در دنیایی که پایه‌های صنعت گردشگری، روی رقابت شانه به شانه و نفسگیر استوار شده، کشورها برای موفقیت و جذب گردشگر، به چیزی بیشتر از جاذبه‌های سنتی گردشگری همچون ابنیه تاریخی و جاذبه‌های طبیعی نیاز دارند البته قابل انکار نیست که برخورداری از چنین مواهبی حتما می‌تواند پتانسیلی قابل توجه برای توسعه گردشگری در هر کشوری به حساب بیاید، اما یک نگاه گذرا به آمار و ارقام ثابت می‌کند این روزها این امتیاز ویژه برای دوام آوردن در بازار فوق رقابتی گردشگری کفایت نمی‌کند، برای مثال یک نگاه به وضع گردشگری کشور فرانسه بیندازیم، کشوری که به طور سنتی از موفق‌ترین مقاصد توریستی اروپا و دنیاست و در ژانر‌های مختلف گردشگری از قبیل طبیعت‌گردی، گردشگری فرهنگی و گردشگری لوکس حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
کد خبر: ۹۰۵۶۳۷

شاید برایتان جالب باشد که اهمیت برگزاری جشنواره سینمایی کن در گردشگری فرانسه کمتر از برج ایفل که نماد این کشور در دنیا محسوب می‌شود، نیست.

براساس آمار رسمی که پایگاه تخصصی «دنیای سفر» آن را منتشر کرده، پارسال در طول زمان برگزاری این جشنواره، جمعیت شهر 70 هزار نفری کن، به 210 هزار نفر افزایش پیدا کرده است. در همین سال 4500 نفر از مهمانان این جشنواره اهالی رسانه و مطبوعاتی بودند که برای پوشش این جشنواره بین‌المللی به کن آمده بودند. افرادی که هر کدام‌شان با اخبار، گزارش‌ها، عکس‌ها و ویدئوهایی که تهیه می‌کنند، به‌‌طور بالقوه یک سفیر گردشگری برای شهر و جشنواره کن محسوب می‌شوند و می‌توانند به افزایش شمار گردشگران در سال‌های آینده بینجامند. بر اساس آمارهای اعلام شده، در جشنواره امسال هم حدود 4500 رسانه‌نگار و نزدیک به 30 هزار فعال حرفه‌ای سینما حضور پیدا خواهند کرد. برای این‌که از میزان انتفاع گردشگری شهر کن و کشور فرانسه از این رویداد سینمایی مطلع شوید، این را هم بدانید که هزینه هر شب اقامت در هتل‌های لوکس این شهر در طول زمان برگزاری جشنواره کن، بهایی در حدود 140 میلیون تومان پیدا می‌کند.

از میان ده‌ها هزار نفری که در زمان برگزاری جشنواره سینمایی به شهر کن می‌روند، اگر فقط هزار نفر برای اقامت هتل‌های لوکس را انتخاب کنند – که با توجه به حضور ستاره‌ها و فعالان طراز اول سینمای دنیا، تحقق چندین برابر این رقم هم دور از ذهن نیست ـ شهر کن فقط از این محل، حدود 40 میلیون یورو، یعنی نزدیک به دوبرابر کل هزینه برگزاری جشنواره درآمد کسب می‌کند. توزیع مهمانان دیگر در مراکز ارزان‌تر اقامتی و گشت و گذار همه این افراد در مراکز تفریحی، رستوران‌ها و تاسیسات گردشگری شهر کن هم درآمدهای قابل توجهی دارد که سبب انتفاع فراگیر این شهر و اهالی آن در طول جشنواره سینمایی می‌شود.

اگر از بُعد اقتصادی جشنواره سینمایی کن بگذریم، این نکته را هم باید مورد توجه قرار دهیم که اصولا گردشگری جشنواره‌های سینمایی، با توجه به کیفی بودن مهمانان، یکسری فواید بلندمدت و میان مدت هم برای کشور مقصد به همراه دارد. چنان‌که اشاره شد، ترکیب مهمانان جشنواره کن، اهالی رسانه، فعالان حرفه‌ای سینما و جمعیت علاقه‌مند سینماست. در هر سه سطح، این افراد توان برندسازی، تاثیرگذاری و ذهنیت‌سازی درباره جاذبه‌های گردشگری فرانسه را دارند. طبیعی است که هر مطلب، یادداشت، تصویر و حتی پست وبلاگی یا اشارات این افراد در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند در جذب موج‌های بعدی گردشگر برای فرانسه موثر باشد.

می دانیم که کشور فرانسه در یکی‌دوسال گذشته هدف حملات ویرانگر تروریستی هم بوده، اتفاقاتی هم به افت مشهود گردشگری این کشور انجامیده و هم تصویری ناامن از این کشور به چهار گوشه دنیا مخابره کرده است. کمک به ترمیم چهره فرانسه و گردشگری این کشور پس از این حملات تروریستی، دیگر نقشی است که جشنواره سینمایی کن ایفا می‌کند که به طور کلی، افزایش شمار گردشگران در همه جای دنیا، معنای ضمنی ارتقای امنیت و صلح پایدار را هم دارد.

عمل به نسخه برگزاری رویدادهایی همچون جشنواره سینمایی کن و نظایر آن برای توسعه گردشگری در کشور ما نیز می‌تواند گره‌گشا باشد. ما در ایران علاوه بر برگزاری یکی از باسابقه‌ترین جشنواره‌های سینمایی آسیایی ـ که با کمی برنامه‌ریزی می‌تواند یکی از معتبرترین‌ها هم باشد ـ حتما پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر داریم، اما به آن بی‌توجهی می‌کنیم. علاوه‌بر جشنواره سینمایی فجر، ما رکورددار برگزاری انواع و اقسام جشنواره‌های سینمایی و غیرسینمایی دیگر هم هستیم، جشنواره‌هایی در صورت برگزاری هدفمند و برنامه‌ریزی شده، علاوه‌بر جذب گردشگر، می‌توانند از هزینه‌بری صرف به درآمدزایی هم برسند.

عباس رضایی ثمرین - دبیر ضمیمه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها