تازه‌ترین ساخته میرکریمی هشداری کلیشه‌ای درباره اختلاف نسل‌هاست

«دختر» کلیشه‌ای

«دختر» جدیدترین ساخته رضا میرکریمی فیلمی است که معضلات زندگی دختران جوان طبقه سنتی جامعه را بررسی می‌کند. این فیلم که البته موافقان و مخالفان خودش را هم دارد، مدتی است وارد مرحله اکران عمومی شده و تاکنون بیش از 500 میلیون تومان فروخته. داستان این فیلم در مورد فردی به نام آقای عزیزی (با بازی فرهاد اصلانی) است. او که سرپرستی بخش تعمیرات و نگهداری پالایشگاه آبادان را به عهده دارد، مردی سنتی و خانواده دوست است که دو دختر دارد. در روز خواستگاری یکی از دخترهایش، دختر دیگرش ستاره (با بازی ماهور الوند) قصد دارد به تهران برود تا در جشن خداحافظی یکی از هم‌دانشگاهی‌هایش شرکت کند، اما او با این سفر مخالفت می‌کند و ستاره دور از چشم پدر راهی تهران می‌شود و....
کد خبر: ۹۲۳۵۴۳

«دختر» سال گذشته به دلیل تاخیر در ارسال به جشنواره فجر و پذیرش آن پس از پایان مهلت ارسال آثار سینمایی با حواشی و اعتراضات زیادی از سوی اهالی سینما مواجه شد، اما سرانجام پس از اکران در جشنواره به حکم هیات داوران در هفت رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و توانست سیمرغ بهترین موسیقی متن را به طور مشترک با فیلم «امکان مینا» دریافت کند. از دیگر موفقیت‌های این فیلم می‌توان به حضور موفقش به عنوان نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو (یکی از معتبرترین رویدادهای فرهنگی- هنری در جهان) هم اشاره کرد.

جایزه بهترین فیلم، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و همچنین جایزه بهترین بازیگر اصلی مرد (با بازی فرهاد اصلانی) افتخاراتی بود که «دختر» با خودش از روسیه به ایران آورد. البته قبلا رضا میرکریمی برای فیلم «به همین سادگی» از همین جشنواره جایزه بهترین فیلم را دریافت کرده بود و فیلم‌های «امروز» و «یک حبه قند» و چند اثر دیگر این کارگردان هم پیش از این به زبان روسی ترجمه شده که مورد استقبال خوب مردم این کشور قرار گرفته.

برای آینده فرزندم نگرانی‌هایی دارم

میرکریمی برای واگذاری نقش آقای عزیزی حساسیت‌های زیادی داشت، اما سرانجام قرعه به نام فرهاد اصلانی بازیگر توانمند کشورمان افتاد که البته سابقه همکاری با او را در «یک حبه قند» هم داشت.

خود اصلانی درباره پذیرش این نقش می‌گوید: یکی از دلایل پذیرش من برای بازی در فیلم دختر این بود که خودم یک پدر هستم و گاهی در موقعیت پدری قرار می‌گیرم که در مواجهه با دخترش کم می‌آورد و نمی‌داند چطور رفتار کند.

دختر خودم آماده ورود به دانشگاه است و مطمئنم مسائلی را خواهد داشت که نمی‌دانم چطور باید با آنها روبه‌رو شوم. طبیعی است من هم مانند هر پدری برای آینده فرزندم نگرانی‌هایی دارم.

میرکریمی چرا از خانه سینما استعفا داد؟

در حالی‌که از مدتی پیش زمزمه‌های کناره‌گیری رضا میرکریمی از مدیرعاملی خانه سینما شنیده می‌شد، بالاخره ظهر دوشنبه 28 تیرماه در خبری رسمی اعلام شد که منوچهر شاهسواری مدیرعامل جدید خانه سینما شده و استعفای میرکریمی مورد پذیرش قرار گرفته است. خود میرکریمی در مورد دلایل استعفایش می‌گوید: واقعیت این است که در همین مقطع طرح‌های ناتمام زیادی دارم؛ از جمله فیلمنامه‌ای که مشغول نگارش آن هستم، طرح‌های انیمیشنی که متاسفانه بین تولیدش فاصله افتاد و دو قسمت آن هنوز آماده نشده و همین‌طور کارهای مربوط به جشنواره جهانی فیلم فجر که به نظرم بسیار مهم است و نیاز به مدیریت و پیگیری دارد. همه این کارها حجم زیادی از وقت مرا می‌گیرد و این امور و دلایل دست به دست هم داد که از ماه‌ها قبل از هیات مدیره خواهش کنم که این فرصت را به من بدهند تا در خانه سینما نباشم یا حداقل در بخش کوچکی از کارهای خانه سینما مشارکت داشته باشم.

دختر کو ندارد نشان از پدر!

ماهور الوند دختر سیروس الوند کارگردان شناخته شده سینماست که آثاری چون «این سیب هم برای تو»، «زن دوم»، «دست‌های آلوده» و... را در کارنامه کاری‌اش دارد. سیروس الوند در خصوص بازی دخترش در این فیلم می‌گوید: میرکریمی از بین 450 نفر، دختر مرا به عنوان بازیگر نقش اول فیلمش انتخاب کرد و مساله دوستی‌ ما در این موضوع به هیچ وجه دخالت نداشت. او ترم ششم تئاتر در دانشگاه تهران است و از طرفی چند تئاتر کار کرده و جایزه تئاتر دانشجویی نیز گرفته. ورود او به دنیای بازیگری کاملا حرفه‌ای است. البته بازی ظریف، شیرین و تحسین شده ماهور در این نقش در کنار بازیگرانی چون فرهاد اصلانی و مریلا زارعی هم بر گفته پدرش صحه می‌گذارد که نگاهش به بازیگری کاملا تخصصی است. این بازیگر که آینده‌ای درخشان برای او پیش‌بینی می‌شود، قرار است در دومین تجربه سینمایی خود در فیلم پدرش ایفاگر یکی از نقش‌های اصلی باشد.

ساناز قنبری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها