برترین پرچمداران اندروید زیر تیغ کلیک

برخورد از نوع نزدیک

چیزی که این روزها باعث اقبال مشتریان به یک محصول می‌شود، تجربه کاربری یا به زبان ساده‌تر حسی است که کار کردن با آن محصول به شما منتقل می‌کند. بسیاری از محصولاتی که از نظر سخت‌افزاری تحسین‌‌برانگیز بوده‌اند، اما به دلیل ایرادهایی مانند رابط کاربری سنگین و غیرمناسب یا بهینه نبودن ترکیب سخت‌افزار و نرم‌افزار و بروز مشکلاتی نظیر داغ شدن باعث نارضایتی کاربران شده‌ و درنتیجه فروش نامناسبی را تجربه کرده‌اند.
کد خبر: ۹۰۸۴۵۷

از آنجا که مقایسه سخت‌افزاری پرچمداران جدید اندروید قبلا و حتی در همین نشریه به اندازه کافی انجام شده، تصمیم گرفتیم بعد از تست مستقیم سه محصول رده بالای اندرویدی، تجربه کاربری دست اول خود را با شما به اشتراک بگذاریم تا شاید این نوع مقایسه برای کسانی که دنبال انتخاب گوشی جدید هستند سودمندتر و کاربردی‌تر باشد. این شما و این مقایسه عملی HTC 10¡ LG G5 æ Galaxy S7 Edge.

غول شیشه‌ای، زره‌پوش، کارآگاه گجت

با در دست گرفتن هر سه گوشی، اولین حسی که القا می‌شود کیفیت و مرغوبیت است، اما با وجود اینHTC با تاکید بر کیفیت، بالاتر از رقبای خود قرار دارد و به نظر می‌رسد مقاوم‌تر از دو رقیب دیگر است. بدنه یکپارچه و ماشین‌کاری شده HTC 10 حس متفاوتی در دست ایجاد می‌کند و استحکام و دقت بالای ساخت آن کاملا به چشم می‌آید. همچنین به دلیل طراحی مناسب زوایای داخلی و خارجی و گوشه‌های گرد‌شده بسیار خوش‌دست است. دکمه روشن و خاموش در میانه بدنه و پایین‌تر از دکمه‌های تنظیم بلندی صدا قرار گرفته که باعث می‌شود کار کردن با این گوشی برای کسانی که دست‌های کوچکی دارند نیز راحت باشد، اما انگار برای راست دست‌‌ها ساخته شده است.

گوشی G5 با وجود داشتن بدنه تمام ‌فلزی و روکش محافظ از جنس پلاستیک آن‌طور که باید حس استحکام و یکپارچگی را منتقل نمی‌کند که شاید تا حدودی به دلیل طراحی ماژولار و امکان نصب ابزارهای اضافه باشد. طراحی ساده و عدم وجود دکمهHome به‌صورت فیزیکی، شکلی مینیمال و متفاوت به آن داده است.

در نهایت باید به S7 اشاره کنیم که در نگاه اول نسبت به نسل قبلی خود چندان تفاوت نکرده است. کیفیت و دقت ساخت بالای این گوشی ضدآب هنگام در دست گرفتن آن کاملا به چشم می‌آید و بخصوص در نسخه Edge به دلیل وجود زوایای بیرونی نرم به‌راحتی در دستان قرار گرفته و خوشدست است. هرچند وجود روکش شیشه‌ای باعث می‌شود گوشی به‌سرعت کثیف شده و جای انگشتان روی بدنه کاملا به چشم بیاید که باید مدام آن را تمیز کنید. حسگر اثر انگشت در هر سه گوشی عملکرد خوبی دارد و به‌راحتی می‌توان با یک لمس کوچک آن را از حالت قفل خارج کرد، هرچند حسگر سامسونگ حداقل در آزمایش ما در این زمینه کمی ضعیف‌تر است و سرعت پایین‌تری دارد.

یک روح و 3 چهره

در میان این سه رقیب، شرکتی‌شده‌ترین نسخه از اندروید را در S7 مشاهده خواهید کرد؛ منوهای رنگی و شلوغ و ساختار آشنای قسمت تنظیمات و هشدارها نسبت به نسل‌های پیشین تفاوت چندانی ندارد. گوشی سامسونگ سرعت بوت خوبی دارد و فرآیند تنظیم و نصب سرویس‌ها به‌سرعت انجام شده و وارد محیط اصلی گوشی خواهید شد. در این مرحله می‌توانید حالت Easy Mode را که در آن منوها و شماره‌ها بزرگ‌تر شده و رابط کاربری ساده‌سازی می‌شود نیز انتخاب کنید. البته باید بدانید با قرار گرفتن گوشی در این حالت، بسیاری از عملکردهای گوشی (از جمله پنل‌های گوشه تصویر در مدل Edge) و نیز برخی از انیمیشن‌ها و نشانه‌های بصری غیرفعال شده و کار کردن با گوشی را واقعا ناخوشایند می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنیم در صورتی‌که قصد هدیه دادن این گوشی به پدربزرگ خود را ندارید، از قرار دادن گوشی در این حالت خودداری کنید! تعداد اپلیکیشن‌های پیش‌نصب شده سامسونگ زیاد نیست و تنها برنامه‌های ساعت، سلامتی و دستیار صوتی از اول روی گوشی هستند که نشان می‌دهد این شرکت کره‌ای بالاخره به درخواست‌های مشتریان خود توجه کرده ‌است. البته وجود مجموعه کامل اپلیکیشن‌های آفیس به‌صورت پیش‌نصب نشان‌ می‌دهد سامسونگ روی کاربردی بودن گوشی خود تاکید بسیاری دارد. همچنین با لمس گوشه‌های خمیده نمایشگر می‌توانید به منوهایEdge دسترسی داشته ‌باشید که مجموعه‌ای از کارکردهای مختلف از میانبر به اپلیکیشن و مخاطبان گرفته تا قطب‌نما و مکان‌یاب را با یک لمس در اختیار کاربر قرار می‌دهد، هرچند هنگام استفاده از این منو دیگر به مشاهده تصویر اصلی امکان‌پذیر نیست که چندان جالب نیست.

گوشیLG از این نظر سبک‌تر بوده و تعداد اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی آن از سامسونگ نیز کمتر است. G5 سرعت بوت مشابه S7 دارد و در 20 ثانیه بالا می‌آید. هرچند رابط کاربری ساده‌تر و طراحی فلت محیط سیستم‌عامل باعث می‌شود کار کردن با آن روان‌تر باشد. البته گوشیLG از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با رقبای خود تفاوت‌های اساسی دارد. این گوشی دکمه فیزیکیHome ندارد و کاربر می‌تواند در صورت تمایل دکمه‌های دیگری به سه دکمه استاندارد اندروید اضافه کند که از آن جمله می‌توان به دکمه نرم‌افزاری ثبت اسکرین‌شات یا تعویض سیمکارت اشاره کرد. عادت کردن به دکمه روشن و خاموش این گوشی که در پشت بدنه قرار گرفته کمی سخت است، اما در بلندمدت کار را راحت می‌کند. اپلیکیشن‌های پیش‌نصب گوگل در G5 نسبتا تعداد بیشتری دارد، ولی خبری از اپلیکیشن‌های بسته آفیس نیست و باید خود کاربر آنها را نصب کند. همچنین در نسخه اندروید G5 دراور اپلیکیشن حذف شده و مانند آیفون باید همه ‌چیز را در صفحه اصلی داشته‌ باشید.

در نهایت سراغ HTC 10 می‌رویم که از بسیاری جهات مشابه G5 است و محیط کاربری ساده و روان آن شباهت زیادی با نسخه خالص اندروید دارد. هرچند رابط کاربریSense امکان شخصی‌سازی‌ گسترده‌ای را می‌دهد که از آن جمله می‌توان به پس‌زمینه‌های زنده و قابل تنظیم وBlink Feed خود HTC اشاره کرد. سرعت روشن شدن گوشی تایوانی در مقایسه با رقبای کره‌ای 10 ثانیه کند‌تر است. در این گوشی نیز برخی اپلیکیشن‌های پر کاربرد مانند اینستاگرام به‌صورت فریز شده قرار داده شده‌اند. هر سه گوشی قابلیت تشخیص صدای بسیار خوبی دارند. تا جایی‌که آزمایش ما در محیط‌های شلوغ، آن هم به زبان فارسی بسیار مطلوب و امیدوارکننده بود.

جنگ تمام‌عیار دوربین‌ها

دوربین گوشی‌ها هیجان‌انگیزترین بخش آزمایش ما بود. عملکرد این دوربین‌ها در روشنایی روز بسیار عالی است و کیفیت تصاویر تولیدی ما را حسابی به وجد آورد. از طرف دیگر عکاسی در محیط‌های کم‌نور و بسته که پاشنه آشیل دوربین‌های گوشی به شمار می‌رود نیز در این سه پرچمدار بسیار امیدوارکننده بود. دوربین اصلی S7 در شرایط کم‌نور بهترین عملکرد را داشت و تصاویری صاف و نسبتا واضح تولید کرد. G5 نیز از نظر کیفیت عکسبرداری شبانه فاصله زیادی با S7 نداشت و عکس‌های قابل قبولی ثبت می‌کند. حالت واید دوربین الجی بسیار خوب بود و جان می‌دهد برای عکس‌های دسته جمعی. هرچند گوشی HTC باوجود حسگر‌های قدرتمند نسبت به رقبای خود عملکرد خوبی نداشت و تصاویر ثبت شده آن در شب کمی نویز دارند، اما در دوربین جلو داستان کمی متفاوت است و HTC 10 با داشتن فناوری Ultra Selfie یک پله بالاتر از رقبا قرار می‌گیرد.

از نظر باتری نیز رقابت سختی میان این سه پرچمدار وجود دارد. گوشی سامسونگ عملکرد بهتری در زمینه عمر باتری دارد، هرچند پشتیبانی نکردن از پورت نوع C و استفاده از استانداردmicroUSB در این گوشی بسیار تعجب‌برانگیز است. گوشیHTC نیز باتری قدرتمندی را در پرچمدار جدید خود به کار برده و استفاده از کابل USB-C باعث می‌شود شارژ کامل این گوشی و نیز انتقال اطلاعات به وسیله کابل، به‌سرعت و به‌راحتی انجام شود. گوشی G5 باتری کم‌ظرفیت‌تری نسبت به رقبا دارد، اما با وجود امکان افزودن باتری اضافه می‌توان گفت به‌صورت بالقوه بالاترین میزان عمر کاربری را (با استفاده از باتری اضافی) خواهد داشت. استفاده از 4G، شارژر و اپلیکیشن بازی سنگین به‌صورت همزمان فشار زیادی به موبایل‌ها می‌آورد که ممکن است باعث داغ شدن آنها شود، اما هیچ‌یک از این گوشی‌ها در چنین شرایطی حرارتی را به دست ما انتقال ندادند.

صداست که می‌ماند

شرکتHTC از دیرباز به تاکید بر کیفیت صدا مشهور بوده و این سنت پسندیده در آخرین پرچمدار آن نیز به چشم می‌خورد. HTC 10 دارای بلندگوهای باکیفیت و استریو است که کنار داشتن حجم صدای مناسب، تفکیک بالایی نیز دارند و وقتی با بالاترین حالت صدا با آن گوش موسیقی ‌دادیم، نتیجه قابل قبول بود. بلندگوهای دو رقیب کره‌ای HTC 10 عملکرد بسیار مشابهی دارد و تقریبا می‌توان آنها را مساوی دانست. اسپیکرهای مونو هر دو گوشی در حجم صدای بالا تفکیک خود را کمی از دست داده و صدای مطلوبی تولید نمی‌کنند. البته بیشتر شما این روزها از انواع هدفون برای گوش دادن به موسیقی استفاده می‌کنید و شاید صدای اسپیکر اهمیت زیادی نداشته باشد. البته از این نظر نیز گوشیHTC زمانی که هدفون را به آن وصل کردیم، کاملا غافلگیرمان کرد، چراکه اجازه داد هدفون را براساس سن، مقدار استفاده، شلوغی محیط اطراف و قدرت شنوایی خود به‌صورت بهینه تنظیم کنیم. البته گوشی G5 نیز در صورت استفاده از ماژول تخصصی خروجی صدای بنگ‌اند اولافسن، قابلیت تولید صدای بهتر را دارد.

‌تحریریه ‌کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها