jamejamnashriyat
کد خبر: ۹۰۷۱۰۵   ۰۳ خرداد ۱۳۹۵  |  ۰۰:۰۱

نعمت حقیقی، مدیر فیلمبرداری (متولد 3 خرداد 1318)

شاعر تصویر سینمای ایران

دوربین روی صورت سیدِ زخمی است و او که گلوله خورده، می‌گوید: «با گوله مردن که از تو کوچه زیر پل مردن بهتره. این پای خوبو که من مفت نمی‌دم باوفا.»

تصویر به صورت قدرت که او هم زخمی است، کات می‌شود که خطاب به دوست قدیمی و مبصر سال‌های مدرسه‌اش می‌گوید: «تو همیشه مبصر منی.» بعد دوربین آرام همراه صورت قدرت می‌شود که عرق ریزان نگاهی به اوضاع بیرون می‌اندازد. از زاویه دید قدرت، خانه و پشت‌بام‌های اطراف در محاصره پلیس رژیم پهلوی است و ماموری هم روی دیوار قدم می‌زند. دوربین دوباره قدرت را در قاب می‌گیرد که با هفت تیرش بخشی از شیشه پنجره را می‌شکند تا راحت تر نشانه بگیرد. او شلیک می‌کند و ما بلافاصله در نمای بعدی، افتادن آن مامور روی دیوار را می‌بینیم. در نمای بعدی چشممان به سید می‌افتد که یک دستش را به شانه زخمی‌اش گرفته و به دیوار تکیه داده و دو گلدان هم در پس زمینه اش دیده می‌شود. درهمین نما صدای شلیک پیوسته گلوله‌ها را داریم و آخرین نگاه‌های سید و قدرت به همدیگر و لبخند پیروزمندانه قدرت را. سپس نمایی از پهلو و از حیاط خانه را می‌بینیم و گلوله‌هایی که به سمت اتاق شلیک می‌شود. نمای بعدی از روبه‌روست و سوراخ سوراخ شدن دیوار را می‌بینیم و پس از آن دوربین به عقب زوم می‌کند. نمای پایانی هم بازتر و مستقیم‌تر است و درنهایت با انفجار خانه و تبدیل آن به تلی از آتش و خاکستر فیلم تمام می‌شود و موسیقی تیتراژ می‌آید و خواننده شروع می‌کند به خواندنِ ترانه «گنجشکک اشی‌مشی». بخشی از محبوبیت و ماندگاری فیلم «گوزن‌ها» ساخته مسعود کیمیایی را که اثری همراه با انقلاب اسلامی ایران و مبارزه مردمی علیه رژیم پهلوی بود، به تصاویر نعمت حقیقی به‌عنوان مدیر فیلمبرداری آن مربوط می‌شد و او بود که با ثبت قاب‌هایی تماشایی، نقش بسزایی در جاودانگی قهرمان‌هایش داشت. حقیقی با هنر کم‌نظیرش به قاب و دوربین شخصیت می‌داد و وقتی پشت دوربین یک اثر سینمایی قرار می‌گرفت، خیال فیلمسازان از نتیجه نهایی کار راحت بود.

تماشاگران «عروس» هنوز هم آن صحنه‌های تعقیب و گریز ماشینی در جاده شمال را به یاد دارند؛ همان سکانسی که حمید خوش مرام (ابوالفضل پورعرب) ابتدا روی لج و لجبازی و سپس به دلیل پیدا شدن ناگهانی یک اتوبوس، از جاده منحرف می‌شود و زن رهگذری را زیر می‌گیرد و بی‌اعتنا به اعتراض تازه عروسش مهین (نیکی کریمی) از صحنه تصادف می‌گریزد. همه این تصاویر پرتعلیق و هنوز سرپا حاصل هنرنمایی حقیقی هم بود. به دلیل ناب بودن تصاویر این فیلمبردار فقید، از او به عنوان شاعر تصویر سینمای ایران نام می‌برند. نفرین، مهاجران، دزد عروسک‌ها، معجزه خنده و شوکران، تعدادی از فیلم‌هایی است که با مهر تصویری حقیقی در یادها مانده‌اند. پسر او مانی حقیقی، بازیگر و کارگردان سینماست.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
تازه اول کار است

تازه اول کار است

دوستی صاحب‌نظر را جایی دعوت کرده بودند برای جلسه بارش افکار طرح و ایده برای سالگرد شهادت عزیز دل‌مان حاج قاسم سلیمانی.

عقب‌ نشینی مقابل قاطعیت

عقب‌ نشینی مقابل قاطعیت

استراتژی مقاومت و ایستادگی در برابر زورگویی‌ های غرب موجب عقب‌نشینی آنها در برابر مقاومت ملت ایران شده است.

ناجیان صلح در سرزمین جنگ

ناجیان صلح در سرزمین جنگ

شنبه گذشته در افغانستان روز ملی سرباز بود. بسیاری از مسؤولان آنجا هم در رثای سربازان حرف‌هایی زدند. در استان‌های مختلف محافل بزرگداشت برایشان برگزار شد.

گفتگو

بیشتر
بارداران، معاف از خانه‌ تکانی

دکتر سونیا اسکندریون، متخصص جراحی زنان تأکید می‌کند بارداران از پرداختن به فعالیت‌هایی که با خطر افتادن همراه است، پرهیز کنند

بارداران، معاف از خانه‌ تکانی

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
حراجی جراحی!

درآمد بالا و ریسک کم عمل جراحی زیبایی سبب شده برخی پزشکان برخلاف تخصص‌شان به این بازار رو بیاورند

حراجی جراحی!

پیشخوان

بیشتر