منتقدان سینمایی می‌گویند هنرمندان سینما و تلویزیون علاقه خاصی به بینوایان ویکتور هوگو دارند، اما آیا برگردان‌های متعدد تلویزیونی و سینمایی این اثر، به دلیل کمبود داستان و فیلمنامه نیست؟ این پرسش زیرکانه، هرازچندگاه یک‌بار از سوی عده‌ای مطرح می‌شود.
کد خبر: ۹۲۸۶۶۰

دلیل اصلی هر چه باشد، بینوایان هرچندوقت یک‌بار صاحب نسخه تازه می‌شود. نکته جالب این است که تماشاگران هم همیشه، از این نسخه‌ها استقبال خوبی می‌کنند. بازیگرانی هم که جلوی دوربین تلویزیون و سینما نقش ژان والژان را بازی کرده‌اند، با این نقش موقعیت خوبی را در کارنامه هنری خویش فراهم کرده‌اند. ژرار دپاردیو ستاره مشهور سینمای فرانسه، در سال 2000 در مینی‌سریال بینوایان نقش والژان را بازی کرد. این مجموعه چهار قسمتی یک اثر فرانسوی بود. جان ماکلوویچ هم در قالب کاراکتر بازرس ژاور ظاهر شد، اما اولین اقتباس‌های تصویری از شاهکار ویکتور هوگو به سال‌ها و دهه‌های قبل از آن برمی‌گردد. این در حالی است که قبل از سینما و تلویزیون، صحنه تئاتر هم جولانگاه شخصیت‌های اصلی و فرعی این درام انسان‌دوستانه بوده است. می‌توان گفت اولین فیلم در رابطه با این داستان، متعلق به سال 1905 است. این فیلم کوتاه فقط 5 دقیقه زمان داشت و آلبرت کاپه لانی کارگردانش بود. شاید برای دوستداران سینما و تلویزیون عجیب باشد که بشنوند ژاپنی‌ها هم چندبار بینوایان را تبدیل به فیلم و مجموعه کرده‌اند.

در سال 1935 نسخه‌ای سینمایی با بازی فردریک مارچ و کارگردانی ریچارد بولسلاوسکی ساخته شد که از آن به‌عنوان اولین اقتباس سینمایی اسم می‌برند که نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم سال شد. ژان گابن ستاره کلاسیک سینما سال 1958 در یک نسخه سینمایی، نقش ژان والژان را بازی کرد. اندرو دیویس سال 1993، «فراری» خود را با الهام از داستان هوگو ساخت و نقش اصلی آن را به هریسون فورد سپرد. کلود للوش هم سال 1995، لباس ژان والژان را به تن ژان پل بلموندو کرد. بیل آگست سال 1998 سعی کرد با همکاری لیام نیسن حال و هوای تازه‌ای به داستان کلاسیک هوگو بدهد. ولی منتقدان از آن به عنوان یک تلاش نافرجام اسم بردند. هیو جکمن مرد گرگ‌نمای مجموعه فیلم کمیک‌استریپی «مردان ایکس» هم سال 2012، تحت نظارت تام هوپر تبدیل به یک ژان والژان آوازخوان شد. جالب این‌که تماشاگران از این نسخه موزیکال استقبال خوبی کردند و فیلم نامزد دریافت چند جایزه اسکار هم (ازجمله برای جکمن) شد. رسانه تلویزیون در سال‌های فعالیت خود، بیش از سی بار بینوایان را به صورت مجموعه تلویویزنی درآورده است. معروف‌ترین آنها، مجموعه کلاسیک فراری (1963) با بازی ریچارد کمبل در نقش یک ژان والژان امروزی است. آخرین باری که قاب کوچک سراغ این داستان رفت، سال 2014 بود. صنعت تلویزیون اسپانیا در این سال، یک مجموعه 13 قسمتی ارائه داد که نگاهی امروزی و معاصر به ماجراهای آن داستان کلاسیک داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها