برای سفرهای آفرود چه وسایلی باید همراه داشته باشیم؟

به سوی طبیعت وحشی

کشور ما ایران به لطف شرایط جغرافیایی بسیار عالی، مجموعه‌ای از نقاط دیدنی طبیعی و ناب را دل خود جای داده که ماجراجویی و گشت و گذار در آنها می‌تواند از لذت بخش ترین تجربه‌ها برای هر ایرانی باشد. هرچند که تا چند سال پیش فقط متخصصان و عده کمی از مردم برای کشف طبیعت به خارج از جاده‌ها پا می‌گذاشتند، این روزها سفرهای خارج از جاده‌ای یا اصطلاحا «آفرود» (OffRoad) در بین بسیاری از مردم کشور به عنوان تفریحی بسیار عالی و پرطرفدار جا افتاده است.
کد خبر: ۹۲۰۷۷۸

در این بین حفظ محیط زیست، مراقبت و پرهیز از آسیب رساندن به پوشش گیاهی و جانوری مناطق بکر و طبیعی کشور ـ که به مدد قدرت ماشین پایمان به چنان مناطقی رسیده است ـ فرهنگی است که با ترویج سفرهای آفرود لازم است بیش از پیش در کشور ترویج شود. در غیر این صورت دیر یا زود آفرودسواری در مناطق زیبا به فهرست نوستالژی‌های منقرض‌شده‌مان افزوده خواهد شد.

در شرایط استقبال مردم از ماجراجویی با ماشین در طبیعت، خودروهای شاسی بلند و دو دیفرانسیل نیز در بازاری گرم‌تر معامله می‌شوند. اما برای داشتن سفر آفرودی بدون دردسر و لذت بخش ـ جدا از خودروی مناسب که انتخاب آن مبحثی بسیار مفصل و متفاوت دارد ـ به ملزوماتی در خودرو احتیاج خواهید داشت.

تایر مناسب و زاپاس

شناخت انواع مختلف تایرها به بحثی بسیار مفصل و مطلبی جداگانه نیاز دارد، اما به طور خلاصه توجه داشته باشید تایر یک خودروی آفرود باید با موقعیت هدف (منطقه‌ای که قصد سفر به آن را دارید) انتخاب شود. برای مثال تایرهای MT و M+S برای مسیرهای گِلی مناسب هستند و اگر قصد سفر به کویر و رمل نوردی دارید، بهتر است تایرهایی با آج ریز انتخاب کنید. در مسیرهای کوهستانی می‌توانید از هر تایری استفاده کنید؛ اما نمونه‎‌های اس‌اس‌تی (SST) برای این شرایط مناسب‌تر عمل می‌کنند. همچنین پیش از شروع سفر لازم است از سلامت تایر زاپاس مطمئن شوید.

بنزین

اگر قصد عزیمت به سفری طولانی و مسیری دور دارید، حتما سوخت اضافه به همراه داشته باشید. برای این کار بهتر است از مخازن سوخت 20 لیتری فلزی مناسب برای آفرود استفاده کنید که روی پایه‌ای بیرون خودرو قرار می‌گیرد و فضای داخلی را اشغال نمی‌کند. برای حفظ ایمنی سرنشینان و خودرو ، از حمل سوخت در شیشه‌های پلاستیکی آب معدنی و دیگر ظروف غیراستاندارد داخل صندوق و اتاق خودرو پرهیز کنید.

انواع روغن

شرایط سخت و ناهموار سفرهای آفرودی ممکن است روی بسیاری از قطعات فنی خودرو تاثیرات منفی بگذارد. یکی از این تاثیرات نیز می‌تواند کم شدن روغن در هر یک از بخش‌های موتور، پمپ هیدرولیک فرمان، گیربکس و... باشد. لذا بهتر است پیش از سفر حداقل میزان یک لیتر از هر یک از روغن‌های موتور، واسکازین گیربکس و روغن هیدرولیک تهیه کنید.

جعبه ابزار کامل

در سفرهای آفرود با توجه به ناهموار بودن سطح زمین، بروز هرگونه خرابی و ایراد در خودرو محتمل است. از این رو بهتر است به‌عنوان یک آفرودر تا حد امکان دست به آچار باشید. یک جعبه ابزار مناسب و کامل حاوی پیچ گوشتی چهار سو و دو سو در ابعاد بلند، کوتاه و متوسط، مجموعه کامل آچارهای مناسب خودرو (معمولا از 10 تا 22 میلی متر)، انبر دست، انبر قفلی، تایلیور، چکش فلزی، مجموعه آچار آلن و ستاره‌ای، سیم چین، دَم باریک، خار جمع کن، پیچ‌های زاپاس مورد نیاز، میخ و بست کمربندی، ابزار پنچرگیری و... گاهی ممکن است با راه انداختن ماشین متوقف شده در جایی که تا کیلومترها خبری از آنتن تلفن همراه نیست، شما را از خطر مرگ در مناطق دوردست و بیابانی نجات دهد.

آب و مایعات خنک‌کننده

به همراه داشتن میزان زیادی آب برای خنک کردن رادیاتور خودرو در مواقع مورد نیاز و همچنین استفاده برای نظافت یا حتی آشامیدن افراد حیاتی است. بهتر است از ظرفی با گنجایش بالا و البته تمیز برای این موضوع استفاده کنید. یک یا دو باک 20 لیتری آب، می‌تواند خیال شما را از بابت مواجهه با شرایط غیرمترقبه تا حد زیادی آسوده کند. به علاوه حتما از سالم بودن رادیاتور، درِ رادیاتور و عملکرد صحیح شیشه‌شور و برف پاک‌کن پیش از شروع سفر مطمئن شوید.

بیل و تبر

در برخی شرایط همچون آفرودهای رمل و گل ممکن است خودرو به حدی در مسیر گیر کند که نیاز به استفاده از نیروی انسانی و اصلاح سطح زیر خودرو داشته باشید. از این رو بهتر است ابزاری مثل بیل و تبر تهیه کنید تا در شرایط ضروری بتوانید مسیر را باز کرده یا برای تردد هموار کنید.

همچنین شاید نیاز باشد که برای استراحت و ساخت محل مناسب جهت برپایی چادر به کندن زمین نیاز داشته باشید که در این حالت وجود بیل ضروری است.

زنجیر چرخ

برای آفرودهای زمستانی و برفی و جلوگیری از سُر خوردن تایر خودرو روی سطح لیز برف، باید زنجیر چرخ مناسب با اندازه چرخ‌هایتان همراه داشته باشید. زنجیرهای چرخ در انواع ژله‌ای پلیمری کمربندی، فلزی زنجیری ساده، فلزی زنجیری یخ شکن و... در بازار موجود هستند.

پمپ باد

در برخی شرایط سفرهای خارج از جاده‌ای، برای افزایش چسبندگی خودرو به سطح زمین بهتر است باد تایرها را کم کنید. اما با اتمام مسیر غیر مسطح و ورود به جاده، مستلزم تنظیم باد برای جلوگیری از افزایش مصرف سوخت و به‌طور کلی به وجود آمدن شرایط ایده‌آل جاده خواهید بود. لذا بهتر است یک پمپ باد سیار که اصولا با برق 12 ولت از سر باتری یا اتصال به فندک کار می‌کند، همراه داشته باشید.

مبدل برق

در فضای خارج از شهر ممکن است برای روشنایی با استفاده از وسیله‌ای الکتریکی به برق 220 ولت نیاز داشته باشید. از این رو بهتر است یک مبدل برق مرغوب با ولتاژ و جریانی مناسب تهیه کنید. این مبدل‌ها اصولا به طور مستقیم به سر باتری‌ها یا به سوکت فندک (و در برخی خودروها سوکت برق 12 ولت) خودرو متصل می‌شوند و یک یا دو خروجی 220 ولت برای شما فراهم می‌کنند.

جی‌پی‌اس

از آنجا که اصولا تابلو یا نشانه خاصی در طبیعت و مسیرهای خارج از جاده وجود ندارد، بهتر است برای پیمایش راحت‌تر مسیر، شخصی راه بلد همراهتان باشد، یا جی‌پی‌اس به همراه خود داشته باشید. با جی‌پی‌اس و دانستن موقعیت جغرافیایی مقصد، کار شما بسیار آسان خواهد شد. همچنین با استفاده از جی‌پی‌اس می‌توانید علامت‌هایی در مسیر رفت بر جای بگذارید تا برای برگشت به مبدا دچار مشکل نشوید.

کابل باتری به باتری

عوامل مختلفی می‌توانند در ضعیف شدن باتری خودرو تاثیر داشته باشند. اگر به سفرهای تنهایی عادت دارید، بهتر است پیش از هر چیز از سلامت سیستم برق، استارت، دینام و باتری خودرویتان مطمئن شوید. اما اگر به صورت گروهی سفر می‌کنید، بهتر است کابل باتری به باتری مرغوبی به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید از آن استفاده کنید.

جک لیفت

در مسیرهای خارج از جاده‌ای و اصولا برای خودروهای شاسی بلند، در صورت بروز مشکل بهتر است از جک‌های لیفت یا «های‌لیفت» بهره بگیرید. این گونه جک‌ها گاهی قابلیت بالا بردن خودرو تا ارتفاع بیش از یک متر را نیز دارند. جک‌های های‌لیفت غیر از بلندکردن خودرو برای تعمیرات یا تعویض لاستیک می‌توانند به عنوان یک ناجی کارآمد برای رهایی از موقعیت‌هایی که به گیر کردن خودرو منجر می‌شود، عمل کند.

معید حمیدی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها