هر کدام از ما در شهری زندگی می‌کنیم که پر است از خیابان‌ها و کوچه‌ پس‌کوچه‌هایی که جان می‌دهد برای این‌که در آنها راه برویم و زمان ما را در خود غرق کند. اگر دقیق‌تر نگاه کنیم حتی بعضی‌ از این خیابان‌ها و کوچه پس‌کوچه‌ها جزئی از زندگیمان شده‌اند. مثلا همین که در بعضی از آنها قدم می‌زنیم خاطرات زیادی برایمان زنده می‌شود و با عبور از بعضی‌های دیگر خاطراتی به یادمان می‌آید که گلویمان را پر از بغض می‌کند.
کد خبر: ۹۱۲۲۷۱

یکی از شهرهایی که پر است از خیابان‌ها و کوچه‌های خاطره‌انگیز چه برای آنهایی که در آن زندگی می‌کنند و چه برای آنهایی که برای سفر به آن می‌آیند، تهران است که هر کدام از محله‌هایش پر از قصه، اتفاق و خاطره است. می‌شود رفت به شمال شهر و در بازار تجریش غرق لذت و تازگی شد و با آمدن به جنوب آن و پا گذاشتن به محله‌های قدیمی سفری را در زمان آغاز کرد. شاید به همین دلیل است که در طول چند سال گذشته گروه‌های زیادی دست به کار شده‌اند که جاهای دیدنی تهران و مکان‌های گمشده‌اش را از طریق نوشته‌ها، عکس‌ها یا حتی اپلیکیشن‌هایی که می‌سازند، معرفی کنند و ما را با تهران و اتفاقات آن آشنا کرده و سفری مجازی را برایمان فراهم کنند. اسم یکی از این اپلیکیشن‌ها «پیاده» است که مدتی است کارش را شروع کرده و قصد دارد ما را با تهران، جاهای دیدنی‌ و رویدادهای فرهنگی و تفریحی آن آشنا کند. با لنا وفایی، مدیر اپلیکیشن پیاده همراه شدیم تا از آن بیشتر بگوید.

فراز و نشیب‌های یک ایده

دو سال قبل، لنا وفایی که کارشناسی خود را در رشته‌ مهندسی ژئوتکنیک در دانشگاه UBC ونکوور گرفته است، به تهران برمی‌گردد و دوره‌ کارآموزی معماری را در یک دفتر طراحی می‌گذراند. تابستان همان سال و قبل از این‌که برای ادامه‌ تحصیل در کارشناسی ارشد معماری دانشگاه Pratt به نیویورک برود، ایده پیاده توسط او و دوستش شهرزاد رحیمی شکل می‌گیرد و پس از رفتن او، ایده و اجرای پیاده برای چند ماه به تاخیر می‌افتد. اما داستان متوقف نمی‌شود و همین که لنا وفایی برای تعطیلات به تهران برمی‌گردد، تصمیم می‌گیرد یک سال از دانشگاه مرخصی بگیرد و در ایران بماند تا پیاده را جلو ببرد.

ایده پیاده از یک کتاب عکاسی برای تهران شروع می‌شود. لنا وفایی و شهرزاد رحیمی می‌خواستند کتابی درست کنند که تهران را زیبا نشان دهد؛ تهرانی که از زشتی‌ها و گله‌های مردم در آن خبری نیست. اما همان زمان، طراح گرافیکی به آنها پیشنهاد می‌دهد کتاب را به وبلاگ عکاسی تبدیل کنند و در آن از تهران بنویسند و از همانجا پیاده هم متولد می‌شود. و‌بلاگ عکاسی به وبسایتی برای فهرست کردن بهترین‌های تهران و رویداد‌های شهر تبدیل می‌شود؛ وبسایتی که هیچ وقت از آن رونمایی نمی‌شود و دوست دیگر لنا، آزاد امیرمشیری به او پیشنهاد می‌دهد به جای وبسایت، اپلیکیشنی بسازند و همان زمان شهرزاد از پیاده بیرون می‌رود و لنا و آزاد ساخت اپ را شروع می‌کنند.

لنا وفایی می‌گوید: «از آنجا که در دوران تحصیلم به شهرهای مختلف سفر و در شهرهای متفاوتی زندگی کرده بودم، فرهنگ گشت و گذار در شهر را خوب یاد گرفته‌ام. در این سال‌ها متوجه شدم شهر همچون یک موجود زنده می‌تواند با تو زندگی کرده و مثل یک دوست با تو معاشرت کند. وجود این دوست بسیار ارزشمند است و کیفیت زندگی را برای شهروندان بالا می‌برد.»

ولی همان‌طور که او می‌گوید شاید کم بشود آدم‌هایی را پیدا کرد که شهری که در آن زندگی می‌کنند و بخصوص تهران را دوست داشته باشند. در حقیقت آدم‌ها وقتی از چیزی دور می‌شوند تازه به فکر آن می‌افتند و برایشان عزیز می‌شود و شاید به همین دلیل بعضی‌ها به محض دوری، تازه دلشان برای شهر و آدم‌هایش تنگ می‌شود و در عکس‌ها و فیلم‌ها دنبال نشانی از آن می‌گردند.

لنا برای آشتی دادن مردم با شهر تصمیم می‌گیرد رسانه‌ای بسازد تا رابطه‌ برقرار کردن بین شهر و مردم را آسان ‌کند و ظرفیت‌های آن را به مردم بشناساند و درحقیقت تهران را در جیب مردم آن قرار دهد.

پیاده چه کار می‌کند؟

آن‌طور که لنا می‌گوید پیاده سعی دارد مناطق و محله‌های گمشده‌ شهر را پیدا کند و به ما ظرفیت‌های آنها را نشان دهد، بنابراین مردم را در قالب تورهای گشت و گذار به مناطق کمتر شناخته شده‌ هدایت می‌کند.

پیاده یک اپلیکیشن فرهنگی و تفریحی است و به‌عنوان مثال در بخش رویدادها: تئاتر، سینما، کنسرت، کارگاه آموزشی، نمایشگاه‌های هنری و مسابقات ورزشی از نمونه‌ رویدادهایی است که پیاده پوشش می‌دهد. در بخش آدرس‌ها: کافه، رستوران، موزه، ایستگاه‌های دوچرخه، آثار باستانی، معماری معاصر، مسیرهای دوچرخه از نمونه آدرس‌های پیاده است و در بخش بلاگ با عنوان پیاده‌رو، مسیرهای گشت و گذار شهری، دستنوشت و انیمیشن‌های فرهنگی و ‌پیشنهادهای هفتگی به کاربرها می‌دهد.

لنا درباره کار پیاده، این طور توضیح می‌دهد: «پیاده یک راهنمای شهر و سبک زندگی در تهران است و به شهروندانی که علاقه‌ دارند زندگی بهتری در تهران داشته باشند، اطلاعات مو‌ثق و کامل می‌دهد. اطلاعات و برنامه ‌رویدادهای فرهنگی و تفریحی را در اختیار آنها می‌گذارد، اطلاعات مکان‌های تقریحی و فرهنگی را فهرست می‌کند و از همه مهم‌تر یک رسانه‌ دیجیتال است که هر روز با کاربرش از طریق بلاگ پست‌هایی که می‌گذارد، به‌صورت زنده و دائم در تماس است و او را به سمت زندگی مثبت‌تری در تهران هدایت می‌کند.»

چطور کار می‌کند؟

پیاده در قالب یک رسانه‌ دیجیتال (اپلیکیشن موبایل) اطلاعات فرهنگی ـ تفریحی شهر را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد و در سه قسمت بلاگ، برنامه رویدادها و آدرس‌ها فعالیت دارد.

شهروندانی به اسم پیاده‌چی که در واقع یک شهروند فعال هستند با تیم پیاده همکاری می‌کنند و اطلاعاتشان را در زمینه‌‌های مختلف از طریق پیاده منتشر می‌کنند. تیم پیاده در بخش بلاگ اطلاعات پیاده‌چی‌ها را منتشر می‌کند و در حال حاضر افرادی به اسم پیاده‌چی کافه و رستوران و معماری با این تیم همکاری می‌کنند و بزودی پیاده‌چی‌های هنر، ورزش، تئاتر، سینما و موسیقی هم به آنها اضافه می‌شوند. درواقع اطلاعات منتشر شده در پیاده شامل مجموعه اطلاعاتی از سوی پیاده‌چی و خود ‌پیاده است.

پیاده همه مناطق بیست و دو گانه تهران را پوشش می‌دهد، هرچند تمرکزش بیشتر روی مناطق مرکزی شهر است و برای این‌که شهروندان و کاربرانش دچار مشکل نشوند، نقشه هم دارد و تمام برنامه رویدادهای فرهنگی شهر، مکان‌های تفریحی و آدرس‌ها روی نقشه جانمایی شده است؛ نکته‌ای که باعث آشنایی مردم با نقشه و راهیابی توسط آنها می‌شود.

اپلیکیشنی برای سبک زندگی

اپلیکیشن‌های شهری و گردشگری کم نیستند و در چند سال گذشته روز‌به‌روز به آنها اضافه شده است، اپلیکیشن‌هایی که مکان‌های دیدنی هر شهر را به ما نشان می‌دهند و بر تعداد انتخاب‌های پیش‌رویمان اضافه می‌کنند، اما لنا معتقد است اپ‌های گردشگری با کیفیت در تهران به اندازه‌ کافی نیست، چون اگر بودند ما تا این حد حس غریبه بودن با شهر را نمی‌کردیم، تازه اگر هم باشند پیاده نسبت به همه آنها این مزیت را دارد که جامع است و هم مکان‌ها را دربرمی‌گیرد و هم رویدادها را و با فراهم کردن اطلاعات درست فرهنگی، دیدی منحصر‌به‌فرد نسبت به تهران می‌دهد و فقط یک رسانه‌ گردشگری نیست و یک مرجع سبک زندگی است.

درست است که پیاده اطلاعات جامعی از تهران را در اختیارمان می‌گذارد، ولی بزرگ‌ترین فقدان آن شاید تمرکزش بر تهران باشد، مشکلی که به گفته وفایی در سال‌های آینده رفع می‌شود و پیاده به شهرهای دیگر هم می‌رود، هرچند بزرگ‌ترین چالش برای ایجاد آن در شهرهای دیگر، پیدا کردن تیم حرفه‌ای از گردشگران شهری «پیاده‌چی» و فرهنگ‌سازان در آن مکان‌هاست.

نام ایده: پیاده

اپلیکیشن: peeyade

لنا وفایی، موسس پیاده

لنا وفایی 27 سال دارد و درباره علایقش می‌گوید: بستگی به مقطع زندگی‌ام دارد، اما این روزها از آنجا که خیلی بیکار نمی‌شوم، وقت بیکاریم را با دوستان نزدیکم سپری می‌کنم یا فیلم می‌بینم. هر چه ذهنم را کاملا آزاد کند!

راحله رسولی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها