گزارش جام‌جم از یک واقعه کم سابقه

اسید جهل بر چهره درختکاری مردمی

سیستان تشنه، سیستان خشک و برهوت، سیستانی که با طراوت و سرسبزی غریبه است و هرچه در آن هست زردی زمین‌های خشک و تفتیده و خاکستری گردوغبار و بادهای 120 روزه است، چند روز پیش نالید؛ آن هم وقتی که باران اسید کوته فکری و تنگ نظری، سبزی و طراوت صدها درخت کاشته شده اخیر در بخشی از این سرزمین خشک را سوزاند و داغی نهاد بر دل آنانی که با دست سبز و مهربانشان یکی یکی نهال‌های جوان را در دل خاک نشانده بودند تا شهرشان نیمه جانی گرفته و رنگی از زیبایی و طراوت و سرسبزی بگیرد.
کد خبر: ۹۰۳۹۴۷
اسید جهل بر چهره درختکاری مردمی

به گزارش جام‌جم، خیابان بلند شهید باقری شهر زابل ده روز پیش را هنوز خوب به یاد دارد؛ روزی که ده‌ها نفر از اعضای دوانجمن مردم نهاد در کنار مسئولان شهر و در هیاهوی شادمانه کودکان، وجب به وجب این خیابان را نهال کاری و آبیاری کردند و برای اولین بار در تاریخ سیستان، با همدلی و همکاری هم به جنگ اقلیم خشک و خشن دیارشان رفتند و تصویری از خیابانی سبز را در خطه خشکیده زابل خلق کردند.

شادی و طراوت و سرزندگی خیابان شهید باقری اما زیاد به طول نینجامید چراکه جاهلانی چند روز بعد با سطل‌هایی از اسید به جان نحیف نهال‌هایش افتادند و شبانه سوزاندند و نابود کردند هر آنچه قرار بود نشانه‌ای از سبزی و اتحاد و همدلی مردم در مواجهه با قهر طبیعت باشد و روزگاری چتری بر سر آبادانی شهر. البته آنان نه تنها با تبر جهل خود قامت سبز نهال‌های نورس را شکستند که با این عمل زشت قلب بسیاری از مردم این دیار که سال هاست با خشم طبیعت دست و پنجه نرم می‌کنند را نیز آزرده ساختند. واکنش‌ها به این اتفاق عجیب و نادر هم کم نبود، به طوری که سیدباقر حسینی، نماینده مردم زابل در مجلس آن را بسیار عجیب خواند و مدیر واحد فضای سبز شهرداری زابل در اطلاعیه‌ای با اشاره به معضل خشکسالی سیستان و وجود بحران‌های گردوغبار، آن را دور از انسانیت عنوان کرد.

بازهم درخت می‌کاریم

دبیر جمعیت جوانان دارالولایه سیستان (بانی کاشت درختان) گرچه هنوز مرگ ایستاده درختان خیابان شهید باقری آن هم در شب مبعث پیامبر صلح و مهربانی در باورش نمی‌گنجد، اما در گفت‌وگو با جام جم از قوی‌تر شدن انگیزه خود و همکارانش برای درختکاری درزابل، می‌گوید.

مهدی پیری، دبیر همان گروه مردم‌نهادی است که همراه انجمن حامیان آبادانی سیستان، 13 اردیبهشت مسئولان شهری را پای کار آوردند و سرتاسر خیابان اصلی شهر را درختکاری کردند.

وی تاکید می‌کند که کاشت این تعداد نهال که برای اولین بار به صورت کار گروهی و همدلی میان مردم و مسئولان در یکی از خیابان‌های زابل انجام می‌گرفت، کار آسانی نبود و مقدمات آن چند هفته‌ای زمان برده بود؛ مثل تهیه خاک غنی شده با کود با همکاری دانشگاه زابل و انتقال آن به باغچه‌های خیابان شهید باقری که همه اینها پیش از 13 اردیبهشت؛ روز کاشت نهال‌ها صورت گرفته بود.

وی با اشاره به این که طرح شان کوچه سبز نام داشت و قرار بود با درختکاری خیابان شهید باقری آغاز شود و به سایر کوچه‌ها و خیابان‌های بی بار و برگ شهر تسری یابد، می‌گوید: سیستان، منطقه‌ای خشک با پوشش گیاهی فقیر است که خشکی هامون در یک دهه گذشته، شرایط زندگی در آن را سخت‌تر کرده است. در این شرایط درختکاری و فضای سبز دست کاشت نیز در منطقه و شهر زابل بسیار اندک و غیرقابل قبول است، به طوری که برای هر نفر نیم متر عنوان شده، در حالی که میزان استاندارد آن در کشور حدود 7 متر برای هر نفر است.

به گفته پیری، در چنین شرایطی برای زنده ماندن و زیست سالم گریزی جز درختکاری و حفاظت از آن نیست، برنامه‌ای که مسئولان و مردم زابل به اهمیت آن پی‌برده و برای اجرایی کردن آن آستین همت بالا زده بودند، اما غرض ورزی عده‌ای که به طبیعت نیز رحم نمی‌کنند، به مقابله با آن برخاست.

متهم: مدیرفضای سبزشهرداری زابل!

مهدی سرگلزایی، عضو شورای شهر زابل نیز که از ابتدای آغاز اجرای این طرح پای کار بوده، با ابراز تعجب و تاسف از اسیدپاشی روی درختان خیابان شهید باقری و نابودی آنها، به جام‌جم می‌گوید: پنجشنبه خبر این اتفاق تلخ به ما رسید که بلافاصله شکایتی تنظیم شد و همه نهادهای شهر از شهرداری گرفته تا دادستانی برای پیدا کردن مجرمان و پی بردن به انگیزه اقدام مجرمانه آنها دست به کار شدند و توانستند روز شنبه و از طریق دوربین‌های کار گذاشته شده در خیابان، مسببان را که سه نفر از کارگران روزمزد شهرداری بودند، شناسایی و پس از چند روز آنان را دستگیر کنند.

به گفته سرگلزایی، این کارگران به دستور مافوق خود یعنی مدیر فضای سبز شهرداری زابل دست به این کار زدند که این مدیر نیز به اقدام خود اعتراف کرده است.

در همین زمینه ابوالفضل نجفی، دادستان عمومی و انقلاب زابل نیز به ایرنا گفته است که متهمان دستگیر شده اعتراف کردند این اقدام به دستور مسئول مافوق‌شان که یکی از مدیران دخیل در خدمات شهری شهرداری زابل است، صورت گرفته که مدیر فوق نیز جلب شده و تحقیق از وی ادامه دارد.

متهم، پیش از همه ابراز انزجارکرده بود!

قسمت طنز اسیدپاشی روی درختان خیابان شهید باقری زابل اینجاست که درست پس از آشکار شدن این ماجرا، مدیر فضای سبز شهرداری زابل که اسیدپاشی روی درختان با دستور وی صورت گرفته، اولین کسی بود که طی اطلاعیه‌ای این اقدام ناپسند را دور از انسانیت عنوان کرد. دراطلاعیه وی آمده بود: متاسفانه خبری مبنی بر خرابکاری عده‌ای افراد نادان و ناشناخته به اطلاعمان رساندند که بشدت از این موضوع ناراحت و ابراز تاسف به علت این رفتار شنیع و ناپسند داشتم...!

جلوی قطع درختان در کشور را بگیرید

موضوع قطع درختان و نابودی فضای سبز اولین بار نیست که در کشورمان رخ می‌دهد؛ نمونه‌های بسیار از این دست تاکنون اتفاق افتاده؛ از قطع چنارهای خیابان ولی‌عصر و باغ دروس تهران گرفته تا قلع و قمع درختان سیب باغ مهرشهر کرج و درختان مناطق اسکون و پنجعلی اراک و.. هر کدام به بهانه‌ای که البته بهانه همه آنها در نهایت می‌رسد به توسعه عمرانی و ساخت و سازهای غیرقانونی، اما نابودی درختان و فضای سبزی که با همت مردم ایجاد شده، با انگیزه‌های شخصی، نوبرانه‌ای است که تازه چشم افکارعمومی به آن روشن شده وامید که تکرارنشود.

فاطمه مرادزاده ‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها