داستان‌های واقعی از جرایم سایبری در شبکه 5

پلیس بازی در دنیای مجازی با «سایبر»

پخش سریال سایبر به تهیه‌کنندگی سعید کمانی و کارگردانی احمد معظمی، از دیشب ساعت 23 در شبکه پنج آغاز ‌شده است.
کد خبر: ۹۲۰۳۳۷

به گزارش جام‌جم، این سریال در 12 قسمت به همت بسیج صدا و سیما و با همکاری و مشارکت شبکه پنج با هدف آگاه‌سازی عموم مردم با تهدیدات فضای مجازی، تولید شده است.

روابط عمومی مرکز بسیج صدا و سیما، تولید این سریال را بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر «حضور فعال در فضای مجازی کشور» در دستور کار قرار داده است.

به اعتقاد سازندگان این سریال، گسترش بی‌سابقه فضاهای اینترنتی و مجازی و سایبری در کشور اگر چه امکانات و فرصت‌های زیادی را پیش روی مردم قرار داده است اما ناآشنایی کاربران با این فضا می‌تواند آنان را با خطرات جدی مواجه کند.

توسعه اینترنت و فضای مجازی در کشور و رشد بی‌سابقه کاربران اینترنت و فضاهای مجازی؛ لزوم اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم با مخاطرات فضاهای سایبری را مورد تاکید قرار می‌دهد.

بر اساس پرونده‌های واقعی

«سایبر» بر اساس اتفاقات مستند و واقعی که در پلیس فتا ثبت و ضبط شده، به تولید رسیده و می‌کوشد مردم را با مخاطرات و تهدیدهای فضای مجازی شامل اینترنت، شبکه‌ها و گروه‌های مجازی آشنا کند.

سعید کمانی، تهیه‌کننده سریال «سایبر» درباره این سریال به جام‌جم گفت: در این مجموعه، بینندگان که اغلب کاربران فضای مجازی هم هستند با مخاطرات و آسیب‌های این فضا آشنا می‌شوند و قطعا با این گونه آگاه‌سازی‌ها، قربانیان شبکه‌های اجتماعی و کلاهبرداری‌های عابر بانک‌ها و کارت‌های اعتباری و نقل و انتقالات مجرمانه اطلاعات و پول کاهش خواهد یافت.

فیلمنامه این سریال به قلم علیرضا آل‌یمین نوشته شده است. این نویسنده با حضور در پلیس فتا، پرونده‌های واقعی را مطالعه و چند داستان جذاب و مفید را برای نگارش فیلمنامه انتخاب کرده است.

کمانی درباره پرونده‌های انتخاب شده برای این سریال تصریح کرد: در انتخاب پرونده‌ها موضوعاتی را مد نظر قرار دادیم که عامه مردم با آن درگیر هستند و عمدتا روی کلاهبرداری‌های اینترنتی متمرکز شدیم.

هر قسمت از این سریال یک داستان مستقل از جرایم سایبری را نمایش می‌دهد که توسط سروان فروزان و همکارانش مورد بررسی و پیگرد قرار می‌گیرد.

پلیس بازی در دنیای مجازی

کارگردانی سریال «سایبر» به عهده احمد معظمی است که ساخت بیش از 110 قسمت مجموعه «شاید برای شما اتفاق بیفتد» و سریال «جاده چالوس» و چندین تله‌فیلم را در کارنامه دارد.

این کارگردان هدف از تولید سریال سایبر را افزایش آگاهی مردم درباره فضای مجازی ذکر کرد و توضیح داد: خیلی از مردم ناآگاهانه در دام کلاهبرداران فضای سایبری می‌افتند یا این که به واسطه اعتماد، رمز کارت‌ها یا حساب‌های کاربری را در اختیار دیگران قرار می‌دهند. ما در این سریال غیر از سرگرم کردن مخاطب به او آموزش می‌دهیم مراقب اموال خود باشد و اگر از دنیای مجازی و چگونگی حضور در آن اطلاعات لازم را ندارد، به افراد ناشناس یا حتی فامیلی که مدت زیادی است او را ندیده‌،‌ اعتماد نکند.

تصویربرداری این مجموعه اوایل سال گذشته آغاز شد و تا پایان سال ادامه داشت.

یک پلیس ایرانی

روح‌‌الله کمانی از زمانی که فیلمنامه نوشته می‌شد، از تولید چنین سریالی باخبر بود و از همان ابتدا قرار بود نقش پلیس را در این مجموعه بازی کند.

به اعتقاد این بازیگر جوان، فیلمنامه این سریال بشدت به واقعیت‌های زندگی نزدیک است و از همین رو تلاش کرده یک پلیس واقعی را به نمایش بگذارد. او در این باره توضیح داد: خیلی سعی کردم یک پلیس ایرانی باورپذیر را به نمایش بگذارم. سریال ما یک اثر آموزشی است و قرار نبود من نقش یک قهرمان ملی را بازی کنم. سروان فروزان یک پلیس ایرانی است و تلاش کردم برای ایفای این نقش از اغراق و غلو کردن خودداری کنم چون این سریال اکشن نیست و قصدش آموزش به مخاطب است، نه ایجاد هیجان و اکشن.

یک سریال آموزشی

قاسم زارع بازیگر نقش سرهنگ ذوالقدر، «سایبر» را یک سریال آموزشی توصیف کرد و در این باره گفت: من نقش سرهنگ عملیات پلیس فتا را در این سریال به عهده دارم و آنچه به نمایش می‌گذاریم مستنداتی از پلیس فتاست که جنبه آموزشی دارد.

این بازیگر که بارها در نقش پلیس در سریال‌های مختلف ظاهر شده، درباره تفاوت بازی در نقش یک پلیس فتا گفت: مهم‌ترین تفاوت آن تازگی و به روز بودن است. پلیس فتا به مسائل سایبری می‌پردازد که مساله امروز جامعه است. همچنین در این سریال به موضوعاتی پرداخته می‌شود که همه مردم با آن مواجه هستند. هشدارهایی که در این سریال ارائه می‌شود و نیز اتفاقات و ماجراهای آن برای هر کسی ممکن است رخ بدهد.

این بازیگر که ارتباط چندانی با دنیای مجازی ندارد اما در عین حال با این فضا هم بیگانه نیست، سریال سایبری را برای همه کاربران اینترنت و کسانی که با دنیای مجازی سر و کار دارند، مفید دانست.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها