مرحبا همت قومی که چو دلبر گیرند‌ ‌ به جز از دلبر خود از همه دل بر گیرند.
کد خبر: ۹۱۰۱۴۱
مدیریت رهبری؛ تداوم بخش روحیات انقلابی امام (ره)

بیست و هفتمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را در حالی گرامی می‌داریم که در طول این سال‌ها، رهبر معظم انقلاب که از یاران و همراهان امام عظیم الشان بوده‌اند به‌دلیل دارا بودن همان ویژگی‌هایی که در امام بود بر همان مسیری که از سوی امام دنبال می‌شد حرکت کردند.

در مدت زمامداری رهبر حکیم و فرزانه انقلاب، اگرچه به‌طور طبیعی در اکثر انقلاب‌ها هرچه از انقلاب می‌گذرد شاهد تضعیف روحیه انقلابی هستیم، اما حضرت آیت الله خامنه‌ای با تبیین دیدگاه‌های امام و اسلام ناب و تاکید بر ضرورت داشتن روحیه انقلابی و حمایت از مظلومان و مبارزه با استکبار، باعث شده‌اند فضای انقلابی در جامعه حفظ شود و تلاش‌ها برای دور کردن انقلاب از اهداف اولیه، ناکام بماند.

رهبر معظم انقلاب، توفیقات بسیار ارزشمندی در دوران پس از امام داشتند و در برهه‌های سخت و مقاطع حساس که برخی از سیاستمداران دچار اشتباه، تردید یا ندامت و پشیمانی از آرمان‌های انقلاب می‌شدند با مدیریت صحیح خود، کشور را از بحران عبور داده‌اند. از جمله این موارد در سیاست خارجی می‌توان به ماجرای جنگ عراق و کویت اشاره کرد که برخی معتقد بودند باید به حمایت از صدام برخیزیم یا در زمان حمله آمریکا به افغانستان بر حمایت ایران از طالبان تاکید داشتند، اما در این مقاطع سخت، سکاندار نظام اسلامی به خوبی جامعه را هدایت کردند.

در فتنه‌های داخلی از جمله حوادث کوی دانشگاه در سال 78 و مهم‌تر از همه در سال 88 نیز شاهد مدیریت قاطعانه و داهیانه رهبر معظم انقلاب بودیم و چه بسا اگر قاطعیت، اقتدار، صلابت و درایت رهبری در مدیریت جامعه نبود شرایط کشور در حال حاضر به گونه‌ای دیگر بود.

یکی دیگر از جلوه‌های مدیریت و تصمیم‌گیری هوشمندانه و قاطعانه رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر در موضوع سوریه قابل ملاحظه است و در حالی که رئیس جمهور آمریکا با دادن اولتیماتوم، برای حمله به سوریه، زمان تعیین کرده بود خیلی‌ها باور داشتند کار بشار اسد تمام شده است و جمهوری اسلامی ایران نباید از او دفاع کند، اما مواضع قاطع رهبر معظم انقلاب در حمایت از مردم بی دفاع سوریه باعث شد که آنها به اهدافشان دست پیدا نکنند.

به‌دلیل همین خط مشی رهبر معظم انقلاب است که نیروهای حزب اللهی و متدین نیز این روحیه و وفاداری نسبت به آرمان‌های بلند امام را حفظ کرده‌اند و در داخل کشور خواست‌هایی را که امام داشتند تا حدود زیادی عملیاتی کرده‌اند. البته برخی از مدیران و کارگزاران نظام اسلامی این روحیه را نداشتند و در مقاطع مختلف، تغییر مسیر داده‌اند اما رهبری مسیر جامعه را به سمت و سویی هدایت کرده‌اند که از استحاله و تجدید نظر در آرمان‌های انقلاب جلوگیری شود. حتی شاهد بوده‌ایم که بعضی‌ها که زمانی یار نزدیک امام بودند در صددند اندیشه و تفکر و مکتب امام را تحریف کنند و چهره دیگری از امام ارائه دهند اما بهترین مفسر و شارح دیدگاه‌های حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند که سال گذشته نیز محورهای هفت گانه‌ای را از اندیشه والای حضرت امام بیان کرده و همواره پافشاری کرده‌اند که این دیدگاه‌ها باید مبنای کار قرار گیرد.

رهبر معظم انقلاب همواره در سخنان خود بر ضرورت حفظ روحیه انقلابی تاکید کرده‌اند چرا که اگر دست از انقلاب اسلامی برداریم و این تفکر و بینش حاکم نباشد همچون بسیاری از جنبش‌ها و انقلاب‌های دیگر به فراموشی سپرده می‌شویم. اگر نفوذ جمهوری اسلامی را در میان مسلمانان و آزادیخواهان جهان شاهد هستیم به خاطر همین ایستادگی، پایداری و پایمردی بر ارزش‌ها، آرمان‌ها و اصولی است که با ارزش‌های آمریکایی و غربی که می‌خواهند در کشورهای دیگر تحمیل کنند مغایرت دارد.

در مجموع باید گفت در عین حال که ما سالگرد ارتحال و یاد امام را گرامی می‌داریم باید نیم نگاهی هم به دوران زعامت رهبر فرزانه انقلاب داشته و توجه کنیم که کشورمان چگونه در اوج ناامنی در منطقه در شرایط بسیار خوبی به سر می‌برد و نه‌تنها بر چالش‌ها و تهدیدات و خطرهای فراوانی که وجود داشته فائق آمده است بلکه مسیر رشد و تعالی را در عرصه‌های مختلف طی کرده است. ای‌کاش این روحیه و این عزم و اراده در همه مدیران نظام وجود داشته باشد و بدانند که تاکنون هرجا براساس منویات امام و رهبری عمل کرده‌ایم نتیجه گرفته و هرکجا عدول کرده‌ایم دچار آسیب و لطمه شده‌ایم.

دکتر سید محمد حسینی - استاد دانشگاه تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها