قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران در یکی از حساس‌ترین مناطق جغرافیایی دنیا یعنی خاورمیانه و تسلط بر تنگه هرمز به عنوان مهم‌ترین گذرگاه انرژی باعث شده این منطقه همواره مورد طمع قدرت‌های بزرگ قرار گیرد و دستگاه دیپلماسی کشور به عنوان کانون پاسخگویی و تعامل نوک پیکان حمله و پایگاهی برای پاسخ‌گویی به هجوم رسانه‌ای دشمن، می‌طلبد کارکنانی با ویژگی‌های ممتاز داشته باشد؛ چرا که به تعبیر مقام معظم رهبری می‌توان نیروهای رسانه ملی را افسران جنگ نرم نامید.
کد خبر: ۹۰۴۱۸۶

در این راستا سازمان صدا و سیما به عنوان رسانه ملی در 38 سال گذشته همواره در خط مقدم حضوری فعال و قدرتمندانه از خود نشان داده است و توانسته است با بهره‌گیری از نیروهای مخلص و فداکار نقشی بی‌بدیل در خنثی‌کردن توطئه‌های دشمنان ایفا کند. به همین منظور، لازم است هر آینه بر توان‌مندی خود در بخش‌های مختلف بیفزاید و از کوچک‌ترین فرصت برای رفع نقائص و پرکردن خلاء‌‌های موجود کمال استفاده را بنماید. به‌ همین خاطر در این نوشته به اختصار به ویژگی‌هایی اشاره می‌شود که تا به‌حال کمتر به آن توجه شده است امید است:

برخورداری از فهم و سواد رسانه‌ای

این عبارت ناظر بر تسلط کامل بر پیچیدگی‌های جریان پر شتاب رسانه و همچنین شرایط بین‌المللی دانش حرفه‌ای می‌باشد چه بسا فردی به لحاظ حرفه‌ای، از دانش خوبی در زمینه رسانه برخوردار باشد ولی به‌دلیل ناآشنایی با شرایط بین‌الملل باعث از دست رفتن فرصت‌های بسیاری شود. لازم به ذکر است فهم رسانه‌ای تنها با خواندن چند کتاب و مقاله و گذراندن یک دوره فشرده بدست نمی‌آید و لازمه آن آبدیده شدن در کوران حوادث و حضور فعال در صحنه‌های رسانه‌ای است.

از دیگر ویژگی‌های کارمندان رسانه ملی پرهیز از تملق‌گویی و خوش‌خدمتی به مدیران و تمکین نکردن در مقابل اشتباهات و کج‌سلیقگی‌هاست؛ چراکه اپیدمی شدن فرهنگ تملق و بله قربان‌گویی هم باعث کاهش راندمان و بهره‌وری سیستم می‌شود و هم در درازمدت عواقب هولناکی را به دنبال خواهد داشت که کمترین آن ضایع شدن اعتبار رسانه نزد مخاطبان است؛ چرا که مدیران و مسئولان به تدریج از راه صواب و درست فاصله می‌گیرند و به اسارت محیط سراب گونه‌ای در می‌آیند که ساخته همین محیط نزدیک و پیرامونی است و نیز در کوتاه‌مدت مجموعه راه و مسیر تعریف شده را ‌نمی پیماید و به سرمنزل مقصود نمی‌رسد و انبوهی از مشکلات به‌وجود می‌آید که موجب اتلاف وقت و هزینه می‌شود.

اهمیت کار در رسانه ملی اقتضا می‌کند کلیه کارکنان به جای تائید دائمی امور در ظاهر و نقد مستمر در پنهان با نگاهی واقع‌بینانه و درک عمیق از نقاط ضعف و قوت، در سمت‌دهی و ارتقای سطح بهره‌وری سیستم تلاش کنند. به عبارت ساده‌تر زمانی که یک رسانه از استانداردهای خبری و برنامه‌سازی فاصله می‌گیرد و بدون توجه به تاثیر ناگوار نابسامانی در اطلاع‌رسانی سرخوش از انجام وظایف به کار خود ادامه می‌دهد به مرور زمان خسارت و ضرری که به جامعه وارد می‌کند به آسانی قابل محاسبه و اندازه‌گیری نیست و شاید در برخی موارد جبران ان امری بسیار دشوار و زمان‌بر باشد.

امنیت ملی و همبستگی اجتماعی که سرمایه بی‌بدیل هر‌کشوری محسوب می‌شود در گرو توانمندی و صداقت رسانه ملی در انعکاس اخبار و رویدادهاست به همین سبب هرگز نباید روایی‌بودن و اعتبار رسانه وجه‌المصالحه جریانات سیاسی قرار گیرد؛ چرا که اعتماد ملی گوهر گرانقدری است که به آسانی نمی‌توان جایگزینی برای آن یافت.

از دیگر ویژگی‌های کارمند در رسانه ملی تعهد و تلاش بی‌وقفه برای ارتقای آگاهی و دستیابی به آخرین دستاوردهای علمی و تکنیکی روز است.

محمد اسماعیلی

کارشناس ارشد رسانه و امور بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها