همدلی با همزبانان

«هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند» این دستوری بود که رهبر انقلاب درباره فرزندان مهاجر افغان صادر کردند، دستوری که انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت تا آنجا که به تعبیر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان این نگاه رهبری در دنیا بی نظیر بوده است.
کد خبر: ۹۲۷۳۶۱

اما از زمان صدور این دستور، اتفاق‌های خوب زیادی رخ داد، آموزش و پرورش در بخشنامه‌های مختلف به‌ طور کامل و دقیق به مدارس تصریح کرد که هیچ نوع تبعیض و تفاوتی نباید میان دانش‌آموزان ایرانی و افغان قائل شوند و حتی شهریه‌های دو نوبتی که از خانواده‌های افغان گرفته می‌شد نیز تا حد زیادی حذف شد. در همین راستا هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی بر این که چون سال گذشته به‌دلیل تکمیل ظرفیت مدارس برخی از کودکان افغان در تهران و برخی مناطق آن دچار مشکل شدند امسال دو مدرسه مخصوص کودکان افغانستانی در منطقه 12 ایجاد شده است.

این روزها که فصل ثبت نام مدارس است و خانواده‌ها فکر انتخاب مدرسه‌ای خوب برای فرزندان دانش‌آموز‌شان هستند این موضوع هم نباید مورد فراموشی مسئولان قرار بگیرد.

این اقدام خوب و پیروی از یک دستور خوب، فقط نباید محدود به تهران باشد و برخی استان‌های شرقی که همجوار با کشور افغانستان هستند و مهاجران بسیاری دارند هم باید تمهیداتی بیندیشند که فرزندان همزبانان ما برای ادامه تحصیل مشکلی نداشته باشند، در واقع نیاز به همدلی با همزبانان را از یاد نبرند که جناب مولانا در قرن هفتم فرموده‌اند: همدلی از همزبانی بهتر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها