کوچ زندگی از تالاب میقان

استان مرکزی یک استان نیمه‌بیابانی است که دریاچه میقان از دیرباز وظیفه تعادل بخشی به هوا و اقلیم این منطقه کویری را برعهده داشته است، اما طی دو دهه اخیر، خشکسالی و کم‌آبی این تالاب و قطع حقابه آن از یک سو و فعالیت معدنی و برداشت‌های غیراصولی سولفات سدیم از بستر دریاچه و ایجاد جاده‌ای در خط میانی آن از دیگر سو، به مرگ تدریجی تالاب و در نتیجه ایجاد کانون غبارهای نمکی در منطقه منجر شده که تاثیر جدی بر آلودگی هوا و تغییرات کیفی هوای شهر اراک داشته، به طوری که اکنون این کلانشهر جزو هشت کلانشهر آلوده کشور به شمار می‌رود که روز به روز بر آلودگی آن و نگرانی مردم منطقه افزوده می‌شود.
کد خبر: ۸۶۴۵۱۲

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی در این خصوص می‌گوید: اگر تهدیدهای زیستی در تالاب کویری میقان اراک مهار نشود، خواسته یا ناخواسته سلامت مردم با آلاینده‌های ناشی از تخریب زیستگاهی به خطر می‌افتد و هزینه‌های مردم و دولت افزایش می‌یابد.

به گزارش ایرنا، حسینعلی ابراهیمی کارنامی که در میزگردی با عنوان بررسی وضعیت زیست‌محیطی تالاب میقان اراک سخن می‌گفت، افزود: از پنج کانون بحران فرسایش بادی استان که بیش از 40 هزار هکتار وسعت دارد، بزرگ‌ترین آن مربوط به تالاب میقان اراک است و شکنندگی بافت خاک و شرایط منطقه به گونه‌ای است که با کوچک‌ترین وزش باد حجم قابل توجهی ریزگرد ایجاد می‌شود و مانند چتری بر فراز اراک قرار گرفته و سلامت ساکنان این خطه را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به این‌که فعالیت معدن سولفات سدیم یکی از دلایل تخریب تالاب میقان است، یادآور شد: گرچه در سال‌های قبل مجوز بهره‌برداری معدنی ماده سولفات سدیم از تالاب کویری اراک داده شده، اما این بهره‌برداری باید با نگاه خردمندانه و آینده‌نگر دنبال می‌شد که صورت نگرفت و تالاب کویری میقان امروز به دلیل تخریب‌های متعدد، به شرایطی رسیده که تداوم این روند مرگ آن را رقم می‌زند و اکنون باید به صورت اورژانسی به وضعیت آن رسیدگی کرد.

تصمیم‌گیری با دستگاه قضاست

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی گفت: از نظر کارشناسی تداوم بهره‌برداری از این معدن به ضرر است، اما از لحاظ حقوقی تصمیم با مراجع قضایی است و هر تصمیمی که این دستگاه بگیرد، اجرایی می‌شود.

این مسئول با بیان این‌که جاده ایجاد شده در این تالاب نیز ارتباط اکولوژیکی را قطع کرده است، افزود: تالاب میقان اراک زیستگاه پرندگان است، اما با سهل‌انگاری امنیت این زیستگاه برای پرندگان از بین رفته است. به گونه‌ای که در ده سال پیش، بیش از 400 هزار قطعه پرنده به این زیستگاه می‌آمد که این میزان به کمتر از 5 درصد کاهش یافته و روز به روز نیز در حال کاهش است.

نایب رئیس و عضو هیات مدیره شبکه تشکل‌های زیست‌محیطی استان مرکزی هم در این خصوص تصریح کرد: در ایران تالاب‌های زیادی وجود دارد که نام هر کدام از آنها تصویری را در ذهن‌ها ایجاد می‌کند، اما نام تالاب کویری میقان اراک فعالیت کارخانه املاح معدنی و تخریب را در ذهن می‌آورد.

حمید اخوان با بیان این‌که به عقیده فعالان زیست‌محیطی استان، تخریب‌های شرکت املاح معدنی در تالاب میقان اراک به تجربه ثابت شده و به چشم قابل مشاهده است، ادامه داد: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه نمی‌تواند، فعالیت کند، زیرا براساس این قانون، هرگونه بهره‌برداری از تالاب‌ها ممنوع است و اگر پروانه این شرکت معدنی پس از این قانون صادر شده باشد، یک تخلف صورت گرفته و اگر هم پروانه بهره‌برداری نداشته باشد، فعالیت آن در کل غیرقانونی است.

تدوین برنامه جامع مدیریت تالاب

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران نیز با بیان این‌که تالاب میقان اراک در شرایط مناسبی به سر نمی‌برد و این تالاب در حال تبدیل شدن به یک منشاء ریزگرد برای شهر اراک است، به ایسنا گفت: البته ناامید نیستیم و معتقدیم اگر به طبیعت و تالاب میقان هر چه سریع‌تر توجه کنیم، امکان احیای آن در چند سال آینده وجود دارد. در همین جهت در مرحله تدوین برنامه مدیریت تالاب هستیم و در آینده بسیار نزدیک بعد از تصویب برنامه جامع مدیریت تالاب میقان، وارد فرایندهای اجرایی آن خواهیم شد.

محسن سلیمانی روزبهانی با تاکید بر این‌که اگر قرار است توسعه‌ای در حوضه آبریز اتفاق بیفتد، باید پایدار باشد تا به احیای تالاب‌ها منجر شود، افزود: این مساله در مورد تالاب میقان اراک نیز صدق می‌کند، یعنی ما نمی‌توانیم از تالاب میقان یک بهره‌برداری ناپایدار انجام دهیم و تمامی منابع آبی ورودی به تالاب میقان را مسدود کرده و صرف بهره‌برداری‌های دیگری کنیم و در عین حال انتظار داشته باشیم که تالاب میقان اراک احیا شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها