استاندار استان مرکزی حفظ حیات تالاب میقان اراک به جهت ارتباط مستقیم با کیفیت هوای اراک را مهم دانست و بر تامین آب این تالاب و فضای سبز اراک تاکید کرد.
کد خبر: ۹۱۵۵۲۷
استاندار مرکزی: حفظ حیات تالاب میقان در اولویت است

به گزارش جام جم آنلاین، محمود زمانی قمی در صحن علنی شورای شهر اراک گفت: حفظ تالاب و فضای سبز اراک در اولویت است و به همین جهت در تخصیص پساب فاضلاب شهر اراک این موارد در اولویت قرار دارد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه شرکت املاح معدنی برداشت غیر اصولی و بیش از حد مجاز از معدن سولفات سدیم داشته است این موضوع مورد رسیدگی قرار گرفته و ارائه مجوز برداشت توسط این شرکت منوط به اجرای قوانین است.

زمانی عنوان کرد: از بین رفتن تالاب سبب به خطر افتادن زندگی مردم می‌شود. در این خصوص با تهدیدهایی که وجود دارد مقابله می‌کنیم و هر کجا لازم باشد دستور اکید برای برخورد داده می‌شود.

استاندار استان مرکزی ایجاد پارک بانوان را خواسته‌ای به حق دانست و افزود: از ایجاد این پارک باید حمایت شود و این خواسته به حق بانوان تحقق یابد.

زمانی عنوان کرد: پارکینگ‌هایی که ایجاد شده باید مورد استفاده قرار گیرد و برای این منظور راهنمایی رانندگی با شهرداری باید همکاری لازم را داشته باشد.

به گزارش ایسنا، معاون امور عمرانی استانداری مرکزی نیز، گفت: آلودگی هوای اراک که در روزهای گذشته روندی صعودی داشته است، منشائی درخارج از کشور دارد و 14 استان کشور با این آلودگی مواجه بوده‌اند.

عزیز فیلی بیان کرد: بحث قطار سریع‌السیر اراک، قم، تهران که یک شاخه از این مسیر نیز، به سمت اصفهان است، در سال جاری با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی پیگیری می‌شود.

به گزارش ایسنا، فرماندار شهرستان اراک نیز گفت: دستگاه‌ها و نهاد‌ها باید پاسخگوی مطالبات شورا به عنوان نمایندگان محلی مردم، باشند.

حسین بختیاری بیان کرد: انجام مصوبات و ارتقاء وضعیت کلانشهر اراک در حقیقت مصداق توجه به خواسته‌های شهروندی است که باید مورد توجه قرار گرفته شود.

پروژه‌های اراک پیوست زیست محیطی دارند

به گزارش ایسنا، رییس شورای شهر اراک با بیان این نکته که پیوست اصلی پروژه‌های شورای شهر مسائل زیست محیطی است، گفت: نیاز به همکاری و مساعدت مسئولین استانی جهت اجرای برخی از پروژه‌ها وجود دارد.‌

اسماعیل تاج‌آباد بیان کرد: در خصوص کاهش آلودگی هوای اراک همواره به وسایل نقلیه و صنایع اشاره شده، در صورتی که در کنار توجه به این موارد باید به حیات تالاب میقان اراک نیز توجه لازم صورت گیرد.

رییس شورای شهر اراک با اشاره به مساحت دو هزار و 940 هزار هکتاری استان مرکزی و با بیان اینکه 455 هزار هکتار از این مساحت در معرض بحران کم آبی و بیابان زایی قرار دارد، افزود: تالاب میقان اراک در صورت خشک شدن آلودگی‌ هوا را برای اراک در پی دارد، به همین جهت‌ باید تامین آب این تالاب در اولویت قرار گیرد.

تاج‌آباد ادامه داد: اثرات مخرب تبدیل شدن تالاب میقان اراک تنها معطوف به اراک نیست و چرخه محیط زیست را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به همین جهت برای حفظ حیات تالاب میقان باید از اعتبارات استانی، ملی و بین‌المللی بهره گرفت و با ایجاد پوشش گیاهی سازگار با این منطقه در کنار تامین آب از کویری شدن تالاب میقان جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه طرحی جهت ایجاد پوشش گیاهی در محدوده تالاب میقان در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: در سفر هیات دولت به استان مرکزی درخواست تهیه طرح جامع تالاب میقان باید به عنوان یکی از مطالبات مطرح و مصوب شود.

تاج‌آباد ضمن اشاره به راه‌اندازی موزه تنوع زیستی در باغ وحش اراک بیان کرد: جهت انتقال گونه‌های مختلف جانوری به این موزه نیاز به همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی داریم.

رییس شورای شهر اراک عنوان کرد: حجم قابل توجهی وسایل نقلیه به دلیل تکمیل نشدن تقاطع‌های غیر همسطح ملک آباد، میدان امام خمینی(ره)، سنجان و جاده فراهان از معابر اراک عبور می‌کنند که این قضیه به تشدید آلودگی هوا منجر می‌شود و این امر می‌طلبد اداره کل راه و شهرسازی در تسریع بخشیدن به تکمیل این تقاطع‌ها همکاری کند.

وی اجرایی نشدن بخشی از تعهدات دولت در خصوص کاهش الودگی هوا را خاطر‌نشان کرد و افزود: انتظار داریم که دولت در اجرای طرح‌ها و پروژه‌هایی که به کاهش الودگی هوا کمک می‌کند مساعدت کند.

تاج‌آباد بیان کرد: 24.7 هکتار از اراضی انتهای خیابان هپکو برای اجرای طرح 55 متری در نظر گرفته شد که از این میزان سه هکتار به تعاونی مسکن نیروی انتظامی اختصاص داده شده و 15 هکتار در اختیار قرار گرفته است و با توجه به پیشرفت 30 درصدی پروژه نیاز است که شش هکتار باقی مانده نیز تخصیص داده شود.

رییس شورای شهر اراک در رابطه با طرح مصوب دولت جهت ایجاد هزار هکتار فضای مشجر جهت کاهش آلودگی هوا بیان کرد: برای این منظور 288 هکتار در منطقه چغا در اختیار شهرداری و شورای شهر قرار گرفته و مابقی زمین مورد نیاز تا کنون واگذار نشده است.

وی در رابطه با پس‌آب فاضلاب اراک گفت: در تخصیص پساب فاضلاب اراک باید فضای سبز و تالاب در اولویت قرار داده شود.

تاج‌آباد بیان کرد: اختصاص زمین به صورت رایگان جهت انتقال مشاغل مزاحم که طبق بند 16 قانون کاهش آلودگی هوا باید انجام شود، از دیگر خواسته‌های شورای شهر است که انتظار داریم مورد توجه قرار گیرد.

رییس شورای شهر اراک همچنین، با اشاره به مصوبه‌ ستاد بازآفرینی کشور در خصوص احیا و مرمت بازار تاریخی اراک تاکید کرد: انتظار داریم همکاری لازم جهت اجرای این مصوبه صورت پذیرد و از ظرفیت بازار تاریخی اراک با حفظ این اثر تاریخی در جذب گردشگر بهره گرفته شود.

وی بیان کرد: ساماندهی ناوگان حمل و نقل عمومی اراک، پیگیری تعهدات دولت در این رابطه و تعیین تکلیف یک درصد عوارض ارزش افزوده نیز‌ از دیگر خواسته‌های شورای شهر و شهرداری اراک است.

تاج‌اباد با انتقاد از نحوه تعیین سهم عوارض آلایندگی پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه بیان کرد: شورای شهر مبلغ 150 میلیون تومان بابت تحقیقات توسط دانشگاه شهید بهشتی جهت تعیین میزان آلودگی ناشی از این سه صنعت هزینه کرد و بر اساس این تحقیقات سهم اراک 86 درصد تعیین شد که انتظار رسیدگی به این قضیه را داریم.

رییس شورای شهر اراک عنوان کرد: معابر اراک روشنایی مناسبی ندارد و برای این منظور انتظار داریم شرکت توزیع برق همکاری لازم را داشته باشد.

تاج‌اباد عنوان کرد: سیستمی برای آتش‌نشانی اراک در نظر گرفته شده که به محض تماس با این مرکز آدرس تماس گیرنده مشخص می‌شود و برای راه‌اندازی این سیستم نیاز به مساعدت داریم.

وی ظرفیت شورای شهر را جهت احصا نیازهای مردم مطلوب دانست و افزود: اثربخشی شورای شهر به دلیل ماهیت مردمی بودن این نهاد است و تلاش جهت محدود کردن اختیارات شورای شهر آن را تبدیل به نهادی دولتی می‌کند که این امر قطعا اثربخشی شورای شهر را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد.

حفظ کاربری باغات سنیجان و کرهرود و همکاری شرکت آب منطقه‌ای جهت تامین آب، تشکیل جلسه جهت تامین سهم حقآبه پساب فاضلاب اراک، نشستی با شهرداری اراک و دستگاه‌های مربوطه جهت تسریع در انجام پروژه‌های عمرانی، برگزاری جلسه مشترک شورای شهر اراک با استاندار به صورت دوره دو ماهه و انجام اقدامات لازم جهت راه‌اندازی سیستم اتش‌نشانی از مهم‌ترین مصوبات این جلسه بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها