رئیس جمهور در گفت و‌گوی زنده تلویزیونی:

آمریکا به تعهداتش عمل نکرد

رئیس‌جمهور دیشب در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی که به مناسبت آغاز چهارمین سال از دوره‌ ریاست‌جمهوری یازدهم انجام شد، درباره مهم‌ترین مسائل داخلی و خارجی صحبت و برنامه‌های دولت برای سال پایانی را تشریح کرد.
کد خبر: ۹۲۸۱۵۷

حسن روحانی در این گفت‌وگو با بیان اینکه نسبت به چند ماه قبل درباره آینده و امنیت کشور امیدوارتر است، اظهار کرد: ثبات و آرامش کشور ادامه خواهد داشت و امنیت جمهوری اسلامی ایران در امنیت سایر کشورهای منطقه نیز تاثیرگذار خواهد بود. وی درباره مسائل اقتصادی کشور با بیان این‌که علامت‌ها این نوید را می‌دهد که در پایان سال می‌توان به رشد اقتصادی 5 درصدی رسید، گفت: رشد مصرف برق در بخش صنعت و رشد آمار بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، همچنین افزایش صادرات غیرنفتی در چهار ماه اول سال، نشان می‌دهد که در مسیر درست در حال حرکتیم. رئیس‌جمهور درباره اقدامات دولت در زمینه مبارزه با قاچاق گفت: خوشبختانه در یک سال گذشته، قاچاق کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است و برای ادامه این حرکت، گمرک و نیروهای مرزبانی باید دست به دست هم بدهند و تحقق دولت الکترونیک، به بهبود این روند کمک می‌کند. وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر مبارزه قاطع با قاچاق گفت: همه قوا برای این منظور باید دست به دست هم بدهند و نیروهای مسلح نیز باید کمک کنند.

اهمال 1+5 در اجرای برجام

حسن روحانی با بیان این‌که 1+5 در اجرای برجام، اهمال می‌کند به تلاش‌های داخلی برای بهره‌گیری از فضای پس از برجام اشاره کرد و گفت: با تلاش کارکنان صنعت نفت، تولید نفت با سرعت بالایی در حال بازگشت به شرایط قبل از تحریم است.

وی درباره پرداخت بدهی نفتی کشورها و امکان بازگرداندن این پول‌ها به کشور اظهار کرد: در حال حاضر برای دسترسی به پول نفت و میعانات، دست ما باز شده است و در شرایطی که کشورهای خریدار نفت در گذشته تعیین می‌کردند که چقدر از پول را به دلار و چقدر را به پول ملی خود می‌پردازند در حال حاضر ما اعلام کرده‌ایم که پول نفت را باید به یورو و به شعبات بانکی که خودمان تعیین می‌کنیم واریز کنند. رئیس‌جمهور با بیان این‌که پذیرش حق غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران، حاصل لطف 1+5 به کشور ما نبود گفت‌: توفیقاتی که حاصل شده نتیجه ایستادگی و مقاومتی است که مردم ایران در سال‌های گذشته نشان دادند و احقاق حقوق خود را پیگیری کردند.

سنگ‌اندازی وجود دارد

روحانی با بیان این‌که حتما سنگ‌اندازی‌هایی در مقابل برجام وجود دارد گفت: در آمریکا جمهوریخواهان با برجام مخالف بودند و الان نیز کنگره هر روز به دنبال لایحه‌ای است که برای ایران ایجاد مشکل کند؛ رژیم صهیونیستی همیشه مخالف بود و برخی کشورهای دور و بر ایران هم متاسفانه به دلیل کودک‌صفتی با برجام مخالف بودند.

رئیس‌جمهور گفت: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر طرف ما به تعهدات خودش عمل می‌کرد هم به نفع خودش بود و هم به نفع منطقه؛ اگر آمریکایی‌ها با حسن نیت، تعهداتشان را اجرا می‌کردند و جلوی سنگ‌اندازی‌ها را می‌گرفتند چه بسا ما در موضوعات دیگری نیز با آنها مذاکره می‌کردیم که می‌توانست به نفع منطقه و جهان باشد. روحانی با اظهار تاسف از پایبند نبودن طرف مقابل به تعهداتش و تاکید بر اینکه باید حواسمان جمع باشد اظهار کرد: اگر طرف مقابل بخواهد نقضی انجام دهد باید با قاطعیت مقابلش ایستاد. برجام در برخی جاها خوب اجرا شد اما در برخی جاها از جمله تعامل بانک‌های بزرگ و نقل و انتقال ذخایر و تبدیل ذخایر به ارزهای دیگر، کمابیش مشکلات وجود دارد اما روند به سمتی است که گشایش‌های بیشتری وجود دارد.

حقوق‌های نجومی، یک درصد مدیران را هم در بر نمی‌گیرد

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش درباره پرداخت‌های غیرمتعارف و عملکرد دولت برای حل این معضل با تاکید بر اینکه در مبارزه با فساد، باید غیرجناحی عمل کرد گفت: بخشی از ماجرا به تشکیل نهادهای عمومی غیردولتی بر می‌گردد و بخشی نیز به قوانین مشکل‌داری مربوط است که در بحث حقوق وجود دارد.

وی با بیان این‌که حقوقی که افراد می‌گیرند باید متناسب با خدماتی باشد که انجام می‌دهند، گفت: لایحه‌ای درباره شفافیت و بحث ذی‌نفع‌ها به مجلس تقدیم خواهد شد؛ اقدامات خوبی از سوی قوا در حال انجام است و رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه کمک کردند. روحانی افزود:‌ همه مواردی که در ارتباط با حقوق‌های نجومی برجسته شده، مربوط به تعداد کمی است و آنهایی که حقوق غیرمتعارف داشته‌اند به یک درصد مدیران هم نمی‌رسد؛ تخلفات، عام نبوده و اکثر مدیران، پاکدست و مشغول به خدمت هستند. رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که همین تعداد اندک نیز مهم است، افزود: از همه کسانی که برای رفع این مشکل و مقابله با این عمل غیرعادلانه کمک کردند تشکر می‌کنم.

روحانی گفت: هر موردی که تشخیص داده شود تخلف شده و سوءاستفاده از قانون صورت گرفته، اموال بازگردانده می‌شود و اگر فسادی صورت گرفته باشد برخورد خواهد شد. رئیس‌جمهور افزود: در مقررات جدیدی که دولت وضع کرده، مجموع دریافتی افراد مدنظر قرار گرفته و این رقم نباید از حد مشخصی فراتر برود. رئیس‌جمهور با بیان این‌که برای رونق تولید باید بانک‌ها را متحول کرد گفت: برای تقویت بانک‌ها و توانمند کردن آنها برای ارائه تسهیلات مناسب به مردم، با بانک‌ها در حال مشورت و تفاهم هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها