نگاهی به نمایشگاه کامپیوتکس 2016 و حواشی آن

طلـوعی از شـرق

تایوان از قدیم یکی از قطب‌های صنعت الکترونیک و کامپیوتر بوده و همواره نام‌های تجاری مطرحی از این کشور در صنعت کامپیوتر فعال بوده‌اند بنابراین جای تعجبی ندارد یکی از مطرح‌ترین نمایشگاه‌های صنعت فناوری اطلاعات در این کشور برگزار شود.
کد خبر: ۹۱۰۲۹۸

این نمایشگاه که Computex نام دارد، بزرگ‌ترین رویداد سالانه صنعت کامپیوتر در آسیا محسوب می‌شود و امسال در پنج روز متوالی و با حضور بیش از 1600 شرکت‌کننده از 30 کشور جهان برگزار شد. بیشتر توجه در این رویداد به شرکت‌های مطرح تایوانی، ازجمله ASUS معطوف می‌شود، هرچند نام‌های بزرگ بین‌المللی مانند Intel نیز در این نمایشگاه حضور دارند. این شما و این مهم‌ترین خبرهای این نمایشگاه گرم بهاری.

خبرهای بزرگ از AMD و Intel

هر دو غول سازنده پردازنده‌های کامپیوتری، برنامه‌های فراوانی برای این رویداد تدارک دیده‌اند. شرکت AMD قرار است از نسل بعدی معماری کارت گرافیکی خود با نام تجاری Polaris رونمایی کند. البته این تمام آورده‌های این شرکت نیست، چراکه نسل هفتم APUهای سری A نیز در نمایشگاه امسال معرفی خواهند شد. (این مطلب روز سه‌شنبه نوشته شده و ممکن است در روزهای آتی خبرها کامل‌تر شود) شرکت اینتل نیز بیکار نبوده و پردازنده‌های سری Extreme Edition خود را به مصرف‌کنندگان عرضه کرد. گل سرسبد این سری نیز اولین پردازنده 10 هسته‌ای و 1700 دلاری با نام Broadwell-E است که در ازای این قیمت خیره‌کننده، چیپ‌ قدرتمند سه گیگاهرتز با توانایی اجرای 20 رشته پردازش همزمان و قابلیت افزایش سرعت ساعت به 3.5 گیگاهرتز را در اختیار خواهید داشت. شاید بپرسید این همه توانایی پردازش به چه دردی می‌خورد؟ پاسخ این پرسش مفهومی جدید با نام Mega -Tasking است که کاربر را قادر خواهد کرد حین بازی با کیفیت 4K به‌صورت همزمان تصویر بازی را با کیفیت 1080p تولید و در اینترنت به اشتراک بگذارد.

ایسوس و شگفتی‌های فراوانش

همان‌طور که اشاره کردیم، این نمایشگاه به‌صورت سنتی محل قدرت‌نمایی شرکت ایسوس است و امسال نیز از این قاعده مستثنا نبوده‌است. این شرکت خوشنام امسال با دست پر به کامپیوتکس آمد و به معنی واقعی کلمه سنگ تمام گذاشت. از جمله محصولات رونمایی شده می‌توان به نسل جدید الترابوک‌های فوق نازک Zenbook اشاره کرد که برای رقابت با مک‌بوک طراحی شده و در کنار داشتن ضخامت و وزن کمتر، از پردازنده Core i7 و پورت USB-C بهره می‌برد. سه مدل جدید از گوشی‌های Zenfone نیز در روز اول نمایشگاه رونمایی شدند که در واقع نسل سوم از این گوشی‌های هوشمند به شمار می‌روند. مدل معمولی این سری دارای طراحی و سخت‌افزار قدرتمند و قیمت مناسب است و برای عموم کاربران طراحی شده، در حالی که مدل‌های دولوکس با کیفیت ساخت بالا و عملکرد قدرتمند و مدل Ultra با صفحه‌نمایش بزرگ و تمرکز بر بازی و سرگرمی برای ورود به بخش‌های مختلف بازار به تولید رسیده‌اند. یکی دیگر از محصولات جالب معرفی شده توسط این شرکت، ربات دستیار خانگی است که Zenbo نام دارد و در کنار ظاهر بانمکش از قابلیت‌های جالبی نیز برخوردار است. در نهایت باید به پلتفرم واقعیت مجازی Asus VR اشاره کرد که در کنار هدست Vive شرکت HTC دو تا از برترین دستگاه‌های این صنعت نوپا در نمایشگاه امسال بودند.

خبرهای خوب برای کاربران موبایل

شرکت ARM که معماری پردازنده‌های آن تقریبا در تمام دستگاه‌های همراه هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد، برخی از پیشرفته‌ترین‌ محصولات خود را در نمایشگاه امسال رونمایی کرد. از جمله این محصولات می‌توان به پردازنده Coretex-A73 و پردازنده گرافیکی Mali G71 اشاره کرد که قرار است با وجود بهبود عملکرد و سرعت، مصرف انرژی پایین‌تری نیز داشته باشد. پردازنده گرافیکی G71 نخستین محصولی است که از معماری جدید این شرکت استفاده می‌کند و قادر است در کنار افزایش 50 درصدی عملکرد گرافیکی، 20 درصد نیز در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرده و به ادعای این شرکت در حد پردازنده‌های گرافیکی لپ‌تاپ‌ها مثل Nvidia GTX940M توانایی داشته باشد. با استفاده از این پردازنده گرافیکی دستگاه‌های موبایل قادر به پشتیبانی از پلتفرم‌های واقعیت مجازی با کیفیت 4K و بسامد تصویر 120 Hz خواهند بود. پردازنده جدید A-73 نیز با تمرکز روی بهبود مصرف انرژی توسعه داده شده و نسبت به نسل قبلی 30 درصد مصرف انرژی پایین‌تری دارد، در حالی که عملکرد آن 1.3 برابرA-72 است. این پردازنده جدید توانایی کارکرد مداوم بدون مصرف بالای انرژی را دارد و می‌تواند با بودجه انرژی محدود خود، عملکردی معادل دو برابر دیگر پردازنده‌ها داشته باشد که به این معنی است که برای کاهش مصرف انرژی نیازی به کاستن از توان پردازنده نخواهد بود.

خشایار مریدپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها