نگاهی به انیمیشن «تپلی‌های پر دردسر» که از شبکه پویا پخش می شود

رخنه در دنیای شخصیت‌های جذاب

«تپلی‌های پردردسر» نام سریال انیمیشنی دوبعدی و ساخت کشور روسیه است و در حال حاضر از شبکه پویا در حال پخش است. نام اصلی این سریال در روسیه «اسمشاریکی» است که در کشورهای انگلیسی زبان با نام «کیکوریکی» یا «گوگوریکی» شناخته می‌شود که از سال 2008 پخش این سریال در کشورهای اروپایی آغاز شد.
کد خبر: ۹۱۸۰۳۸

نام اسمشاریکی ترکیبی از دو کلمه به معنی توپ‌های کوچک خنده‌دار است که اشاره به بدن‌های گرد شخصیت‌های این سریال دارد. تم‌های پیچیده و ارجاعات فرهنگی خاص این کارتون را به خوبی با سبک سنتی انیمیشن روسیه مرتبط می‌کند.

این سریال ـ که اولین بار می‌2004 از کانال یک روسیه پخش شد در دو فصل و 208 قسمت 6 دقیقه‌ای ساخته شده است. فصل اول و دوم این سریال به صورت انیمیشن دوبعدی با استفاده از نرم افزار فلش ساخته شده و فصل سوم آن به صورت CGI در 52 قسمت 11 دقیقه‌ای ساخته شده است.

این سریال به عنوان بخشی از پروژه فرهنگی ـ آموزشی «دنیای بدون خشونت» به عنوان بخشی از برنامه فدرال روسیه ساخته شد. این کار با کمک وزارت فرهنگ روسیه و با همکاری کمپانی مستر فیلم در استودیوی انیمیشن کامپیوتری پترزبورگ که مارس 2003 اختصاصا برای تولید کیکوریکی ساخته شد، تهیه شده است.

کارگردان این کار دنیس شرنوف، سرپرست نویسندگان آلکسی لبدوف و تهیه‌کننده ارشد سریال ایلیا پاپاف است. گروه سنی مخاطبان این سریال کودکان چهار تا هشت سال هستند.

در این سریال حیوانات مختلف در یک مکان آرام زندگی می‌کنند. جایی که هر کسی روی غیرمحتمل بودن حساب می‌کند و به غیرعملی بودن تکیه دارد. سرزمینی که می‌توانی در آن خرو پف‌ها را به انرژی تبدیل کنی و قبل از رفتن به رختخواب رویاهایت را سفارش دهی و تا لبه زمین قایقرانی کنی‌ یا حتی به عنوان کادوی تولدت یک دستگاه شکلات‌ساز دائمی کادو بگیری! کروش خرگوش یکی از شخصیت‌های اصلی این قصه‌هاست. یک توپ آبی پرانرژی که همیشه حاضر است با دوست و همراه فضولش چیکو خارپشت به وسط ماجراها بپرد. نفر بعدی والی قوچ بنفش شاعری که مدام به دنبال الهام گرفتن از عشق است. روزا خوک یک اهل مد واقعی است و البته پین پنگوئن باهوش که هر وقت مشکلی باشد می‌توان روی حل راه‌های مخترعانه این مهندس نابغه حساب کرد. الگا جغد دانای مادر بزرگوار که همیشه نصیحت‌های خوبی برای بقیه دارد، در ضمن دکتر دهکده هم هست. دوست و همراه قدیمی‌اش کارلین کلاغ یک هنرمند سرگرم‌کننده حسابی است. می‌توان گفت که دنیای کیکوریکی خیلی شبیه به دنیای وینی پو است ولی در صورتی که جنگل 100 آکری هم یک زیر دریایی یک زمین فوتبال، یک آزمایشگاه علوم، میز پینگ‌پنگ، کامپیوتر، بالون هوای گرم یک بچه ربات، اسکیت بورد و دیسکو داشته باشد.

در واقع این شخصیت‌ها مسیری طولانی را طی کرده‌اند تا از تصاویر روی بسته‌بندی شکلات به مشهورترین شخصیت انیمیشنی روسیه تبدیل شوند. اهالی کیکوریکی دوبار به فضا پرواز کرده، جایزه فرهنگی و هنری ملی روسیه را دریافت و در دو کار بلند و چند سریال وابسته به سری اصلی هم حضور پیدا کرده‌اند.

ایلیا پاپاف، تهیه‌کننده سریال و فیلم در مورد خاطراتی که از ساخت این فیلم دارد، می‌گوید: «این شخصیت‌ها در ابتدا روی بسته شکلات‌های گردی طراحی شده بودند. هدف اصلی و چالش برانگیز ما در ابتدای کار این بود که از روی این طراحی‌ها یک دنیای کامل خلق کنیم؛ دنیایی که برای بزرگترها جالب باشد و برای کودکان قابل فهم. جایی که این شخصیت‌ها زندگی کرده و با هم فعالانه ارتباط برقرار کنند. اما قبل از این که کار را شروع کنیم، باید قوانین این دنیا را پیدا می‌کردیم. ابتدا طرح اولیه شامل 20 شخصیت بود. شخصیت‌های گربه، خرس، پروانه، زنبور، یک روح و چند چیز بی‌حال دیگر. رزا اول قرار بود گاو باشد و خوک هم قرار بود یک دیجی خجالتی باشد. پین تصویری از گوسینی بود که یک نوک غازی بلند داشت که چون مناسب پروژه نبود، حذف شد.» سالاوات شیخینوزوف، کارگردان هنری این سریال انیمیشنی می‌گوید: «در نهایت تصمیم گرفتیم حیواناتی را برداریم که بچه‌های مرکز روسیه خوب آنها را بشناسند. بنابراین بلافاصله تصویر شخصیت‌های سگ و گربه را حذف کردیم. چون از آنها قبلا خیلی در کارهای کوتاه هنری استفاده شده بود، اما یک پنگوئن برای بچه‌ها شخصیت شناخته‌ای بود که از یک کشور خارجی دیگر آمده و یک مخترع نابغه است که در یک یخچال زندگی می‌کند و مورد جالبی بود.»

در نهایت پخش اولیه کار سال 2003، نه شخصیتی که برای همه آشنا بودند در قالب یک سریال انیمیشن به تلویزیون راه یافت و تقریبا هرسال در اپیزود مخصوص سال نو یک شخصیت سمبولیک هرسال معرفی شد. در دهمین سالگرد این سریال که سال 2013 برگزار شد، اعلام شد این سریال طی 10 سال به 60 کشور دنیا فروخته و به بیش از 15 زبان ترجمه شده است و بیش از 50 میلیون نفر در سراسر دنیا هر روز کیکوریکی را می‌بینند و تاکنون از 22 کانال تلویزیونی در سراسر دنیا پخش شده است.

علاوه براین با استفاده از شخصیت‌های این سریال انواع اسباب بازی و وسایل سرگرمی کودکان، کتاب‌های داستانی و آموزشی و مجلات داستان مصور کیکوریکی نیز تهیه شده است. حدود 20 برنامه تهیه شده که قابل نصب روی موبایل است و بیش از 4200 محصول برند کیکوریکی تولید شده که شامل موارد متنوعی از محصولات غذایی تا کالسکه نوزاد و اسکوتر نیز می‌شود.

فیلم بلند سینمایی اول که ساخت آن سال 2007 با استفاده از ماجراهای کیکوریکی آغاز شد «فیلم کیکوریکی: قدرت تیم» نام داشت. ماجرای این فیلم 90 دقیقه‌ای از این قرار بود که کروش و چیکو در یک غار قدیمی یک تلویزیون پیدا می‌کنند و آن را پیش رئیس قبیله می‌برند. آنها نمی‌دانند این وسیله به چه کاری می‌آید؛ ولی بعد از این که دوکو دانشمند آن را تعمیر می‌کند در آن سریال ماجراهای قهرمانی لوسین را می‌بینند و زندگی ساده آنها تغییر می‌کند و ماجراهای عجیبی رخ می‌دهد. این کار بر خلاف سریال به شیوه سه‌بعدی گرافیک کامپیوتری ساخته و دسامبر 2011 به طور خانگی در روسیه اکران شده و اکران محدودی در اوایل 2012 در بریتانیای کبیر داشته است.

داستان طولانی افسانه اژدهای طلایی

در حال حاضر فیلم سینمایی دیگری به نام «کیکوریکی: افسانه اژدهای طلایی» توسط ریکی گروپ با حمایت بنیاد سینمایی روسیه ساخته شده است. نام این فیلم انیمیشنی قبلا در فهرست 10 عدد از موفق‌ترین پروژه‌های فیلم روسیه مدرن ثبت شده و بیش از 4.1 میلیون بیننده این فیلم را در روسیه دیده‌اند. این فیلم برای پخش در بخش رقابتی شاخه پانورامای بین‌الملل نوزدهمین جشنواره بین‌المللی چین که 11 تا 19 ژوئن برگزار می‌شود، انتخاب شده است. ماجرای این فیلم از این قرار است که زندگی ساکنان دوست‌داشتنی و ساده کیکوریکی با اختراع یک کلاهخود عجیب و غریب دگرگون می‌شود و در نهایت ساکنان کیکوریکی سفری به یک جنگل وحشی می‌کنند؛ جایی که ماجراهای عجیبی در انتظار آنهاست.

براساس اخبار اعلام شده ریکی گروپ در حال حاضر در حال تولید فیلم سینمایی بلند سومی به نام «کیکوریکی: دژاوو» است که ماجراهای آن در چین قدیم اتفاق می‌افتد و قرار است پاییز 2017 و زمستان 2018 اکران شود.

دو سریال دیگر نیز در ادامه ماجراهای این سریال ساخته شده که یکی از آنها پین کد نام دارد که این کار در 52 قسمت 13 دقیقه‌ای ساخته شده است و از امسال در کشورهای اروپایی نیز پخش می‌شود و مخاطبان آن کودکان شش تا هشت سال هستند. در این سریال پین پنگوئن یک ماشین زمان اختراع کرده که می‌تواند در آب در فضای بیرون جو سفر کند و به هر سایزی تبدیل شود و درهر قسمت پین، روکو، کروش، چیکو با این ماشین زمان ماجراهای جدیدی خلق می‌کنند. سریال دیگر «بیبی ریکی» نام دارد که یکسری کارتونی آموزشی برای کودکان نوپاست که در 100 قسمت 5 دقیقه‌ای تهیه شده و از نوامبر 2015 در روسیه پخش می‌شود. این سری به شیوه سه‌بعدی تهیه شده و مخاطبان آن کودکان نوپا هستند و داستان‌های بسیار ساده‌ای براساس موقعیت‌های آشنا برای مخاطب دارند. این داستان‌ها راوی دارند و موزیکال بوده و دارای بخش‌های تعاملی با مخاطب نیز هستند. راوی این داستان‌ها شخصیتی به اسم مادر است که تصویر او بخش اساسی دنیای کوچولوهاست. او در تمام قسمت‌ها حضور دارد و به شخصیت‌ها با یک شیوه ملایم و صبورانه کمک می‌کند تا تصمیم درست بگیرند.

پریسا کاشانیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها