رئیس جمهور در سفر به استان کرمانشاه قول داد

رفع بیکاری و مهار ریزگردها

سفر روز گذشته رئیس‌جمهور به کرمانشاه، دستاوردهای مهم و متعددی برای هموطنان کرمانشاهی داشت که از مهم‌ترین آنها می‌توان به فراهم کردن بستر ده‌ها هزار شغل و دادن وعده رفع ریزگردهای استان اشاره کرد که اتفاقا جزو مطالبات اصلی مردم این خطه بوده است.
کد خبر: ۹۲۲۹۳۹
رفع بیکاری و مهار ریزگردها

به گزارش جام‌جم، کرمانشاه با وجود برخورداری از فرصت‌های اشتغالزایی متعدد در بخش‌های گردشگری، کشاورزی و بازارچه‌های مرزی، هم اکنون بالاترین نرخ بیکاری در میان استان‌های کشور را به خود اختصاص داده است. مسئولان و کارشناسان حوزه اجتماعی کرمانشاه معتقدند با رفع یا کاهش بحران بیکاری می‌توان از میزان و شدت آسیب‌های اجتماعی این استان نیز کاست، از این رو مهم‌ترین خواسته آنها از دولت در برهه کنونی اجرای طرح‌هایی در جهت رفع بحران بیکاری است. به اعتقاد آنان توجه به بخش‌هایی همچون گردشگری، کشاورزی، توسعه مرز بازرگان و فراهم کردن شرایط صادرات تولیدات استان از طریق این مرز به عراق، تبدیل قصرشیرین و اورامانات به مناطق آزاد و ویژه، احداث راه‌آهن غرب کشور و بزرگراه کربلا و همچنین راه‌اندازی طرح‌های صنعتی همچون پالایشگاه آناهیتا می‌تواند به ایجاد اشتغال و توسعه و آبادانی این استان جنگزده کمک بسیاری کند. مردم کرمانشاه در حالی شرایط سخت بیکاری و مشکلات ناشی از آن را طی دو دهه گذشته تجربه می‌کنند که هجوم ریزگردها در یک دهه اخیر به این استان نیز سلامتی آنان را نشانه رفته و بشدت تهدید می‌کند.

در هر روی آن طور که از سخنان رئیس‌جمهور در سفر روز گذشته‌اش به کرمانشاه برمی‌آید، مشکلات این استان از نظر رئیس قوه مجریه به دور نمانده و وی وعده‌هایی در جهت رفع این مشکلات به مردم کرمانشاه داده است.

افتتاح بیش از 100طرح

مجموع طرح‌های دولت یازدهم برای کرمانشاه شامل دو بخش وبیش از یکصد طرح بود؛ یک سری طرح‌هایی که روز گذشته افتتاح شد وشامل طرح‌‌های عمرانی، اقتصادی و خدماتی بود که می‌تواند تا حدی به رفع مشکل بیکاری جوانان این استان کمک کند و دیگر طرح‌هایی که رئیس دولت وعده تحقق آنها را در سال‌های 95 و 96 به کرمانشاهی‌ها داد.

یکی از طرح‌هایی که روز گذشته افتتاح شد، طرح موسوم به گرمسیری است که به آبی شدن 130 هزار هکتار از اراضی استان‌های کرمانشاه و ایلام منجر می‌شود. طرح مجتمع تولید میلگرد با سرمایه‌گذاری 80 میلیارد تومانی بخش خصوصی، افتتاح مرحله اول بزرگ‌ترین پروژه باغی آسیا با وسعت 3000 هکتار در شهرستان قصرشیرین، افتتاح 300 کیلومتر راه در استان، افتتاح نیروگاه گازی اسلام‌آباد غرب با ظرفیت تولید یکصد مگابات برق، افتتاح 14 پروژه دام و طیور با ظرفیت تولید بیش از یکصد تن در سال و افتتاح 41 طرح آبیاری مدرن با وسعت پوشش 3500 هکتار در بخش کشاورزی نیز از دیگر طرح‌هایی است که روز گذشته در این استان افتتاح شد.

طاق بستان بی نصیب نماند

یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های اشتغالزایی کرمانشاه، بخش میراث تاریخی و گردشگری آن است و شاید به همین خاطر توجه رئیس‌ جمهور را هم به خود جلب کرد تا بازدیدی از مجموعه فرهنگی تاریخی طاق‌بستان داشته باشد.

علیرضا مرادی بیستونی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه دراین باره گفت: امیدواریم باتوجه به بازدید رئیس‌جمهور از این مجموعه تاریخی ارزشمند، شرایط برای ادامه روند ساماندهی آن و در نهایت ثبت جهانی شدنش فراهم شود.

ایجاد 90 هزار شغل تا سال 96

آن طور که حسن روحانی در سخنرانی خود در کرمانشاه گفته است، طی چند سال آینده در مجموع 90 هزار شغل در این استان ایجاد خواهد شد که مشکل حاد بیکاری کرمانشاه را برطرف می‌کند.

به گفته وی، این 90 هزار شغل با بهره‌برداری از همه طرح‌های آبی در دست اجرای استان کرمانشاه ایجاد می‌شود.

به گفته وی، دولت یازدهم هشت میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مهار آب‌های مرزی ایران بویژه غرب کشور اختصاص داده است که این طرح‌های آبی سال 96 افتتاح می‌شود و استان کرمانشاه در سال 97 چهره جدیدی به خود خواهد دید.

راه‌آهن به کرمانشاه می‌رسد

یکی دیگر از مهم‌ترین درخواست‌های مردم و مسئولان کرمانشاه که پیش از این با روزنامه جام‌جم درمیان گذاشته شده بود، راه‌اندازی راه‌آهن غرب کشور و رساندن آن به استان کرمانشاه بود که رئیس‌جمهور درخصوص آن نیز وعده‌هایی به مردم داد و تاکید کرد که راه‌آهن تا پایان دولت یازدهم به کرمانشاه خواهد رسید.

روحانی در واکنش به خواسته دیگر مسئولان کرمانشاهی مبنی بر تبدیل قصرشیرین به منطقه آزاد نیز گفت: با این که بحث مناطق آزاد در لایحه و برنامه قبلی دولت نبوده، اما همین جا به شورای عالی مناطق آزاد اعلام می‌کنم، این مورد را بررسی کنند.

تلاش برای رفع مشکل ریزگردها

حجت‌الاسلام حسن روحانی به تلاش دولت یازدهم برای مقابله با مشکل ریزگردها نیز اشاره کرد و گفت: دولت اقدام‌های لازم را برای مهار این مشکل آغاز کرده است و از آنجا که عمده ریزگردها از کشورهای همسایه از جمله عراق، بخشی از عربستان و اردن وارد کشور می‌شود، نیاز به اقدام‌های بین‌المللی و منطقه‌ای است که در زمینه اقدام‌های منطقه‌ای و بین‌المللی فعالیت‌های سیاسی را آغاز کرده‌ایم و ادامه می‌دهیم.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
شما را به خدا لطفا انعكاس دهید بخدا كمك میكنید
-
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
۰
۰
لطفا یك فكری به حال نیروهای قراردادی ادارات كه هر كدامشان سابقه شان حداقل از ده سال شروع میشود و به بیست و اندی سال ختم میشود در سال جدید در حال بیكار شدن از محل كارشان دانشگاه گیلان هستند بكنید یك نگاهی هم به وضعیت نابسامان ما بكنید كه بعد از گذشت 4 ماه از سال حدود 40 نفر از پرسنل قراردادی دانشگاه گیلان حكمشان صادر نشده و از این ماه حقوق و معوقات به آنها تعلق نمیگیرد و بدون وجاهت و دلیل قانونی در حال لغو قرارداد هستند

نیازمندی ها