وزیر خارجه آمریکا که به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس سفر کرده است در اظهاراتی شفاف‌تر از گذشته، نیات کشورش برای ورود به حوزه‌هایی فراتر از موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از جمله فعالیت‌های موشکی سپاه پاسداران را علنی کرد؛ نیتی که البته همواره واکنش قاطع تهران را به دنبال داشته است.
کد خبر: ۸۹۳۷۴۸

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، جان کری وزیر خارجه آمریکا در تازه‌ترین ادعا با بیان این‌که توقع نداشتیم چالش‌هایی که با ایران داشتیم با توافق هسته‌ای یکباره برطرف شود، اظهار امیدواری کرده با پشت سر گذاشتن توافق هسته‌ای، سایر چالش‌ها نیز در کانون گفت‌وگوها قرار گیرد.

وزیر خارجه آمریکا که در نشست خبری با همتای بحرینی خود در منامه صحبت می‌کرد با تاکید بر این‌که چالش‌ها در روابط با ایران همچنان باقی است، هدف باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا از دیدار با سران کشورهای عرب خلیج‌فارس را در نشست کمپ دیوید، بررسی چگونگی حرکت پس از توافق هسته‌ای و پیگیری تغییر رفتارهای ایران در رابطه با فعالیت‌های دیگر تهران اعلام کرد. کری افزود: البته ما کاملا روشن و شفاف گفته‌ایم هر جایی که قطعنامه شورای امنیت همچنان نقض شود یا فعالیت‌های اخلالگرانه در این منطقه ادامه داشته باشد یا فعالیت‌ها با هدف ایجاد ناامنی و اخلال در کشور دیگری انجام شود، ما با کشورهای منطقه در تلاش برای محافظت از امنیت و منافع درازمدت منطقه متحد هستیم و همچنین در تلاش‌های دوستان و متحدانمان در دفاع از کشورهای خود، در کنار آنها ایستاده‌ایم.

اتحاد آمریکا و اعراب علیه برنامه موشکی ایران

وزیر خارجه آمریکا همچنین پس از دیداری که با وزیران خارجه شش کشور عضو شواری همکاری خلیج‌فارس داشت، منظورش از چالش‌های مورد نظرش با ایران را روشن‌تر بیان کرد و گفت: آمریکا با کشورهای خلیج‌فارس علیه آزمایش‌های موشکی ایران متحد است.

به گزارش فارس و به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کری در این نشست تلاش کرد نگرانی‌های کشورهای خلیج‌فارس نسبت به توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 را رفع کند و تصریح کرد: آمریکا و شرکایش به ایران می‌گویند که آماده همکاری بر اساس ترتیبات جدید برای حل و فصل مسالمت‌آمیز موضوع آزمایش‌های موشکی ایران هستند.

آسوشیتدپرس در ادامه نوشت؛ جان کری بدون این‌که جزئیات بیشتری ارائه کند، اضافه کرد ایران باید اول از همه روشن کند آماده کاهش چنین فعالیت‌هایی است و نیات و اهداف خود را از این موضوع مشخص کند.

قدرت موشکی ایران، غیرقابل مذاکره است

اما جمهوری اسلامی ایران که همواره تاکید کرده، فعالیت موشکی‌اش قابل مذاکره نیست، این بار نیز واکنش قاطعی به اظهارات وزیر خارجه آمریکا نشان داد و معاون ستادکل نیروهای مسلح کشورمان تاکید کرد: برای چندمین بار می‌گوییم قدرت موشکی، غیرقابل مذاکره و خط قرمز ایران اسلامی است. به گزارش سپاه نیوز، سردار سیدمسعود جزایری در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس مبنی بر آمادگی برای همکاری با ایران در حل و فصل موضوع آزمایش‌های موشکی گفت: جمهوری اسلامی ایران دکترین و راهبردهای دفاعی بازدارنده و امنیت ساز خود را مستقل از خواست و نیت قدرت‌های مستکبر و بیگانگان طراحی و دنبال می‌کند و اجازه دخالت به احدی در این زمینه را نخواهد داد. وی افزود: به مدعیان قدرت جهانی یادآوری می‌کنیم ملت ایران از بهمن 57 از نقش و تاثیر آنها در تعیین مقدرات دفاعی کشورمان خلع ید کرده‌ و نشان داده‌اند هر دستی را که بخواهد در این زمینه دخالت کند، قطع خواهند کرد.

گوش آمریکا شنوا نیست

معاون ستاد کل نیروهای مسلح با بیان این‌که ظاهرا گوش آمریکایی‌ها به روی حرف حق و خواست ملت‌ها بسته است و تمایل دارند همواره از موضع زورگویی و قلدرمآبانه با کشورهای مستقل و آزاده سخن بگویند و با تاکید بر لزوم موضع‌گیری بموقع و قاطع دستگاه دیپلماسی کشور در قبال گستاخی مقامات آمریکایی، گفت: برای چندمین بار تاکید می‌شود قدرت موشکی غیرقابل مذاکره و از خطوط قرمز ملت ایران است و برای توسعه توانمندی‌های دفاعی خود از کسی اجازه نمی‌گیرد.

سردار جزایری خاطرنشان کرد: با وجود مواضع صریح رهبری معظم و خواست خدشه‌ناپذیر ملت ایران، ظاهرا آمریکایی‌ها همچنان در رویای سریال برجام‌ها هستند که یکی از آنها سلب اقتدار دفاعی و تضعیف قدرت موشکی نیروهای مسلح ماست. سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با بیان این‌که ملت ایران قربانی تهاجمات آمریکا و متحدان منطقه‌ای کاخ سفید است و راهبرد خود را بر عدم غفلت راهبردی برابر سیاست‌ها و نقشه‌های آنها قرار داده است، تصریح کرد: آمریکایی‌ها همچنان در چنبره محاسبات غلط علیه ایران گرفتار هستند. به آنها توصیه می‌کنیم با عینک شفاف و واقع‌بین به مسائل جهانی بویژه آنچه در ایران و منطقه می‌گذرد، نظاره کنند و بدانند مدت‌هاست که عینک کدخدایی و خود را ابرقدرت بلامنازع جهان دانستن زیر پای ملت‌ها شکسته است. وی اضافه کرد: اگر آمریکایی‌ها مقداری به هزینه‌هایی که در دهه‌های اخیر در منطقه پرداخته‌اند بیندیشند، کمی رعایت احتیاط را در دستور کار خود قرار خواهند داد.

دستگاه دیپلماسی واکنش نشان دهد

معاون ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر لزوم برخورد قاطع و شفاف با دخالت آمریکایی‌ها در مسائل ایران بویژه در حوزه دفاعی گفت: از دستگاه دیپلماسی کشور انتظار می‌رود در قبال گستاخی‌های آمریکا بویژه وزیر امور خارجه ایالات متحده بموقع و قاطعانه واکنش نشان دهد و با اعلام وحدت راهبردی و اراده ملی در ایران اسلامی برای صیانت،‌ تقویت و توسعه ظرفیت‌های دفاعی و موشکی وجود هرگونه شکاف و دوگانگی در این زمینه را از ذهن مقامات آمریکایی پاک کند.

وی افزود: به فضل الهی و هدایت‌های حکیمانه مقام معظم رهبری نفوذ جمهوری اسلامی ایران که هم‌اکنون در فراتر از منطقه توسعه‌یافته و جوامع بشری را شیفته گفتمان انقلاب اسلامی ساخته است، ادامه خواهد یافت و در آینده‌ای نه چندان دور حقیقت بیداری ملت‌ها افول سلطه آمریکایی را رقم خواهد زد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها