دندان قروچه

درست مسواک بزنیم

در طول شبانه‌روز، هر کدام از ما شاید تنها یک وعده دندان‌هایمان را مسواک می‌زنیم و زمانی هم که سراغ آن می‌رویم، در عرض یک دقیقه و هول هولکی کار را تمام می‌کنیم، ولی آیا این روش صحیح مسواک‌زدن است‌؟
کد خبر: ۹۰۶۹۷۶

مسواک‌زدن و نخ دندان از مهم‌ترین کارهایی است که برای حفظ دندان‌ها و لثه‌ها ضروری است و مراقبت و بهداشت دهان و دندان همچون مراقبت از بدن از اهمیت ویژه برخوردار است. بیشتر مردم در مراقبت از بدن و سلامت جسمانی خود برنامه‌هایی دارند، اما دندان‌هایشان را فراموش می‌کنند. اگر به دندان‌های خود بی‌توجهی کنیم، دچار مشکلات حادی خواهیم شد که به عمل جراحی و نیاز به درمان جدی ختم خواهد شد. پس بهتر است در عوض دست و پنجه نرم کردن با چنین مشکلات دردناکی، از وقوع آنها جلوگیری کنیم و دندان‌هایمان را زیبا نگاه داریم و از دستورات مربوط به مراقبت از دندان‌ها پیروی کنیم.

یکی از روش‌های محافظت بهداشتی از دندان‌ها، مسواک‌زدن به صورت صحیح است که به نوع خمیر دندان، حجم خمیردندان و نوع مسواک مربوط است.

در شرایط مختلف اعم از مشکلات لثه و همچنین در بیماران دارای ارتودنسی و روکش دندان، مسواک‌زدن صحیح، روش‌های مختلفی دارد که بهترین افراد برای آموزش این روش‌ها دندانپزشکان هستند.

نکاتی برای بهتر مسواک‌زدن

1ـ مسواک‌زدن عمودی با فشار ملایم، به مسواک‌زدن افقی با فشار زیاد ارجح است.

2 ـ استفاده از مسواک برقی مزیتی به مسواک دستی ندارد، مگر برای افرادی که ناتوانی جسمی یا عقلی دارند و توانایی هدایت صحیح مسواک را ندارند و این به معنی ناکارآمدی مسواک برقی نیست.

3ـ استفاده از مسواک نرم یا زبر، باید با نظر دندانپزشک باشد. برای سفید کردن دندان‌ها مسواک زبر با فشار زیاد کار آمد نیست.

4ـ خمیر دندان به اندازه یک نخود کافی است.

5ـ مسواک‌زدن اگر به صورت صحیح انجام شود، 7 تا 10 دقیقه به طول می‌انجامد.

6ـ توصیه می‌شود قبل از مسواک‌زدن، مسواک خیس نشود، چرا که از قدرت برداشت جرم دندان‌ها کاسته می‌شود.

دکتر کیوان ساعتی - متخصص دندانپزشکی ترمیمی

keivan.saati@gmail.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها