سیر تصاعدی و افزایش قیمت کم‌سابقه خودرو در چند سال اخیر و از طرف دیگر، کاهش قدرت خرید قشر نسبتا عظیمی از مصرف‌کنندگان، موجب به‌وجود آمدن بازار کاذب و در نتیجه، خالی ماندن کران پایین بازه قیمتی خودروهای صفر کیلومتر شده است.
کد خبر: ۹۰۸۱۳۵
قلک‌هـای 15 میلیونـی
تا همین چهار پنج سال پیش با در دست داشتن 10 میلیون تومان پول نقد، قادر به خرید انواع محصولات خانواده پراید، تندر 90 تیپ E0 و ام‌وی‌ام 110 بودیم، اما این روزها ارزان‌قیمت‌ترین خودروی صفر کیلومتر بازار کشور، سایپا 151 یا یک وانت کوچک است بیش از 15 میلیون تومان آب می‌خورد. از طرف دیگر، اگر قرار بر انتخاب گزینه‌ای دست دوم باشد، مسلما بحث خرج و مخارج نگهداری و استهلاک بسیار مهم است، زیرا بیشتر افرادی که قصد خرید خودرویی با این بودجه را دارند، بدون شک تمایلی به پرداخت هزینه‌های سنگین تعمیر و نگهداری نخواهند داشت. در نوشتار پیش رو با بررسی بازار خودروهای داخلی و خارجی قدیمی و جدید، هشت گزینه کم استهلاک را معرفی و بررسی خواهیم کرد که با بودجه کمتر از 15میلیون تومان می‌توان خرید.

خانواده پراید

خانواده کیا پراید که از اواسط دهه 70 تا‌کنون در خدمت جامعه ایرانی بوده‌، این روزها اعضای متعدد و متنوعی دارد. از پراید کره‌ای گرفته تا کیا پراید مونتاژ سایپا، صبا، نسیم، 111، 132، 141،131، 151 که هر یک از نمونه‌های سه رقمی دارای سطوح امکانات متفاوتی هستند، اعضای خانواده این خودروی نوستالژیک در بازار کشور را تشکیل می‌دهند. همچنین تیبا، تیبا 2 و ساینا از جمله مشتقات جدید این خودرو هستند که هیچ‌یک از این خودروها بجز تیبای مدل پایین دور رنگ یا اتاق تعویض با این بودجه قابل خریداری نیست، اما دیگر نمونه‌های پراید که بخش اول این پاراگراف ذکر شد، نهایتا با دو سه مدل پایین‌تر در بازه قیمتی مد نظر ما قرار می‌گیرند. برای مثال، یک 111 هاچ بک تیپ SE بدون رنگ سفید مدل 1390 با کارکردی کمتر از 80 هزار کیلومتر، اکنون حدود 5‌/‌14 میلیون تومان قیمت دارد.

پژو 206 تیپ2

اگر خواسته باشید یک گزینه خوش‌رخ‌تر و مدرن‌تر انتخاب کنید، 206 تیپ‌2 پیش روی شما قرار خواهد داشت. با توجه به این که بودجه فرضی مد‌نظر ما برای این خودرو ـ که تا همین چند سال پیش نمونه صفر کیلومتر آن 13 میلیون تومان بود ـ حدود 15 میلیون تومان است، گزینه‌های مدل پایین و فرانسوی آن پیش رویمان قرار می‌گیرد که بعضا کارکردهای نسبتا بالایی هم دارند. شما با در دست داشتن این بودجه قادر به خرید یک پژو 206 با کارکرد بیش از 100 هزار کیلومتر و تا مدل 85 خواهید بود که البته ممکن است برخی موارد مدل پایین‌تر با کارکردهای کمتری نیز عایدتان شود. همچنین با 15 میلیون تومان، قادر به خرید 206 تیپ یک با سطح امکانات کمتر خواهید بود. برای خرید 206 بیش از هر چیز به سیستم خنک کاری خودرو و سرسیلندر دقت کنید.

دوو سی‌یلو

اگر دنبال یک خودروی نرم و جادار و خاص‌تر باشید، دوو سی یلو از بهترین گزینه‌ها برای شماست. این خودرو که پس از پایان تولید دوو ریسر در سال 1376 توسط کرمان خودرو به بازار ایران عرضه شد، از یک پیشرانه 4 سیلندر 5‌/‌1 لیتری با سیستم سوخت‌رسانی چهار انژکتور بهره می‌گیرد. فرمان هیدرولیک بسیار نرم، کولر بسیار عالی، شتاب و سواری خوب و ظاهر جذاب از جمله برتری‌ها و شاخصه‌های سی‌یلو است. شما با این بودجه قادر به خریداری سی یلو تا مدل 80 با کارکرد بیش از 150 هزار کیلومتر یا نمونه‌های کم کارکردتر، اما قدیمی‌تر خواهید بود.

پژو 405

پژو 405 یکی دیگر از ماندگارترین خودروهای عرضه شده به بازار ایران به شمار می‌رود که تا کنون خودروهای مختلفی همچون انواع سمند، دنا و پژو پارس بر پایه آن شکل گرفته‌اند. طراحی و تولید این خودرو در شرکت پژو فرانسه به سال 1988 میلادی باز‌می‌گردد. اما ساختار و مهندسی آن به گونه‌ای بوده که می‌بینیم تا زمانه فعلی در کشور ما تا این حد محبوب و ماندگار است. در حال حاضر با در دست داشتن 15 میلیون تومان پول نقد و گشت و‌گذاری در بازار فعلی، قادر به خرید نمونه بی‌رنگ و سالم تیپ GLX این خودرو تا مدل 86 خواهید بود. پژو 405 نیز از جمله خودروهایی با لوازم یدکی و مکانیک فراوان در سطح کشور است، اما هنگام خرید آن نیم‌نگاهی به سلامت بلوک سیلندر و سرسیلندر داشته باشید. همچنین باید گفت، پژو 405 GLI را که تا سال 1384 به بازار عرضه شد، اکنون با کمتر از 15 میلیون تومان هم می‌توانید بخرید.

ام‌وی‌ام 110

این خودروی کوچک و کاربردی چینی که در دو مدل 3 و 4 سیلندر به بازار عرضه شده، نخستین بار سال 1384 به خیابان‌های کشور راه پیدا کرد. ام‌وی‌ام 110 یک کپی چینی از دوو ماتیز بود که توسط شرکت چِری (Chery) عرضه شد و شرکت مدیران خودرو، آن را به بازار کشور ما تزریق کرد. ام‌وی‌ام 110 خودرویی بسیار مناسب برای استفاده روزمره و بویژه داخل شهرهای کوچک است. همچنین علی‌رغم جثه کوچک، مقاومت خوبی در تصادفات از خود نشان می‌دهد. شما با داشتن 15 میلیون تومان، قادر به خرید نمونه‌های بسیار سالم و در حد صفر کیلومتر 3 سیلندر تا مدل 1392 و 4 سیلندر تا 1390 خواهید بود.

دوو ماتیز

دوو ماتیز برای نخستین بار، سال 1379 شمسی توسط کرمان خودرو به بازار ایران عرضه شد. این محصول کوچک و دوست داشتنی کره‌ای که به عنوان الگویی برای طراحی ام‌وی‌ام 110 محسوب می‌شود، از یک موتور 3 سیلندر به حجم 800 سی‌سی بهره می‌برد. ماتیز استهلاک بسیار پایین و فضای کابین مناسبی با توجه به ابعاد کوچک خود دارد و اگر یک نمونه صحیح و سالم آن را پیدا کنید، سواری بی‌آزار و راحتی را تجربه خواهید کرد. شما با این بودجه قادر به خرید انواع دوو ماتیز از سال 79 تا 84 خواهید بود. البته اگر در شهرهایی بجز تهران زندگی می‌کنید، ممکن است برای تامین قطعات یدکی این خودرو دچار مشکل شوید.

سمند

نخستین خودروی ملی یا همان سمندِ ایران خودرو که اوایل دهه 80 شمسی به بازار عرضه شده بود، بر پایه پژو طراحی و عرضه شد. در ظاهر این خودرو سعی شده بود، از طراحی سدان‌های موفقی همچون فولکس واگن پاسات بهره گرفته شود. سمند به علت بهره‌گیری از مبلمان راحت و جثه سنگین‌تر از پارس و 405، خودرویی مناسب برای استفاده در جاده و سفر است. همچنین تیپ‌های مختلفی از این خودرو همچون سمند ساده، LX، سورن و سریر به بازار عرضه شده که شما با 15 میلیون تومان، قادر به خرید نمونه‌های تا مدل 85 نسخه LX و انواع نمونه‌های ساده آن هستید.

پژو روآ (ROA)

پژو روآ یا همان آردی (RD) قدیم از جمله دست پرورده‌های صنعت خودروی ایران است که با تلفیق پیکان و پژو 405 خلق شده است. این خودرو ظاهری شبیه یک پژو 405 با ساختار فنی پیکان دارد. با توجه به فراوان بودن پیکان و آردی در خیابان‌های کشور، این خودرو از حیث فراوانی قطعات یدکی در وضع بسیار خوبی به سر می‌برد و در صورت خریداری یک نمونه سالم، دردسر چندانی در نگهداری از آن نخواهید داشت زیرا غیر از لوازم یدکی، این خودرو به علت بهره‌گیری از ساختار ساده مکانیک، متخصصان فراوانی برای تعمیر دارد. شما با بودجه 15 میلیون تومانی قادر به خرید انواع و اقسام مدل‌های پژو روآ یا آردی، از مدل 1378 تا 1388خواهید بود.

معید حمیدی‌

‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها