پرتغال ـ لهستان؛ ساعت 23 و 30 دقیقه امشب به مصاف هم می‌روند

چینش پازل نیمه نهایی

ورزشگاه ولودروم شهر مارسی، ساعت 23 و 30 دقیقه امشب میزبان نخستین بازی از مرحله یک‌چهارم نهایی یورو 2016 است؛ جایی که از میان دو تیم پرتغال و لهستان یک تیم جواز حضور در نیمه نهایی را به دست می‌آورد.
کد خبر: ۹۱۷۸۵۹

لهستانی‌ها از بازی در ولودروم خاطره خوشی دارند. آنها در مرحله گروهی اوکراین را در همین ورزشگاه با یک گل شکست دادند تا با هفت امتیاز، صعودی مقتدرانه داشته باشند، اما در مقابل، پرتغالی قرار دارد که تا اینجای تورنمنت، هیچ تیمی را در 90 دقیقه شکست نداده است. رونالدو و یارانش مرحله گروهی را با سه تساوی به پایان بردند و در مرحله حذفی هم تا دقیقه 117 که کوارشما دروازه کرواسی را باز کرد، یک تساوی بدون گل را پیش روی خود داشتند.

جدال یازدهم

پرتغال و لهستان تا کنون ده بار با هم روبه رو شدند، اما هیچ یک از آن بازی‌ها به حساسیت بازی یازدهم این دو تیم نبوده است. دو بازی دوستانه که هر دو مساوی تمام شده، دو بازی در مقدماتی جام جهانی 1978، چهار بازی در مقدماتی یورو 1984 و 2008 و دو بازی هم مراحل نهایی جام جهانی، تمام دیدارهای قبلی این دو تیم را شامل می‌شود که با چهار پیروزی برای پرتغال و سه پیروزی برای لهستان همراه بوده است.

بازی امشب، سومین رویارویی این دو تیم در زمین بی‌طرف است. در مرحله گروهی جام جهانی 1986 این لهستان بود که با تک‌گل اسمولارک پرتغال را از پیش‌رو برداشت. آن برد، آخرین برد لهستانی‌ها مقابل پرتغال محسوب می‌شود، اما در مرحله گروهی جام جهانی 2002 این پرتغال بود که با چهار گل لهستان را در هم کوبید. هت تریک پائولتا و تک‌گل روی کاستا در روزی که پرتغال علاوه بر این دو گلزن ستاره‌هایی چون ویتو بایا، فرناندو کوتو، سرجیو کونسه سائو، پائولو بنتو و لوئیس فیگو را در ترکیب خود داشت، باعث شد پرگل‌ترین برد تاریخ دیدارهای این دو تیم به نفع پرتغالی‌ها رقم بخورد.

پرتغال و لهستان آخرین بار سال 2012 دردیداری دوستانه به مصاف هم رفتند که آن بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید.

لوا به دنبال گل

اگرچه همه نگاه‌ها در ترکیب لهستان به روبرت لوندوفسکی، مهاجم اول تیم بایرن مونیخ است، اما بازیکنی که در صعود لهستان به جمع هشت تیم برتر یورو بیشترین نقش را داشت بدون شک کسی نیست جز کوبا بلاژیکوفسکی. هافبک تهاجمی فیورنتینای ایتالیا در رقابت‌های یورو 2016 یکی از بهترین‌ها بوده و با زدن دو گل و یک پاس گل، بعد از گرت بیل، آنتونیو کریژمان، کریستیانو رونالدو و دیمیتری پایت پنجمین بازیکن تاثیرگذار جام در مرحله یک‌چهارم نهایی به شمار می‌رود. این در حالی است که خیلی‌ها فکر می‌کردند ستاره لهستان در این تورنمنت روبرت لواندوفسکی باشد. لوا در مرحله مقدماتی یورو با زدن 13 گل، عنوان آقای گلی را به دست آورد و در بوندس لیگا هم با 30 گلی که زده بود آقای گل شد، اما سهم او در چهار بازی اخیر لهستان حتی یک گل هم نبوده است.

در تیم پرتغال، اما پیدا کردن بازیکن کلیدی زیاد دشوار نیست. کریستیانو رونالدو اگرچه در دو بازی نخست عصبی و پرنوسان بود، اما در دو بازی با مجارستان و کرواسی نقش خود را بخوبی ایفا کرد و ضمن زدن دو گل، دو پاس گل هم داد تا پرتغال همچنان در جام باقی بماند. البته توجه بیش از اندازه به رونالدو در همین چهار بازی گذشته، فضای بیشتری را برای گلزنی نانی ایجاد کرده است. دو گل نانی در بازی‌های گذشته متاثر از همین شرایط بوده است.

بازی امشب دو تیم پرتغال و لهستان را فلیکس بریچ آلمانی قضات می‌کند. دو بازی قبلی بریچ در این تورنمنت دیدارهای انگلیس ـ ولز در بلژیک سوئد در مرحله گروهی بودند.

برنامه یک‌چهارم نهایی یورو 2016

پنجشنبه 10 تیر پرتغال ـ لهستان (ساعت 23:30، ورزشگاه ولودروم مارسی) جمعه 11 تیر بلژیک ـ ولز (ساعت 23:30، ورزشگاه پیه ره مائوروی وله نوآ) شنبه 12 تیر آلمان ـ ایتالیا (ساعت 23:30، ورزشگاه نوه آ استاد ده بوردو) یکشنبه 13 تیر فرانسه ـ ایسلند (ساعت 23:30، ورزشگاه استاد ده فرنس سنت دنیس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها