارت دفاع آمریکا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هم به حمایت از تروریسم متهم کرده است.

پنتاگون در گزارش خود با بیان این‌که نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هنوز هم ابزار کلیدی سیاست خارجی و اعمال قدرت این کشور بخصوص در عراق، سوریه، لبنان، بحرین و یمن به شمار می‌آید، اعلام کرده است: نیروی قدس سپاه به تلاش‌ها برای تقویت دسترسی‌اش به کشورهای خارجی و حفاظت و پیشبرد منافع ایران ادامه می‌دهد.

توان بومی ایران و ارتش اجاره‌‌ای عربستان

گزارش پنتاگون در حالی بر ارتقای برنامه موشکی کشورمان تاکید دارد که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه بر توان داخلی متکی بوده و نیروهای نظامی کشورمان با استفاده از امکانات داخلی و دانش بومی به جایگاه فعلی دست یافته‌اند.

این در حالی است کشوری مانند عربستان که یکی از مدعیان در خاورمیانه است، توان نظامی خود را بر پایه یک ارتش کاملا اجاره‌ای قرار داده که حتی ابتدایی‌ترین تجهیزات را از کشورهای خارجی و متحدانش از جمله آمریکا تهیه می‌کند و در این زمینه می‌توان به توافق اخیر یک میلیارد و 150 میلیون دلاری میان ریاض و واشنگتن برای تهیه ادواتی چون تانک و زره‌پوش اشاره کرد.

اما جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب با توجه به آرمان‌های خود، سیاست نه شرقی و نه غربی را پی گرفت و در راستای استقلال، تلاش کرد تا حد امکان روی پای خود بایستد. وقوع جنگ تحمیلی در ابتدای انقلاب و صف‌بندی تمام قدرت‌های غرب و شرق و کشورهای منطقه در مقابل کشورمان نیز زمینه‌ها برای افزایش خودباوری در میان مردم ایران را فراهم کرد و مقدمه‌ای شد برای شرایطی که امروز در گزارش پنتاگون به گوشه‌ای از آن درباره توان موشکی کشورمان اشاره شده است.

عباسعلی منصوری‌آرانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این‌که دفاع مقدس برای ما از بابت دستاوردهای بسیار بزرگ دفاعی در بعد تکنیکی، تاکتیکی، تولید تجهیزات و آموزش نیروی انسانی یک نقطه عطف محسوب می‌شود، تصریح کرد: در ابتدای دوران دفاع مقدس ما به لحاظ تجهیزات در محدودیت شدید قرار داشتیم و حتی زمانی که برای تهیه سیم‌خاردار در جبهه‌ها به مشکل برخوردیم و از دیگر کشورها درخواست خرید کردیم، به این درخواست توجهی نشد، اما فرزندان این مرز و بوم با اعتقاد راسخ نسبت به این موضوع که انقلاب اسلامی در جبهه حق قرار دارد و بدون شک دشمنان موانعی جلوی پایش قرار خواهند داد، به فکر اداره جنگ افتادند.

نماینده سابق مردم کاشان در مجلس افزود: با توجه به محدودیت‌ها، خودکفایی و خوداتکایی با سرعت بیشتر در دستور کار قرار گرفت و در پی آن همکاری خوب و دلسوزانه‌ای بین دانشگاه و سیستم دفاعی و نظامی برقرار شد.

وی تصریح کرد: ما بر مبنای دکترین بازدارندگی به طور مداوم دشمن را رصد می‌کنیم و در سایه تلاش و کوشش نیروهای متبحر توانستیم به تجهیزات فوق‌العاده‌ای دسترسی پیدا کنیم تا مردم عزیز ایران با تکیه بر اقتدار ملی احساس آرامش پیدا کنند.

منصوری‌آرانی با بیان این‌که توانمندی‌های موشکی یکی از ابعاد بازدارندگی است، تاکید کرد: گرچه طراحی این نوع بازدارندگی فقط بر مبنای بینش دفاعی است اما در عین حال اگر تشیخص دهیم تهدیدی متوجه امنیت ایران است، آن را در نطفه خفه می‌کنیم.

فعالیت‌های موشکی ایران و رقابت‌های انتخاباتی آمریکا

از سوی دیگر انتشار گزارش سالانه پنتاگون و اشاره آن به برنامه موشکی کشورمان در حالی صورت گرفته که رقابت‌های انتخاباتی این کشور در حال اوج‌گیری است و می‌توان انتظار داشت این گزارش به دستمایه‌ای برای حمله دو طرف به یکدیگر تبدیل شود.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در این باره به جام‌جم گفت: موضوع ایران همواره از موضوعاتی است که مقامات رسمی و چهره‌های سیاسی آمریکا از آن به عنوان تهدید یاد می‌کنند و با توجه به این‌که گزارش‌هایی مشابه گزارش اخیر پنتاگون، قبلا هم زمینه‌ای برای بحث و بررسی میان سیاسیون آمریکا بوده به نظر می‌رسد این گزارش، بار دیگر فضا را برای اعلام موضع دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مهیا کند.

وی افزود: جمهوریخواهان همیشه مدعی بودند که در پی بی‌ارادگی و سست‌عملی دولت دموکرات باراک اوباما و فعالیت‌های چهارساله هیلاری کلینتون در دوران تصدی وزارت امور خارجه آمریکا، ایران توانست برنامه‌های موشکی خود را پیش ببرد و بر توانمندی‌های دفاعی و نظامی خود بیفزاید. آنها همچنین معتقدند در موضوع برجام، طرف ایرانی توانست آمریکایی‌ها را فریب بدهد و از این رو در فضای انتخاباتی آمریکا این موضوع به عنوان یک انتقاد جدی از سوی ترامپ متوجه دستگاه دیپلماسی آمریکا بوده است.

این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: با توجه به این‌که موضوع اعدام شهرام امیری هم در موضع‌گیری‌های انتخاباتی آمریکا مورد اشاره قرار گرفته، دور از انتظار نیست گزارش سالانه پنتاگون نیز مورد استناد جمهوریخواهان و ترامپ برای انتقاد از سیاست خارجی دولت باراک اوباما قرار گیرد.

همچنین با توجه به این‌که از زمان اجرای برجام تاکنون، کنگره آمریکا در تلاش‌هایی مغایر این توافق‌نامه تلاش کرده در فعالیت‌ موشکی جمهوری اسلامی ایران اخلال ایجاد کند، می‌توان انتظار داشت در آینده نه چندان دور، شاهد دور جدیدی از این فشارهای غیرقانونی و یکطرفه از سوی آمریکا باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها