کلوزآپ

شکایت شمقدری

جواد شمقدری، رئیس سابق سازمان سینمایی که مدت‌ها در سکوت به سر می‌برد و خبر خاصی از او نبود، بتازگی دوباره خبرساز شده است. ماجرا از این قرار است که یک سایت و یک روزنامه، مطلبی درباره دریافتی شمقدری در دولت قبلی منتشر کردند. او هم پس از آن، فیش حقوقی‌اش را در زمان ریاست سازمان سینمایی به صورت علنی رسانه‌ای کرد و گفت دریافتی‌اش با آن چیزی که در آن رسانه‌ها عنوان شده، تفاوت زیادی دارد. اما روز گذشته شمقدری در گفت‌وگو با فارس و تسنیم اعلام کرد از روزنامه و سایتی که چنین ادعایی را مطرح کرده‌اند، شکایت کرده است.
کد خبر: ۹۲۳۵۵۰

شمقدری گفت: وقتی مطلبی با ابهام از جانب یک مدیر دولتی در جمهوری اسلامی بدون سند و صراحت نقل می‌شود به‌طور حتم بازتاب‌هایی خواهد داشت و این بازتاب‌ها بدون کنترل و با اغراض شخصی در رسانه‌ها انعکاس داده می‌شود و شخص شروع‌کننده، بهره سیاسی خود را از جریان راه افتاده خواهد برد.

او همچنین تاکید کرد: شکایت من به‌دلیل حق شخصی نیست، بلکه حق فضایی است که نسبت به آن دروغی منتشر شده است. وقتی خبر دروغی به‌وسیله رسانه منتشر می‌شود و با آن برخورد نشود، از میزان ارزش سایر اخبار درست نیز کاسته خواهد شد. این نوع رفتار به نوعی گل‌آلود کردن فضای خبری خواهد بود.

 دیدار دوباره میلانی با «دو زن»

تهمینه میلانی، کارگردان سینما که 18 سال پیش، فیلمنامه «دو زن» را نوشت و آن را جلوی دوربین برد، بتازگی در مراسم فیلمنامه خوانی این اثر به کارگردانی مریلا زارعی حضور پیدا کرد.

نیکی کریمی و مریلا زارعی در این اجرا، نقش‌های خودشان را در فیلم دو زن یعنی فرشته و رویا خوانش کردند. این برنامه تحت‌تاثیر درگذشت عباس کیارستمی قرار داشت و سخنرانان پس از پایان خوانش فیلمنامه، به این موضوع اشاره کردند.

میلانی، ضمن اظهار تعجب برای پرشدن سالن سینمای کورش در این فیلمنامه‌خوانی گفت: متاسفانه هنگام مرگ عباس کیارستمی در ایران نبودم، ولی وقتی بستری بود به ملاقاتش رفتم. او فراتر از یک همکار بود. یک دوست خوب که نبودنش باورکردنی نیست. نیکی کریمی هم در بخشی از سخنانش گفت: این روزها حال خوبی ندارم. این قدر حالم بد است که سر تمرین نمی‌توانستم تمرکز داشته باشم و بچه‌ها تعجب کرده بودند چرا پس و پیش می‌خوانم، ولی در این برنامه حضور پیدا کردم، به خاطر این‌که عباس کیارستمی اعتقاد داشت یک لحظه هم نباید نشست و مهم ترین چیز در زندگی کار است و من به احترام او آمدم. آتیلا پسیانی، یکی دیگر از بازیگران فیلم دو زن و خوانش فیلمنامه این اثر هم گفت درباره مرگ کیارستمی باید سوال کنیم و پاسخمان را بگیریم. تهمینه میلانی، کارگردان فیلم دو زن بتازگی نگارش دو فیلمنامه «پابرهنه در هند» و «ملی و راه‌های نرفته‌اش» را به پایان برده است.

جایزه جشنواره عشق برای بیات

ساره بیات که فیلم «عادت نمی‌کنیم» با بازی او در برخی سینماهای کشور اکران می‌شود و به این روزها هم مشغول بازی در فیلم «لابی» در کنار شهاب حسینی است، بتازگی برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم عشق شد. آن‌طور که سینماپرس نوشته، او این جایزه را برای بازی در فیلم فصل فراموشی فریبا ساخته عباس رافعی دریافت کرد.

علیرضا برازنده هم برای فیلمبرداری همین فیلم، جایزه بهترین فیلمبرداری را به‌دست آورد. جشنواره فیلم عشق در لس‌آنجلس آمریکا برگزار شد. ظاهرا آثاری که ترویج‌دهنده عشق هستند، در این رویداد سینمایی شرکت می‌کنند.

بیات که او را با فیلم‌هایی چون محمدرسول الله (ص)، جدایی نادر از سیمین و خداحافظی طولانی می‌شناسیم، پیشتر هم به خاطر بازی خوبش در فیلم فصل فراموشی فریبا با تحسین و تشویق داخلی و خارجی روبه‌رو شده بود.

صباغ‌زاده «خانه کاغذی» می‌سازد

مهدی صباغ‌زاده از کارگردان‌های قدیمی سینماست که فیلم‌هایی چون خانه خلوت، روزهای خوب زندگی و مارال را در کارنامه دارد.

آخرین ساخته سینمایی این کارگردان، فیلم «راه بهشت» بود که سال 90 آن را با بازی امین زندگانی، نسیرین مقانلو و رضا رویگری ساخت. ظاهرا قرار است چند سال بیکاری صباغ‌زاده در سینما به پایان برسد و او فیلمی به نام «خانه کاغذی» را بسازد. این کارگردان درباره این فیلم به ایسنا گفت: خانه کاغذی فضایی شبیه خانه خلوت دارد، اما قصه آن امروزی‌تر و منسجم‌تر است. امیدوارم مهر ماه پیش تولید فیلم را آغاز کنیم و بلافاصله هم آن را کلید بزنیم.

صباغ‌زاده درباره تعداد نقش‌های اصلی این فیلم هم توضیح داد: فیلم ما چهار پنج نقش اصلی دارد و مطمئنا آقای پرویز پرستویی ایفاگر یکی از نقش‌ها خواهد بود. او در پاسخ به این پرسش که آیا حضور پرستویی در این فیلم قطعی شده است، گفت: از نظر من بازی ایشان قطعی است و خودشان هم معتقدند حتما حضور خواهند داشت و امیدوارم برنامه‌ها به گونه‌ای پیش برود که بتوانیم در خدمت ایشان باشیم.

یادبود کیارستمی در تاجیکستان

مراسم یادبود عباس کیارستمی، کارگردان فقید سینمای ایران با حضور جمعی از شخصیت‌های فرهنگی تاجیک و نمایندگان تعدادی از کشورهای خارجی در تاجیکستان برگزار شد.

به گزارش فارس، برگزاری این مراسم با تلاش صفر حقداد، رئیس اتحادیه سینماگران تاجیکستان و جلال شفیعی، کارگردان و شاعر ایرانی مقیم دوشنبه صورت گرفت. حقداد طی سخنانی کیارستمی را از نامدار‌ترین فیلمسازان سینمای جهان خواند و درگذشت او را ضایعه‌ای بزرگ برای جامعه سینما دانست. همچنین شرافت عرب‌آوا کارگردان و مسئول بنگاه ساتیاجیت رای در تاجیکستان، جلال شفیعی شاعر و کارگردان و سعدالله رحیم، منتقد سینما دیدگاه خود را درباره فعالیت‌های سینمایی کیارستمی بیان کردند. در این مراسم نمایندگان سفارت ایران و آذربایجان و همچنین دوستداران کیارستمی از کشورهای ایران، تاجیکستان، افغانستان، هند، روسیه، اوکراین، آمریکا و انگلیس نیز شرکت کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها