واکنش اصفهانیان به اشتباهات داوران

رئیس کمیته داوران: شرمنده‌ایم!

اشتباهات داوری، حالا از هر زمان دیگر پررنگ‌تر شده است. شاید اگر کمک‌داور بازی پرسپولیس و نفت در دقیقه 84 پرچم می‌زد و آفساید وحید امیری را می‌گرفت، تیم برانکو با تساوی بدون گل زمین را ترک می‌کرد و الان با 52 امتیاز به تنهایی در صدر جدول بود. همزمان با این بازی، اعلام پنالتی برای استقلالی‌ها در مصاف با سایپا هم حرف و حدیث‌های زیادی را به همراه داشت. استقلال به لطف همان پنالتی، صدرنشین لیگ شد و مجید جلالی هم بعد از آن شکست تا آستانه اخراج از باشگاه پیش رفت.
کد خبر: ۹۰۰۴۴۸

اشتباه اول، پرسپولیس را از صدرنشینی انداخت و اشتباه دوم هم باعث شد استقلال خوزستان صدر جدول را به همتای تهرانی خود واگذار کند. هرچه بود اشتباهات داوری سرانجام به نفع استقلال تمام شد تا این تیم هفته بیست و هشتم را با صدرنشینی به پایان برساند. البته این‌طور نبوده که آبی‌ها در دیگر هفته‌های لیگ هم از داوری منتفع شده باشند. همین چند هفته پیش بود که پرویز مظلومی در نشست خبری تیمش گفت، داوری‌ها به سمت یک تیم خاص (پرسپولیس) چرخیده است. با این حال فعلا معترض‌ترین تیم همان پرسپولیس است که به‌زعم آنها با اشتباه کمک داور بازی، روز پنجشنبه یک گل آفساید خوردند و صدرنشینی را در فاصله دو هفته به انتهای لیگ از دست دادند. در 48 ساعت گذشته، کارشناسان زیادی درباره اشتباهات تاثیرگذار داوری در هفته بیست و هشتم صحبت کردند و حق را به پرسپولیسی‌ها دادند. با این حال وقتی رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال، رسما به خاطر اشتباهات داوری ابراز شرمندگی می‌کند، این نشان از فشار بالایی دارد که در این دو روز متوجه فدراسیون فوتبال و کمیته داوران بوده است.

فریدون اصفهانیان درباره دیدار‌های هفته بیست و هشتم لیگ برتر فو‌تبا‌ل گفت: در این هفته‌ اشتباه‌هایی داشتیم. مثلا در بازی پر‌سپولیس با نفت، کمک داور در صحنه گل اول نفت به اشتباه آفساید مهاجم نفت را اعلام نکرد. در بازی استقلال و سایپا هم در صحنه‌ای که داور پنا‌لتی‌ اعلام کرد، مدافع سایپا توپ را می‌زند و بعد به صورت طبیعی با مهاجم استقلال برخورد می‌کند. داور شاید در زاویه‌ای بوده که تشخیص داده مدافع سایپا با دست، فشار بیش از حد به مهاجم استقلال وارد آورده و او را سرنگون کرده است.

اصفهانیان درباره این‌که یک اشتباه داور ممکن است سلسله اتفاقاتی را به دنبال داشته باشد، گفت: می‌دانیم که ممکن است چنین اتفاقاتی رخ دهد، اما آیا در کشورهای اروپایی و سایر کشورهای آسیایی این اشتباه‌ها رخ نمی‌دهد؟ در لیگ قهرمانان اروپا، بارسلونا باخت و حذف شد در حالی که می‌گفتند اگر یک پنا‌لتی‌ برای این تیم گرفته می‌شد، بارسلونا حذف نمی‌شد، ولی رفتار خاصی علیه داوران از این تیم ندیدیم.

رئیس کمیته‌ داوران فدراسیون فو‌تبا‌ل در عین حال با دفاع از عملکرد داوران افزود: اگر هفته‌های آخر لیگ برای تیم‌ها خیلی حساس است، برای ما بازی‌ها از همان هفته‌ اول حساسیت دارد. می‌خواهیم وظایفمان را بخوبی انجام دهیم و تمام داوران تلاش می‌کنند تا قضاوت خوبی انجام دهند، اما مانند شاگردان یک کلاس همه نمره 20 نمی‌گیرند و همه هم مردود نمی‌شوند. گاهی اشتباه‌هایی از داوران سر می‌زند که برای ما اصلا قابل پذیرش نیست. همین طور اشتباه‌هایی رخ می‌دهد که نمی‌شود رویش بحث کرد، چون صحنه‌های سختی برای قضاوت بوده و داور با چشم غیرمسلح در خلال سرعت بازی نمی‌توانسته درست تصمیم‌گیری کند. همچنین باید به امکانات داوران توجه کرد. مربیان هر گاه چیزی برای تیمشان بخواهند، برایشان فراهم می‌شود. اگر آنها فیزیوتراپ، پزشک تغذیه یا روان‌شناس بخواهند در لحظه برایشان فراهم می‌شود، ولی ما برای داوران شاید در طول فصل، فقط یک جلسه روان‌شناسی برگزار کنیم.

اصفهانیان گفت: ما منکر اشتباه‌هایی که از سوی داوران رخ داده است، نیستیم. در تمام فصل تلاش می‌کنیم بهترین قضاوت‌ها را داشته باشیم، اما در دو هفته‌ آخر، این تلاش را هم مضاعف می‌کنیم. ما در کمیته‌ داوران سعی می‌کنیم داورانی را برای بازی‌های آخر انتخاب کنیم که از پس مسئولیت سنگین آنها برآیند. داوران هم باید احساس مسئولیت بیشتری کنند، زیرا ممکن است اشتباه آنها تمام زحمات یک فصل را از بین ببرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها