سازمان حج هشدار داد

از کشور ثالث به حج نروید

رئیس سازمان حج و زیارت خطاب به آن دسته از هموطنانی که پیش از این از مسیرهای دیگر به عربستان عزیمت می‌کردند، گفت: امسال به‌دلیل فضای روانی ایجادشده توسط سعودی‌ها علیه ایران و ارائه نشدن خدمات کنسولی به زائران ایرانی، به‌صلاح نیست کسی از کشورهای دیگر عازم حج شود.
کد خبر: ۹۱۰۰۸۰

سعید اوحدی در گفت‌وگو با تسنیم در بیان ناگفته‌های آخرین دور مذاکرات با وزیر حج عربستان سعودی و پشت‌پرده کارشکنی‌های طرف‌های سعودی عنوان کرد: با حضور وزیر جدید حج عربستان شاهد نوعی تغییر رفتار ظاهری از سوی مسئولان عربستان بودیم و بعد از دور اول مذاکرات که در فروردین برگزار می‌شد در این دوره نوعی اصرار برای حضور هیات ایرانی را شاهد بودیم.

اوحدی تصریح کرد: مسئولان حج عربستان سعودی در دور اول مذاکرات، خواستار مشورت با وزارت خارجه و وزارت کشور خود شدند و بعد از جلسه نیز اعلام کردند قرارداد را تغییر نمی‌دهند و این رویکرد آنها نشان داد که با ایجاد تأخیر به‌دنبال بستن راه بر زائران ایرانی هستند.

اوحدی تصریح کرد: شاهد بودیم در دور دوم مذاکرات حتی نوع برخورد در فرودگاه جده با هیات ایرانی متفاوت بود و دیگر از انگشت‌نگاری یا فراهم نشدن امکانات خبری نبود و در این سفر با عرف دیپلماتیک رفتار شد.

وی با بیان این‌که قبل از این دور دوم خواسته‌های ایران برای حج تمتع 95 مطرح شد، افزود: وقتی در این دوره وارد جلسه شدیم، وزیر حج عربستان با زبان بظاهر متعامل گفت آمادگی دارند همه خواسته‌های ما را خارج از متن قرارداد انجام دهند و ما تأکید داشتیم تمامی خواسته‌های ایران که ناظر به تأمین عزت و امنیت زائران کشورمان بود، باید در متن تفاهم‌نامه لحاظ و مکتوب شود.

رئیس سازمان حج و زیارت متذکر شد: بعد از این درخواست سعودی‌ها و پافشاری ما، آنان به‌دنبال مشورت با وزارت خارجه و وزارت کشور عربستان سعودی برآمدند و به‌ علت سفر وزیر خارجه، کارها را به تعویق انداختند و رویکرد ناصحیحی را پیش گرفتند که همه این رفتارها نشان‌دهنده سناریویی از پیش طراحی شده بود.

اوحدی با بیان این‌که در زمینه خدمات کنسولی، سفارت سوئیس با عربستان نامه‌نگاری و راه‌های همکاری را ارائه کرده بود، افزود: حتی سعودی‌ها جواب نامه سوئیسی‌ها را هم ندادند و این نشانگر نوعی بی‌تمایلی برای ورود زائران ایرانی خانه خدا بود. مسئولان عربستان در این دوره از حج تمتع، تبعیض و کینه‌توزی و تسویه‌حساب سیاسی را به اوج رساندند.

وی یادآور شد: در این دوره از مذاکرات، اگر به‌ فرض قراردادی نیز به امضا می‌رسید، عربستانی‌ها اجازه نمی‌دادند حتی یک زائر بدرستی و عزتمندانه وارد این کشور شود و جنگ روانی به راه می‌انداختند؛ چراکه به‌دنبال تسویه‌حساب سیاسی بودند و می‌خواستند شکست‌های خود در عرصه سیاسی از ایران را با این مانع‌تراشی‌ها جبران کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها