بیانیه سپاه به مناسبت سالگرد ارتحال امام(ره) و یوم‌الله ۱۵ خرداد:

امام خمینی (ره) ایران اسلامی را در تراز «ام‌القرای مسلمین» قرار داد

معمار وحدت

27 سال پس از رحلت امام خمینی(ره)، هنوز می‌توان با رجوع به چارچوب اندیشه امام راحل، برای پرسش‌های روز جامعه، پاسخ‌هایی درخور یافت.
کد خبر: ۹۱۰۱۲۹
معمار وحدت

منظومه فکری بنیانگذار انقلاب در کنار تجربه رهبری هوشمندانه ایشان در دهه نخست انقلاب، الگویی گرانبهاست که چراغ راهی در میانه بحران‌های سیاسی و اجتماعی امروز محسوب می‌شود. شاید به همین سبب است که این روزها اگر نیازی در حوزه اقتصاد ایجاد می‌شود، تحلیلگران سراغ افکار رهبر کبیر انقلاب می‌روند یا اگر در عرصه سیاسی دغدغه‌ای به‌وجود می‌آید، منبعی بهتر از سیره عملی و توصیه‌های امام خمینی(ره) پیش‌روی صاحب‌نظران نیست. بنابراین کم نیستند اندیشمندانی که با برجسته‌سازی برخی چالش‌های پیش‌روی کشور، راه‌حل‌های پیشنهادی خود را براساس مدلی که امام راحل آن را توصیه کرده‌اند، ارائه داده و اگرچه بدیهی است که راه امام و کلام امام قابل فروکاهیده شدن به این راه‌حل‌ها نیست، اما این سنت به بهترین شکل می‌تواند بر نگرانی‌های موجود درباره آینده ایران اسلامی غلبه کند.

به‌عنوان مثال، یکی از نگرانی‌هایی که سال‌هاست وجود داشته و بارها از سوی رهبر معظم انقلاب نسبت به آن هشدار داده شده است، احتمال افزایش اختلافات داخلی و در نتیجه تضعیف عناصر قدرت درونی کشورمان است. تلاش رسانه‌ای ـ سیاسی بیگانگان برای تفرقه‌افکنی در کشور، گاه باعث تنش‌هایی می‌شود که برنده‌ای جز سناریونویسان خارجی ندارد. با نگاهی به تاریخ انقلاب می‌توان دریافت بهترین راه برای غلبه بر این بحران رجوع به اندیشه‌های امام راحل است. اندیشه‌هایی که در سال‌های نخست انقلاب که کشور در اوج اختلافات جریانات سیاسی بود، نه فقط توانست وحدت و یکپارچگی قومی، مذهبی، طبقاتی و سیاسی را بر کشور حاکم کند، بلکه همین وحدت را به سرمایه‌ای مبدل ساخت که در جریان دفاع مقدس به خلق حماسه‌ای ماندگار منتهی شد. تاکیدات اخیر رهبر فرزانه انقلاب بر جلوگیری از دوقطبی‌سازی در کشور، خود حکایت از تلاش برای استفاده از همان مدل کاربردی برای شرایط امروزی ایران دارد.

اندیشه ناب حضرت امام نه فقط منادی وحدت در داخل مرزهای ایران است، بلکه پیام وحدت در جهان اسلام و حتی در کل جهان برای اتحاد طبقات مستضعف برای مقابله با جبهه استکبار را با خود به همراه دارد. این همان پیامی است که حتی همین امروز باعث بیداری اسلامی در منطقه شده و خشم دولت‌های مرتجع خاورمیانه را به همراه دارد.

تازگی بیانات امام راحل در شرایط امروز ما حکایت از ظرفیت‌های بالای منظومه فکری امام راحل برای حفظ انقلاب اسلامی دارد. نگاهی به این فراز از بیانات ایشان به بهترین شکل گویای اهمیت «وحدت» در افق اندیشه بنیانگذار انقلاب است؛ آنجا که می‌فرمایند: «بی‌تردید رمز بقای انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی است و رمز پیروزی را ملّت می‌داند و نسل‌های آینده در تاریخ خواهند خواند که دو رکن اصلی آن انگیزه الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی و اجتماع ملّت در سراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه و مقصد است. اینجانب به همه نسل‌های حاضر و آینده وصیت می‌کنم اگر بخواهید اسلام و حکومت‌ الله برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگران خارج و داخل از کشورتان قطع شود این انگیزه الهی را که خداوند تعالی در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید و در مقابل این انگیزه که رمز پیروزی و بقای آن است، فراموشی هدف و تفرقه و اختلاف است. بی‌جهت نیست که بوق‌های تبلیغاتی در سراسر جهان و ولیده‌های بومی آنان تمام توان خود را صرف شایعه‌ها و دروغ‌های تفرقه افکن نموده‌اند و میلیاردها دلار برای آن صرف می‌کنند... امروز و در آتیه نیز آنچه برای ملّت ایران و مسلمانان جهان باید مطرح باشد و اهمیت آن را در نظر گیرند، خنثی کردن تبلیغات تفرقه‌افکن خانه‌برانداز است. توصیه اینجانب به مسلمین و بخصوص ایرانیان بویژه در عصر حاضر آن است که در مقابل این توطئه‌ها عکس‌العمل نشان داده و انسجام و وحدت خود را به هر راه ممکن افزایش دهند و کفار و منافقان را مأیوس کنند.»

مصطفی انتظاری هروی

دبیر گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها