با وجود این‌که مادر و خواهرم، همسرم را به صورت سنتی برای من انتخاب کردند و حتی برای انجام این وصلت شور و شوق فراوان از خود نشان می‌دادند، به محض این‌که خطبه عقد میان من و همسرم جاری شد، مشکلات من هم آغاز شد.
کد خبر: ۸۹۶۰۳۸

دائم پشت سر همسرم از وی، رفتارهایش، لباس پوشیدنش و کلا هر کاری که می‌کرد عیب جویی می‌کردند.

گاهی اوقات هم با زخم زبان‌هایشان همسرم را آزار می‌دادند و موجبات ایجاد ناراحتی وی را مهیا می‌کردند.

در دوران عقد و اوایل ازدواج همسرم با بی‌اعتنایی از کنار این مساله می‌گذشت اما به مرور و با ادامه یافتن این رفتارها، واکنش همسرم هم شروع شده به طوری که دوران عقد ما به جای آن‌که شیرین‌ترین دوران رابطه‌مان باشد زمانی برای چالش دائم شده است و حتی گاه همسرم مرا تهدید به جدایی می‌کند.

دیگر خسته شده‌ام و نمی‌توانم این همه حسادت علنی را تحمل کنم گاه تصمیم می‌گیرم به شهری دیگر مهاجرت کنم تا شاید از شدت این مشکلات کاسته شود و بتوانم زندگی مشترکم را با آرامش شروع کنم...

حسادت عموما اشاره به نوعی طرز فکر، یا نوعی احساس و یا نوعی رفتار دارد که در زمانی اتفاق می‌افتد که شخص تصور می‌کند توسط شخص دیگری (رقیبش) مورد حمله قرار گرفته‌ است. این در حالی است که حتی آن شخص رقیب خود نیز ممکن است از این موضوع اصلا اطلاعی نداشته باشد.

اغلب روان‌شناسان توافق دارند که حسادت یکی از شایع‌ترین هیجانات انسانی است که مستقیما به روابط بین افراد مربوط می‌شود. برخی از روان‌شناسان حتی ادعا کرده‌اند که اگر کسی اصلا احساس حسادت نداشته باشد، در تعهد خود نسبت به رابطه با دیگران دچار کمبود خواهد بود.

غالبا حسادت ریشه در کمبود عزت‌نفس و اعتماد به خود دارد و در نتیجه به درجات مختلف، بر حسب این که میزان و سطح عزت‌نفس و اطمینان فرد چقدر باشد، بر روی افراد تاثیر می‌گذارد.

حسادت نیز مانند بسیاری از هیجانات دیگر، معمولا مساله مهمی نیست و در واقع می‌تواند به «حفظ» رابطه کمک کند اما در برخی موارد، میزان آن شدت می‌گیرد و شروع به منحرف کردن فکر فرد می‌کند و اینجاست که دیگر از جنبه محافظتی خارج شده و جنبه مخرب به خود می‌گیرد.

یکی از شایع‌ترین این حسادت‌ها، حسادتی است که میان خانواده با عروس یا حتی داماد جدید ایجاد می‌گردد.

البته ما بیشتر شاهد بروز حسادت و مشکلات ارتباطی میان عروس تازه با مادر و خواهر پسر هستیم اما بسیارند خانواده‌هایی که در آن حسادت بین پدر زن با داماد، مادرزن با داماد یا حتی میان جاری‌ها، باجناق‌ها و .. ایجاد می‌گردد.

این حسادت میان هر کس که ایجاد شود نتیجه آن ایجاد خلل جدی در روابط است که گاه باعث تنش‌های شدید و حتی طولانی‌مدت میان دو طرف می‌گردد.

حال اگر شما جزو آن دست مردانی هستید که حسادت میان مادر و خواهر و از طرف دیگر همسرتان، کلافه‌تان کرده و مشکلات‌تان روز به روز بیشتر می‌شود، بهتر است در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید.

برای اصلاح رابطه میان طرفین دعوا این اقدامات را انجام دهید:

به عنوان اولین گام شایسته است فردی که همسر و مادرتان از وی حرف‌شنوی دارند به عنوان میانجی، وساطت نموده و سعی کند از شدّت ماجرا در دید آنها بکاهد؛ البته یادتان باشد که زمانی می‌توان امید به موفقیت یک وساطت داشت و در یک کلمه وساطت را کارساز دانست که طرفین این‌گونه بخواهند، وگرنه اگر حتی یک طرف ماجرا اجازه ورود واسطه و میانجی را به ماجرا ندهند مساله به حال خود باقی خواهد ماند.

یادتان باشد احترام (احساس ارزشمندی و اعتبار) اکتسابی است و این خود همسر و یا مادرتان است که باید آن را به دست آورد. در واقع این آنها هستند که باید خود را در موقعیت‌هایی قرار دهند که احترامی را که سزاوار آن هستند از راه‌های مختلف، به دست آورند.

همسر یا مادرتان را به بی‌احترامی نسبت به طرف مقابل متهم نسازید؛ زیرا این کار شما، حس تحقیر و ناپختگی را در آنها ایجاد می‌کند.

از ایجاد تغییر و اصلاح در رفتار هر کدام از این دو نفر که معتقدند طرف مقابل نسبت به وی دچار حسادت گشته، مأیوس نشوید، بلکه از وی بخواهید برای خنثی کردن حسادت طرف مقابل منصفانه این سوالات را نزد خود پاسخ دهد که:

آیا ممکن نیست که رفتار خودش باعث شعله ور شدن هر چه بیشتر حسادت طرف مقابل شده باشد؟

آیا خواسته یا ناخواسته کاری نکرده که طرف مقابلش احساس تحقیر کرده و چنین گمان کند که وی موفقیت‌های خودش را به رخ او می‌کشد؟!

این سوالات را از خود بپرسد؛ زیرا مهم است که هر کسی اسباب حسادت و تنفر دیگران را نسبت به خود فراهم نسازد.

اگر خود شما فردی هستید که با دیگری مشکل حسادت دارید توجه کنید که:

تا می‌توانید با طرف مقابل خود صمیمی و فروتن باشید و ارزش وی را نزد خود و دیگران بالا ببرید.

با تقسیم موفقیت‌های خود با طرف مقابل، اعتماد‌به‌نفس وی را بالا برده و غیرمستقیم نشان دهید که به دنبال تخریب او نیستید. به عنوان مثال عروس خانواده می‌تواند موفقیت خود را در خرید خانه، ماشین و... به دعای خیر مادر شوهر یا حتی کمک‌های مالی هر چند جزئی وی مستند سازد یا مادر شوهر موفقیت فرزند خود در کسب موقعیت شغلی بهتر پس از ازدواج را به این مستند سازد که عروس وی توانسته حامی خوبی برای پسرش باشد.

از طرف دیگر فراموش نکنید که در هر حال بروز این دست حسادت‌ها، کم یا زیاد، اجتناب‌ناپذیر است لذا دنبال این نباشید که کلا حسادت را از بین ببرید بلکه سعی در مدیریت آن داشته باشید. از طرف دیگر هر قدر رابطه‌تان با همسرتان نزدیک‌تر و صمیمانه‌تر باشد فشار حسادت، آسیب کمتری به رابطه زناشویی شما دو نفر وارد می‌آورد لذا توصیه می‌کنیم:

همسرتان را خوب بشناسید: باید متوجه شوید او به چه چیز نیاز دارد و از زندگی و از شما چه می‏خواهد، برای تحقق این امر، لازم است وقتی حرف می‌زند، با دقت به او گوش دهید. وقتی رازهایش را با شما در میان می‏گذارد، به او خوب توجه نموده و به عمق حرف‏هایش فکر کنید.

حس اعتماد در رابطه‌تان را افزایش دهید: باید بین خودتان، حس اعتماد ایجاد کنید. این ستون اساسی و پیوند احساسی، ناگهان ایجاد نمی‏شود و زمان می‌برد باید اجازه دهید این اعتماد به‏ طور طبیعی ایجاد شود.

برای یکدیگر حضور احساسی داشته باشید: هر دوی شما باید از نظر احساسی در دسترس باشید. اگرعقب بکشید و حرف‏های‏تان را با طرف مقابل در میان نگذارید، چنین پیوندی ایجاد نخواهد شد.

ابراز محبت کنید: نباید برای نشان دادن مهر و محبت، مشکلی داشته باشید اما زوج‏هایی که رابطه‏شان سرد شده باید تلاش کنند با هم مهربان باشند. همیشه سعی کنید شعله‏های عشق‏تان را روشن نگاه دارید و از ابراز محبت به یکدیگر، نهراسید.

دنیا را از نگاه همسرتان ببینید: سعی کنید دنیا را آن‏طور که او می‌بیند، ببینید تا بفهمید که به‏طور واقعی کیست. برای این‏کار باید گاهی به عقب برگردید تا ببینید چرا او به آن طریق خاص عمل کرده است. ببینید نسبت به موقعیت‏های‏ مختلف، چطور واکنش نشان می‏دهد و سعی کنید خودتان را جای او بگذارید. از او هم‏ همین انتظار را داشته باشید.

بر موانع غلبه کنید: زوج‏هایی که در ازدواج خود دچار مشکل شده‏اند، باید قبل از ایجاد دوباره‏ پیوند احساسی، مشکلات‏شان را حل کنند. هرمشکلی را با هم بررسی کنید و سعی کنید راه حل‏هایی برای آن بیابید. وقتی‏ بزرگ‌ترین موانع و مشکلات را پشت سر گذاشتید، آن‏وقت می‏توانید پیوند احساسی فراموش شده‏تان را از نو بسازید.

مریم عطاران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها