آل سعود پشت مهره خود را خالی کرد

پایان تاریخ مصرف سعد‌الحریری

مجموعه خبرهای سیاسی و اقتصادی که از لبنان و عربستان سعودی می‌رسد، حکایت از نزدیکی فروپاشی جریانی در لبنان به نام سعد الحریری دارد. شیخ سعد الحریری فرزند رفیق حریری نخست‌وزیر اسبق لبنان طی سال‌های گذشته کوشید تا نقش پدر را ادامه دهد اما خبرهایی که اینک شنیده می‌شود بیشتر حاکی از ورشکستگی سیاسی و اقتصادی او و تاحدودی جریان سیاسی وابسته به او یعنی «المستقبل» است .
کد خبر: ۹۱۵۰۶۳
پایان تاریخ مصرف سعد‌الحریری

ورشکستگی اقتصادی

به گزارش پایگاه اینترنتی السفیر، اوضاع شرکت «سعودی اوجیه» در عربستان به حدی نابسامان است که گفته می‌شود خانواده حریری مجبور به واگذاری بخش اعظم سهام آن به عربستانی‌ها شده است. به گفته شاهدان، این شرکت تقریبا هر روز شاهد تجمعات اعتراض‌آمیز صدها کارگر آسیایی تبار است. تازه‌ترین تجمع در محل اجرای پروژه مسکونی گارد ملی در ریاض برپا شد و معترضان دفاتر اداری شرکت را به هم ریخته و اتوبوس‌های شرکت را به آتش کشیدند. به طوری که نیروهای امنیتی عربستان هرچند دیر هنگام مجبور به مداخله شدند و ده‌ها کارگر معترض را بازداشت کردند. دلیل اعتراض کارگران، دریافت نکردن چند ماهه حقوقشان عنوان شده است. دفاتر اصلی شرکت «سعودی اوجیه» در ریاض نیز شاهد اعتراضاتی بویژه از طرف کارکنان سعودی این شرکت به علت پرداخت نشدن حقوق آنها بود. وزارت دارایی عربستان از پرداخت بدهی‌های دولت عربستان به این شرکت خودداری کرده و همین مساله موجب شده فعالیت در همه پروژه‌های شرکت اوجیه که قرارداد آنها با دولت عربستان امضا شده است، متوقف شود و حدود 20 هزار نفر از کارمندان و کارگران این شرکت اخراج شوند.

این فرضیه در حال تقویت شدن است که شماری از شخصیت‌های بانفوذ در عربستان به دنبال تصاحب شرکت «سعودی اوجیه» از طریق پوشش بدهی‌های آن هستند. منابع لبنانی می‌گویند علاوه بر ورشکستگی شرکت اوجیه میزان بدهی‌های حریری به بانک‌های لبنانی نیز به حدود 580 میلیون دلار می‌رسد .

ورشکستگی سیاسی

جریان المستقبل به رهبری سعد الحریری هرچند سال‌ها پیش در مقابل جریان حزب‌الله شکل گرفت و به صورت مستقیم و غیرمستقیم از منافع عربستان سعودی در لبنان دفاع می‌کرد اما به مرور زمان این جریان دچار اختلافات درونی و تضعیف شد. غیر از شکافی که بین این جریان و سمیر جعجع رهبر جریان نیروهای لبنانی افتاد و سعد حریری سلیمان فرنجیه را برای ریاست جمهوری نامزد کرد، انتخابات اخیر شوراها درلبنان نیز بخش دیگری از شکاف درونی جریان المستقبل به رهبری سعد الحریری را آشکار کرد. در انتخابات بیروت فردی به نام «اشرف ریفی» برنده شد که وزیر مستعفی دادگستری لبنان و از شخصیت‌های در سایه جریان المستقبل بود. حال گفته می‌شود ریفی در حال آماده‌سازی شرایط برای تکیه زدن بر‌ریاست جریان المستقبل است و به این ترتیب بین او و سعد الحریری رقابت پنهان و شدیدی درگرفته است .

به گزارش ایرنا، الحریری و ریفی که اکنون در راس دو گروه از وابستگان به آل‌سعود در لبنان قرار دارند، ازهر مناسبتی برای کسب رضایت سعودی‌ها حتی مراسم افطار استفاده می‌کنند و شاه بیت صحبت‌های آنها حمله به محور مقاومت است. با این حال ناظران معتقدند، بعید است آل‌سعود بار دیگر به مهره سوخته و ورشکسته سیاسی و مالی خود (الحریری)، روی خوش نشان دهد و درهای دیوان و خزانه پادشاهی را به روی او بگشاید آن هم درجایی که مهره‌های تندروتر و مطیع‌تری همچون اشرف ریفی وجود دارد.

از این رو اشرف ریفی این روزها در حال تبدیل شدن به مهره اصلی آل‌سعود در لبنان است. ناظران سیاسی لبنانی معتقدند ریزش شدید در میان هواداران آل‌حریری بویژه به رفتار و سیاست‌های خودخواهانه شیخ سعد ارتباط دارد و او اکنون درصدد است تا از جایگاه ریاست این حزب به زیر کشیده نشود که اگر چنین شود، مرگ سیاسی او حتمی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها