بازی پوکمون‌گو چه خطرات امنیتی دارد؟

تله‌های مجازی در دنیای واقعی

پوکمون‌ها تقریبا تمام دنیا را اشغال کرده‌اند. در گورستان‌ها، موزه‌ها، مراکز نظامی و امنیتی، کوچه‌های تنگ و تاریک، مراکز تجاری، مکان‌های شلوغ شهرها و هر جای دیگری که فکرش را بکنید ممکن است یک پوکمون وجود داشته باشد که این روزها یکی از عوامل ناامنی و بروز مشکلات برای جوامع بشری شده است!
کد خبر: ۹۲۶۳۹۶

همان‌طور که می‌دانید پوکمون‌ها موجوداتی هستند که در بازی پوکمون‌گو ظاهر شدند، حالا حدود دو هفته از زمان انتشار این بازی گذشته و این موجودات مجازی و به‌ظاهر بی‌خطر، هشدارهای بسیار مهم کارشناسان امنیتی را به همراه داشته‌اند. به‌نظر شما بازی پوکمون گو خطرناک است؟ اصلا یک بازی چه خطری می‌تواند داشته باشد؟

امنیت اطلاعات خصوصی

اولین و مهم‌ترین خطری که پوکمون‌بازها را تهدید می‌کند، اطلاعات خصوصی این کاربران در سرویس گوگل است، زیرا برای اجرای بازی پوکمون‌گو می‌توان علاوه بر ثبت‌نام در سایت بازی، از حساب کاربری گوگل استفاده کرد که استفاده از این حساب کاربری، مجوز لازم برای دسترسی به ایمیل‌ها، عکس‌های ذخیره شده در سرویس گوگل، اسناد ذخیره شده در گوگل درایو و... را در اختیار توسعه‌دهندگان بازی قرار داده و علاوه بر آن، هکرها نیز با نفوذ به دستگاه کاربران یا نفوذ به این بازی می‌توانند به همه این اطلاعات دسترسی یابند.

جاسوسی کامل و نامحسوس

به‌نظر شما یک جاسوس در بهترین شرایط چگونه می‌تواند اطلاعات را جمع‌آوری کند؟ شما یک تلفن همراه هوشمند در اختیار دارید که بخوبی صدا و تصویر را ثبت می‌کند، برای اجرای بازی اینترنت خود را فعال می‌کنید، اپلیکیشن دوربین را اجرا می‌کنید و ضمن ارسال موقعیت مکانی خود در هر لحظه، تصاویری بسیار باکیفیت را به‌صورت آنلاین به سرورهای بازی ارسال می‌کنید. حالا فرض کنید در این شرایط پوکمون موردنظر شما در یک مرکز نظامی یا امنیتی قرار گرفته باشد. جاسوس‌ها بجز تصویری کاملا شفاف و آنلاین، به چه چیز دیگری نیاز خواهند داشت؟ باتوجه به این خطر امنیتی بسیار بزرگ، این روزها بسیاری از کارشناسان امنیتی حدس می‌زنند دست‌های پشت پرده‌ای همچون سازمان جاسوسی سیا به اطلاعات کاربران در این بازی دسترسی داشته باشند. همین عامل نیز موجب شده نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشورهای دیگر نیز اجرای بازی پوکمون‌گو محدود و حتی غیرممکن شود.

خطرات جانی

جالب است بدانید با گذشت کمتر از یک هفته از انتشار این بازی، چند تصادف به دلیل اجرای این بازی گزارش شده است، چند نفر در اثر بی‌دقتی داخل جوی افتاده‌اند یا با تیرهای برق و تابلوهای موجود در خیابان‌ها برخورد کرده‌اند و در این میان بزهکاران نیز هوشمند شده و با کشاندن پوکمون‌بازها به کوچه‌های تنگ و تاریکی که یک پوکمون در آن قرار گرفته است، از قربانیان خود که به تنهایی در نیمه‌های شب به این مکان‌ها رفته و به دنبال پوکمون بوده‌، زورگیری کرده‌اند.

حملات تروریستی

چنانچه با این بازی آشنایی داشته باشید می‌دانید قرارگیری یک پوکمون کمیاب می‌تواند تعداد زیادی از کاربران را به یک منطقه خاص بکشاند. این همان چیزی است که این روزها تروریست‌ها دنبال آن هستند. بهانه‌ای برای حضور تعداد زیادی از مردم در یک مکان خاص برای انجام عملیات تروریستی!

مجازی با خطرات واقعی

موارد اشاره شده تنها بخشی از مهم‌ترین خطرات امنیتی هستند که کارشناسان امنیتی نسبت به آنها هشدار داده‌اند، اما با کمی تفکر در ابعاد مختلف این بازی، هر کاربر عادی نیز براحتی می‌تواند معضلات امنیتی این بازی را درک کند و شاید پس از درک این خطرات، همچون بسیاری از کارشناسان امنیتی از اجرای آزمایشی این بازی نیز هراس داشته باشد.

نظر شما در این باره چیست و فکر می‌کنید این بازی چه خطرات دیگری را برای امنیت کشورها و مردم خواهد داشت؟ به شماره 300011226 پیامک بزنید و ما را از دیدگاه‌های خود مطلع کنید.

علی ترابی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها