ضرورت حمایت از بیماران صعب‌العلاج

با پیشرفت دانش پزشکی، افزایش طول عمر و ارتقای سطح بهداشت، دیگر به مرحله‌ای رسیده‌ایم که بیماری‌های واگیر به عنوان تهدید جدی سلامت جامعه مطرح نیستند، بلکه این بیماری‌های غیرواگیر مثل سرطان هستند که سلامت جامعه را به مخاطره انداخته‌اند.
کد خبر: ۹۱۳۶۹۴
ضرورت حمایت از بیماران صعب‌العلاج

با تغییر الگوی زندگی و حرکت به سمت سبک زندگی غربی، تغییر رژیم غذایی، کاهش فعالیت‌های بدنی و افزایش استعمال دخانیات، شاهد افزایش آمار ابتلا به سرطان در کشور هستیم. تا همین چند دهه پیش، سرطان در زمره بیماری‌های بسیار خطرناکی قرار می‌گرفت که درمان آن غیرممکن یا بسیار سخت به شمار می‌آمد، اما حالا با ارتقای دانش پزشکی در کشورمان به مرحله‌ای رسیده‌ایم که بسیاری از سرطان‌ها یا قابل درمان هستند یا در صورت درمان نشدن قطعی نیز قابل کنترل شده‌اند، به گونه‌ای که هم‌اکنون می‌توان کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان در کشورمان را ارتقا بخشید.

درمان سرطان به یک تیم درمانی متخصص و مجرب نیاز دارد که خوشبختانه در کشور ما این تیم‌های علمی فعال هستند. در واقع، از منظر نیروی انسانی متخصص برای درمان سرطان در سطح بالایی قرار داریم و کمبودی را در این زمینه شاهد نیستیم. امروزه تمامی سرطان‌ها در کشور ما قابل تشخیص و قابل درمان هستند. همچنین امکانات فوق‌تخصصی نیز برای درمان بیماران فراهم شده است و از نظر تجهیزات مقابله با سرطان نیز با مشکل عمده‌ای مواجه نیستیم.

در راستای اجرای طرح تحول سلامت نیز حمایت‌های بسیار خوبی از بیماران صعب‌العلاج صورت گرفت، طوری که بسیاری از فرآیندهای درمانی و داروهای بیماران مبتلا به سرطان، تحت‌پوشش بیمه‌های درمانی قرار گرفت. البته شکی نیست که باید همچنان حمایت‌های مالی بیشتری از این بیماران صورت گیرد تا دغدغه‌های مالی بیماران صعب‌العلاج مرتفع شود.

در این بین، به نظر می‌رسد که باید برای پوشش بیمه‌ای خدمات غربالگری سرطان، عزم جدی‌تری داشته باشیم. با توجه به این‌که بسیاری از سرطان‌ها در همان مراحل اولیه، قابل درمان هستند، بنابراین می‌طلبد که توجه بیشتری به بحث غربالگری شود. حتی اگر از منظر سود بیمه‌ها نیز به درمان سرطان نگاه کنیم، سرمایه‌گذاری روی غربالگری بیماری سرطان، بسیار آسان‌تر، به‌صرفه‌تر و موثرتر از درمان سرطان در مراحل پیشرفته و وخیم است. پوشش بیمه‌ای خدمات غربالگری، مساله‌ای حیاتی است که در حوزه درمان سرطان، کمتر به آن توجه کرده‌ایم و بنابراین می‌طلبد که روی این مساله، تمرکز بیشتری داشته باشیم.

دکتر سیامک مره‌صدق

نماینده مجلس دهم و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها