فحاشی تماشاگران در دو هفته ابتدایی لیگ صدای همه را در آورده است

عاصی از فحاشی

آستانه تحمل برخی هواداران فوتبال بحق و ناحق خیلی زود سرریز شده و آنها جز فحاشی راهی برای تخلیه روانی خود نمی‌یابند؛ راهی که سال‌هاست در استادیوم‌های فوتبال ایران طی می‌شود و هیچ ترفندی نتوانسته راه آن را مسدود کند؛ این مساله در دو هفته ابتدایی لیگ شانزدهم نیز نمایان بود و صدای اهالی فوتبال را درآورده است!
کد خبر: ۹۲۸۱۳۶

فحاشی در استادیوم‌های فوتبال در حالی سال‌هاست گوشخراش‌تر از قبل شنیده می‌شود که در این سال‌ها برخوردهای انضباطی فدراسیون فوتبال اعم از جریمه و محرومیت و کسر امتیاز یا بستن درهای استادیوم نتوانسته پایانی باشد بر فضای رکیکی که گروهی از تماشاگران ایجاد می‌کنند. در این میان در حالی که برخی در ریشه‌یابی این موضوع سعی داشتند فوتبالی‌ها را مقصر جلوه داده و آنها را عامل تحریک تماشاگران بدانند تا این‌که به مرور زمان مشخص شد اتفاقات درون مستطیل سبز تنها یکی از علل بی‌تحملی سکوهاست و نباید ناجوانمردانه به فوتبال تاخت. اما در مقابل این منتقدان کم‌انصاف، همیشه بودند کسانی که فوتبال را بخشی از جامعه توصیف می‌کردند و ناهنجاری‌های آن را بخشی از ناهنجاری‌های اجتماعی می‌دانستند نه خاص فوتبال و استادیوم!

در دو، سه سال اخیر که فضای حضور در شبکه‌های اجتماعی باز شده و ایرانیان از هر طیفی حضور پررنگی در این شبکه‌ها دارند به خوبی فرضیه دوم به اثبات رسید و معلوم شد بجز علاقه‌مندان به فوتبال، دیگرانی هم هستند که فحاشی‌شان دست استادیومی‌ها را از پشت بسته است! با این حال در چنین شرایط در دو هفته ابتدایی لیگ و پا به پای فضای مجازی شاهد فحاشی برخی تماشاگران در ورزشگاه‌های مختلف بودیم و البته تهدید به برخورد انضباطی از طرف کمیته انضباطی فدراسیون!

استقلال، شاکی از همنام و رقیب

علیرضا منصوریان سرمربی استقلال نیز به گفته خودش در اعتراض به فحاشی در ورزشگاه غدیر اهواز در نشست خبری پایان این بازی شرکت نکرد. در دیدار همنام تهرانی و خوزستانی نیز گروه تماشاگران از دایره ادب و اخلاق خارج شدند.

بهرام افشارزاده مدیرعامل استقلال دیروز ساعتی پیش از استعفا از سمتش، ضمن اعتراض به فحاشی در خوزستان و تاکید بر پیگیری حقوقی موضوع. در خصوص رقیب سرخپوش تهرانی می‌گوید: گزارشی از سوی روابط عمومی این باشگاه مبنی بر فحاشی ادامه دار برخی هواداران تیم قرمزپوش پایتخت در دو دیدار ابتدایی دریافت کردیم، در تلاش هستیم تا با جمع‌آوری مستندات کامل نسبت به انجام این رفتارها به مراجع قانونی اعتراض کنیم تا حقوق باشگاه بزرگ استقلال و هواداران آن تضییع نشود. از همه هواداران استقلال در ورزشگاه‌ها و فضای مجازی درخواست می‌کنم با بزرگواری این رفتارهای زننده را به فراموشی بسپارند و تنها به فکر حمایت از تیم محبوب خود باشند!

شاید افشارزاده نگران بازی هفته سوم تیمش مقابل صنعت نفت در تهران است جایی که هواداران آبی‌های تهران برای نخستین بار به حمایت از تیمشان در ورزشگاه آزادی حاضر می‌شوند!

گلایه از نفتیها

«مهمان‌نوازی با پرتاب سنگ و فحاشی»، این عنوان مطلبی بود که سایت باشگاه تراکتورسازی پس از دیدار این تیم با صنعت نفت آبادان در هفته دوم منتشر کرد. مطلبی که در آن می‌خوانیم: «متاسفانه در اقدامی تاسف‌برانگیز هواداران فوتبال آبادان قبل از مسابقه شروع به فحاشی علیه تیم مهمان کردند و با سنگ، ترقه و بطری از تیم تراکتورسازی پذیرایی کردند. این اقدامات در حالی صورت گرفت که در پایان مسابقه چیزی نمانده بود تا اشیای پرتاب شده به نیمکت‌نشینان تیم تبریزی آسیب برساند و روز سیاهی برای فوتبال کشور رقم بزند.» هر چند باشگاه صنعت نفت مهمان را به بزرگنمایی موضوع متهم کرد با این حال کسی منکر فضای ملتهب ورزشگاه تختی آبادان نشد!

فغان از فضای آزادی!

دیدار پرسپولیس و فولاد خوزستان هم در هفته دوم گروهی از تماشاگران پرسپولیس را براشفته کرده بود. تماشاگرانی که عده‌ای از آنها داور را با الفاظ خود نوازش کردند و عده‌ای تیم مهمان را. علیرضا کاهکش سرپرست فولاد در این خصوص می‌گوید: غیر از شعار ضدفوتبال شعارهای توهین‌آمیزی هم از سوی هواداران پرسپولیس شنیدیم. از همین جا از کمیته انضباطی می‌خواهیم که به این شعارها رسیدگی کند. به سرمربی و بازیکنان فولاد توهین شد، نباید این طور باشد که همیشه اهوازی‌ها محروم شوند!

سیلی که همه را میبرد

مشخص است که فحاشی در استادیوم‌ها خاص طرفداران منتسب به هیچ تیم نبوده و پیه این جو بد بر تن همه تیم‌های لیگ مالیده شده است، جادارد یک بار برای همیشه در این زمینه فرهنگ‌سازی کرده تا از داخل استادیوم تا فضای مجازی کمی تا قسمتی ادبیاتمان بهداشتی‌تر شود!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها