صحبت های جنجالی سیروس نیرو از شاگردان نیما یوشیج

سهراب و فروغ و شاملو شاعر نبودند

سیروس نیرو از نسل شاگردان نیما یوشیج حرف‌های زیادی درباره تاریخ ادبیات و شاعران دیروز و امروز دارد. او می‌گوید: سهراب سپهری و شاملو و فروغ فرخزاد شعر فارسی نگفته‌اند. چیزهایی برای خودشان گفته‌اند که قشنگ هم هست، ولی با فرهنگ ما این‌ها شاعر نیستند. شعر ما همان شعر حافظ است که نمی‌توان یک کلمه از آن را جابه‌جا کرد.
کد خبر: ۹۲۷۱۳۵
سهراب و فروغ و شاملو شاعر نبودند

به گزارش جام جم آنلاین، این شاعر پیشکسوت به ایسنا گفت: شاملو با من هم‌محل بود. یک روز به خانه من آمد. یک شعر فرخی سیستانی را نتوانست بخواند. همه را اطرافیانش برایش درست می‌کردند. شاملو کارش خوب است، ولی مربوط به فرهنگ ایران نیست. اما مردم چیزی را که پرخاشی باشد، دوست دارند. ایرانی این‌گونه است. کسی به کسی فحش بدهد، مردم خوششان می‌آید. شاملو رگ خواب مردم ایران را گیر آورده بود. می‌دانست چه بگوید تا جوانان تحریک شوند.

نیرو ادامه داد: سهراب سپهری نابغه بود، اما چیزهایی که گفته شعر نیست. چون می‌شود جای کلماتشان را عوض کرد. قدیم هم از این‌ها بوده است، ولی فراموش شدند. حتی امروز دیگر کسی بهار را نمی‌خواند؛ برای اینکه شعرش ساده است: ای گنبد گیتی ای دماوند... شعر باید پیچیدگی داشته باشد.

این شاعر افزود: به نظر من بزرگترین شاعر ایران ایرج میرزاست. در تاریخ ایران نظیر ندارد. منتها شعرهای مزخرفش هم چاپ شد که به ضررش تمام شده. من رفتم به پسرش گفتم این کار را نکن. او شازده بود و در دورهمی‌های بین دوستانش این شعرها را سروده است که در مقایسه با دیگر شعرهایش مثل دمپایی می‌ماند؛ اما برداشتند این شعرها را هم چاپ کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
یوسف
-
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
۰
۰
این حرف ها دردی را دوا نمیكند خودت چه در چنته داری رو كن ببینیم تو چیستی؟ایرج میرزا یا هر شاعر دیگری باید و نیز مختارست هرچه به مخیله اش میاید در قالب شعر بیان كند حتی اگر مربوط به قسمتی از زندگی جنسی باشد مگر نه انكه راز خلقت بشر در تناسل بقاست؟-اشك رازیست-لبخند رازیست-عشق رازیست-اشك انشب لبخند عشقم بود-قصه نیستم كه بگوئی-نغمه نیستم كه بخوانی-صدا نیستم كه بشنوی یا چیزی چنانكه ببینی یاچیزی چنانكه بدانی من دردمشتركم مرا فریاد كن والخ.چرت وپرت را همه بلدند بگویند وبی هنرانه ایراد بگیرند كاری كه دم به ساعت همه میكنند.شاگرد بودن در محضرشخصیتی دلیل بر معرفتش نمیشودخیلی كسان اخر سال رفوزه میشوند.

نیازمندی ها