در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
از تولد تا میانسالی
پژو پارس که تغییرچهره یافته همان پژوه 405 است و در فرانسه با عنوان 406Plus شناخته میشود به عنوان نخستین خودروی لوکس تولید داخل در سال 79 به بازار عرضه شد. هرچند شباهت ظاهری این خودرو با 405 میتواند یک امتیاز منفی برای آن به حساب بیاید، اما راحتی بیشتر صندلیها، فرمانپذیری برتر، عملکرد بهتر جعبه دنده از جمله تغییراتی هستند که باعث بوجود آمدن برتریهای زیادی برای آن شده است. این خودرو اولین بار با نام داخلی X9 و با نام پژو سفیر به بازار عرضه شد و بعد به پژو پرشیا تغییر نام داد و در نهایت به اسم پارس رسید و این نام را برای خود تاکنون حفظ کرده است. تاکنون در چهار نوع پارس معمولی، پارس 16سوپاپ، پارس Exec و پارس ELX به تولید رسیده است. پارس سالها با شکل داخلی 405 عرضه میشد تا این که سازندگان تصمیم گرفتند تغییراتی در داشبورد آن به وجود بیاورند و امکاناتی مثل دو کیسه هوای ایمنی، سیستم صوتی پیشرفته، کولر برای سرنشینان عقب، کولر اتوماتیک و سنسور دنده عقب نیز به آن اضافه شد. همچنین در مدلهای LX و ELX تنظیم برقی پشتی صندلی و غربیلک فرمان چرمی نیز به آن افزوده شد. این اتفاقات از سال 93 به وجود آمد و از آن سال به بعد دیگر از داشبورد قدیمی 405 در پژو پارس خبری نیست.
شاید به جرأت بتوان گفت این پژو تنها مدلی بود که با وجود داشتن نشان پژو و شیر فرانسوی روی آن اجازه صادرات داشت و سازندگان ایرانی توانستند در سال 86 آن را به مصر صادر کنند.
سمند نیز که به معنی اسب سفید است با نام X7 در سال 81 با همکاری آلمان و انگلستان تولید شد و اکنون در مدلهای سمند معمولی، سمند EL، سمند SE، سمند LX با 3 موتور EF7 بنزینی یا پایهگازسوز و TU5 اتوماتیک یا دندهای با موتور XU7، سمند سورن، سورن ELX، سمند سریر و سمند سفارشی LX به بازار عرضه شده است. طراحی موتور، بدنه و شاسی این خودرو با همکاری شرکتهای انگلیسی و فرانسوی انجام شده، قالبهای اصلی آن ژاپنی بوده و خط تولیدش را نیز شرکت کرهای ووشین طراحی کرده است. این خودرو نیز همانند پارس براساس پلتفرم پژو 405 ساخته شده و موفق شده خود را به بازارهای روسیه، چین، ترکیه، آذربایجان و عراق برساند. قابل ذکر است سمند با نام سنتا اورو که به معنی اسب تندرو است در ونزوئلا نیز به فروش میرسد.
از لحاظ فنی نیز تشابهات زیادی به پژو 405GLX دارد. اما با توجه به اضافه وزن 100 تا 200 کیلوگرمی میتواند در 9/13 ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد.
پارس ELX
همانطور که ذکر شد این خودرو با نام Exec که کوتاه شده عنوان Executive بود و مردم آن را با نام پارس مدیران میشناختند به بازار عرضه شد و از امکاناتی مانند صفحه نمایش هوشمند با قابلیت سنجش میزان مصرف سوخت لحظهای، دزدگیر، سنسورهای پارک، صندلیهای برقی ورزشی ریکارو و مجهز به گرمکن و سردکن، داشبورد طرح چوب و رینگهای آلومینیومی بهره میبرد.
این خودرو ابتدا به موتور XU7 مجهز بود که 1761 سیسی حجم داشت و میتوانست 110 اسب بخار قدرت تولید کند. این موتور 16 سوپاپ دارای 155 نیوتنمتر گشتاور بود و با داشتن شتاب صفر تا صد 9 ثانیهای میتوانست پارس را به حداکثر سرعت 195 کیلومتر در ساعت برساند. مصرف بنزین آن در داخل شهر 3/11 لیتر، خارج شهر 2/6 لیتر و مصرف ترکیبی آن نیز 1/8 لیتر عنوان شده بود. اما با تغییراتی که در ادامه تولید آن صورت گرفت، در حال حاضر شاهد وجود موتور XUM روی آن هستیم که 1905 سیسی حجم دارد و تعداد سوپاپهای آن نیز به هشت عدد کاهش پیدا کرده است. میزان قدرت آن نیز به عدد 105 اسب بخار رسیده است و گشتاور آن نیز با یک واحد کاهش به 154 نیوتنمتر میرسد که میتواند در 2/11 ثانیه از حالت متوقف به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین حداکثر سرعت آن نیز پنج واحد کاهش داشته به 190 کیلومتر بر ساعت رسیده است. اما چیزی که در این سری با افزایش همراه بوده میزان مصرف سوخت است. این خودرو در شهر 4/12 لیتر، در خارج از شهر 4/6 لیتر و به صورت ترکیبی 6/8 لیتر مصرف بنزین خواهد داشت.
سورن ELX
یکی از اقداماتی که خودروسازان مطرحی همچون تویوتا و نیسان انجام میدهند این است که محصولات لوکستر خود را با نامهای متفاوتی نظیر لکسوس و اینفینیتی به بازارهای جهانی معرفی میکنند. ایران خودرو نیز با پیروی از این شیوه اقدام به طراحی و ساخت خودروی سورن نمود تا بتواند علاوه بر برجسته کردن عنوان سمند، بازارهای جهانی را نیز در قلمرو خود قرار دهد.
سورن ELX که از زمان اولین عرضه خود تاکنون شاهد تغییرات زیادی از نظر طراحی داخلی بوده و همواره امکانات رفاهی زیادی به آن افزوده شده است، اکنون با موتور EF7 به بازار عرضه میشود که با دارا بودن 1645 سیسی حجم موتور توانایی تولید قدرت 114 اسب بخار و حداکثر 155 نیوتنمتر گشتاور است و میتواند لذت رانندگی تا حداکثر سرعت 190کیلومتر را به راننده هدیه کند. شتاب اولیه این خودرو با حدود سه ثانیه تاخیر نسبت به پژو پارس به عدد 03/12 ثانیه میرسد و مصرف سوخت خارج شهری آن نیز شش لیتر برای پیمایش هر صد کیلومتر است و میزان سوخت ترکیبی آن طبق اعلام سازنده 88/7 لیتر در 1900 کیلومتر مسافت است.
.
تجهیزات رفاهی
پژو پارس ELX به سیستم ترمز ABS و EBD، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم صوتی پیشرفته مجهز به موبایل هندزفری، بلندگوی عقب، آنتن اکتیو، دکمههای کنترل سیستم صوتی روی فرمان، تنظیم برقی پشتی صندلی جلو و نمایشگر دماسنج روی داشبورد مجهز است. همچنین نمایشگر هفت اینچی چندرسانهای نیز برای این خودرو به صورت سفارشی قابل نصب است.
در سمند سورن ELX نیز تمام تجهیزات رفاهی که برای پژو پارس نام برده شده قابل دسترسی است؛ با این تفاوت که طراحی داشبورد و نحوه قرار گرفتن صفحه نمایشگر علائم هشداردهنده مانند سرعتسنج و میزان دور موتور به نسبت زیباتر و به روزتر است. همچنین میتوان به قفل عصایی دنده و ترمز دستی، لاستیک کف صندوق عقب، کوئیک شیفتر، رینگ چرخ آلومینیومی پنج پره دوبل رونال، جاروبرقی فندکی، محافظ ECU، جک و آچار الکتریکی، موبایل هندزفری فندکی و موکت رو داشبورد پلیآمید نیز به عنوان تجهیزات رفاهی اختصاصی آن اشاره کرد.
سورن توربوشارژ؛ اتفاق آخر
اواخر سال گذشته تولید انبوه سورن توربوشارژ در ایران خودرو آغاز شد. این خودرو در هر صد کیلومتر 3/7 لیتر سوخت مصرف میکند و توان خروجی آن نیز 155 اسب بخار است و حداکثر توان گشتاور آن نیز به 215 نیوتنمتر میرسد. بر اساس نقل قول مسئولان ایران خودرو، میزان ورودی هوا در این خودرو 30 برابر و بازدهی آن نیز 40 درصد افزایش داشته است. سیستم اینترکولر یا سردکن سیال موتور که از مهم ترین قطعات در ساخت موتور توربوشارژ به حساب میآید، در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو طراحی شده و علاوه بر آن گیربکس، سیستم مدیریت موتور، سیستم سوخترسانی و هوارسانی، اگزوز، خنککاری و شبکه برق و الکترونیک آن نیز تغییرات فراوانی کرده است.
جمعبندی
هرچند هر دو خودروی مورد بحث از خطوط تولید یک کارخانه خارج میشوند، اما باید به این نکته اشاره کرد که پژو پارس تنها فیسلیفت موفقی بود که سازنده آن توانست این محصول را با اقتدار روی خط تولید خود نگه داشته و با حفظ سیاستهای خود بازار مصرف آن را بخوبی مدیریت کند؛ تا جایی که در حال حاضر رتبه اول تولید را در زمینه تعداد برای خود به ثبت رسانده است. داشتن ظاهری موقر و فضای داخلی مناسب برای خانوادهها و همچنین دارا بودن قابلیتهای تیونینگ برای جوانان باعث به وجود آمدن بازار مناسب هم در بین خودروهای صفر کیلومتر و هم بازار خودروهای دست دوم شده است.
سمند سورن هم با تلاش فراوان برای حفظ موقعیت، طرفداران خود را در این بازار به دست آورده است و با تکیه بر تغییرات نهچندان جدی و عمیق در ظاهر و فضای داخلی خود در تلاش است به تعداد علاقهمندان خود بیفزاید؛ هرچند هنوز با معایب فنیای همچون گرمای بیش از حد موتور و سوختن بیدلیل واشر سرسیلندر دست و پنجه نرم میکند.
جدول مقایسهای پژو پارس ELX، سورن ELX و سورن ELX توربوشارژ
خودرو |
پژو پارس ELX |
سورن ELX |
سورن ELX توربوشارژ |
موتور |
XU7JP4/L4 |
EF7 |
EF7 TC |
حجم موتور (سیسی) |
1761 |
1645 |
1650 |
حداکثر توان موتور |
110 × 5500 |
114 ×6500 |
148 × 6500 |
حداکثر گشتاور (نیوتنمتر × دور در دقیقه) |
155 ×4520 |
155 ×5000 |
215 ×2200 تا 4800 |
تعداد سوپاپ |
16 |
16 |
16 |
حداکثر سرعت (کیلومتر/ ساعت) |
195 |
190 |
205 |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) |
9 |
03/12 |
10 |
سیستم انتقال قدرت |
5 دنده دستی |
5 دنده دستی (BE3) |
5 دنده دستی (BE3) |
مصرف سوخت خارج شهر |
27/6 |
6 |
7/5 |
مصرف سوخت ترکیبی |
19/8 |
88/7 |
54/7 |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) |
70 |
66 |
66 |
حجم فضای صندوق عقب (دسی مترمکعب) |
470 |
500 |
500 |
وزن خالص خودرو بدون سرنشین |
1100 |
1240 |
1251 |
قیمت در بازار آزاد (میلیون تومان) |
42 |
37 |
39 |
محمدرضا نجفی
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد