با مهران رجبی، بازیگری که همه او را می‌شناسند

آدم قیافه بگیری نیستم

مهران رجبی یکی از دوست‌داشتنی و شیرین‌ترین بازیگران سینما و تلویزیون ایران است و این شیرینی ذاتی باعث جذاب ایفا کردن نقش‌هایش حتی نقش‌های خاکستری شده است. رجبی متولد یکی از روستاهای اطراف کرج است، لیسانس گرافیک از دانشگاه تهران و فوق‌لیسانس گرافیک از دانشگاه تربیت مدرس تهران دارد.
کد خبر: ۸۹۳۳۸۸

او فعالیت هنری خود را در سال ٧٦ به عنوان منشی صحنه در تلویزیون آغاز کرد. رجبی با بازی در فیلم «کودک و سرباز» ساخته رضا میرکریمی در سال ٧٨ پا به عرصه سینما گذاشت. در فیلم‌های بعدی میرکریمی بازیگر حضور یافت. در فیلم «زیر نور ماه» در نقش روحانی بازی کرد که تحسین همگان را برانگیخت. رجبی بازی‌های خوبی در آثاری چون «روز برمی‌آید» بیژن میرباقری، «مینای شهر خاموش» امیرشهاب رضویان، «پیشنهاد پنجاه میلیونی» مهدی صباغ‌زاده، «عصر جمعه» مونا زندی حقیقی، «قاعده بازی» احمدرضا معتمدی، «جایی در دور دست» خسرو معصومی، «شاخه گلی برای عروس» قدرت‌الله صلح‌میرزایی، «بیدار شو آرزو» کیانوش عیاری، «رسم عاشق‌کشی» خسرو معصومی، روزگار قریب» کیانوش عیاری، «قرارگاه مسکونی» جواد رضویان، «یک مشت پرعقاب» اصغر هاشمی، «راه بی‌پایان» همایون اسعدیان و «زیرزمین» ساخته علیرضا افخمی انجام داده است. رجبی در ایام نوروز با برنامه جذاب و خانوادگی «مهمان ما باشید» مهمان خانه‌های ایرانی‌ها بود. با او درباره فعالیت‌های کاری و حضورش در برنامه‌های نوروزی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که می‌خوانید.

مثل همیشه سال پرکاری را تجربه کردید.

بله، در کارهایی مثل غیرعلنی به کارگردانی مهرداد خوشبخت، پارادایس به کارگردانی علی عطشانی و فیلم سینمایی رسوایی 2 به کارگردانی مسعود ده‌نمکی بازی کردم و به علت درگیری ضبط برنامه مهمان ما باشید از حضور در سریال قرعه به کارگردانی برزو نیک‌نژاد عذرخواهی کردم که در ایام نوروز از تلویزیون پخش شد.

مدتی است با حضور در برنامه‌هایی مثل صندوق و مهمان ما باشید به مجریگری تمایل پیدا کرده‌اید.

پیشنهاد جذابی بود و قبولش کردم، اجرا هم با بازیگری قرابت‌های زیادی دارد.

در خیلی از برنامه‌های صندوق خیلی رک و راحت با مهمانان حرف می‌زنید. آیا قبل از شروع ضبط برنامه با مهمان در این‌باره هماهنگی انجام می‌دهید؟

نه، هماهنگی از قبل تعیین‌شده‌ای وجود ندارد و کار بداهه است و چون تعداد سوالات زیاد است. در حین ضبط همه سوالات را می‌پرسم و در تدوین سر و شکل و ریتم پیدا می‌کند.

آیا تا به حال پیش آمده مهمانی از رک‌گویی‌های شما دلخور شود؟

بسیار زیاد و برای این که دلخوری رفع شود شخص دلخور را بوسیده‌ام (با خنده).

از تمام شوخی‌هایی که با مهمانان انجام می‌دهید در برنامه استفاده می‌شود؟

نه، بعضی‌هایشان قابل پخش نیست و حذف می‌شود.

برنامه مهمان ما باشید با توجه به حضور شما در اقصی نقاط کشور مخاطبان زیادی داشت؟

بله، برنامه مهمان ما باشید محصول شبکه سوم سیماست و به بهانه برگزاری مسابقه آشپزی به اقصی نقاط ایران سفر کرده‌ایم و این برنامه خوب و آموزنده در راستای تقویت همدلی بین اقوام ایرانی تولید شده است. این برنامه مثل مسابقات فوتبال رفت و برگشتی است و هر خانواده در یک شهر مهمان شهر دیگری در کشور می‌شود و با آداب و رسوم، غذا، گویش، مناطق مهم گردشگری شهرهای یکدیگر آشنا می‌شوند.
به طور مثال در یکی از قسمت‌های برنامه، خانواده‌ای از لاهیجان برای مسابقه به بندرعباس
می‌روند.

برنامه در چه شهرهایی تصویربرداری شده است؟

شهرهایی مثل ساری، سیرجان، بوشهر، لاهیجان، کرمان، بندرعباس، اهواز و کاشان برای جذاب‌تر شدن برنامه براساس امتیازات و نظرات مردمی یک خانواده در هر قسمت برنده می‌شوند. این برنامه به تهیه‌کنندگی معصومه پورحسینی و کارگردانی محمدرضا حاجی‌غلامی تولید شده است.

در غیرعلنی هم نقش جذابی بازی کردید؟

بله، آقا موسی شیرینی پز غیرعلنی آدم شیرینی است که جنس‌اش شیشه خرده دارد و گهگاهی شیطنت‌هایی انجام می‌دهد و در هر حال به حاج‌آقا وفادار است و اوضاع قنادی و پسرحاجی را گزارش می‌دهد و البته نگران منافع خودش هم است. حضور محمد فیلی، برزو ارجمند و بهاره رهنما در تیم بازیگری مجموعه به جذابیت‌های آن افزوده بود.

به نظر می‌رسد مدتی است تلاش می‌کنید از ایفای نقش‌های مثبت فاصله بگیرید؟

خیلی دوست ندارم نقش‌های آدم‌های بدجنس وجلب را بازی کنم. در هر صورت گاهی شرایط و نقش‌های پیشنهادی باعث می‌شد چنین نقش‌هایی را بازی کنم و برخی مواقع این نقش‌ها جواب داده و برخی دیگر از مواقع چندان موفق نبوده است. پیش آمده درکاری نقشی بازی کرده‌ام که این شخصیت بدون دلیل بدجنس بوده و نباید فراموش کنیم که همه شخصیت‌های یک فیلم یا یک سریال نباید مثبت و خوب باشند و درام از تقابل خوبی و بدی به وجود می‌آید. به قول معروف «درشت و نرمی به هم در، به است».

این شیرینی که در اغلب نقش‌هایی که شما بازی کرده‌اید دیده می‌شود. آیا ذاتی است یا شما به مرور با اتکا به تجربیات دوران بازیگری‌تان آن را به دست آورده‌اید؟

این نوع مسائل ژنتیکی است.بزرگی گفته: «ذات نایافته از هستی‌بخش / کی تواند هستی‌بخش شود» خیلی از آدم‌ها یا دوستان همکار بازیگر با وجود تلاش و کوششی که انجام می‌دهند نمی‌توانند بامزه باشند و در بسیاری موارد این تلاش‌شان باعث بی‌مزه شدن نقش‌شان می‌شود و در این موارد مخاطب هم از دیدن کار خسته می‌شود و رغبتی به دنبال کردن داستان نخواهد داشت. به نظرم باید این شیرینی در نهاد و وجود بازیگر وجود داشته باشد.

حضور مستمرتان در کوچه وخیابان چقدر به شما کمک می‌کند تا با الهام از زندگی مردم عادی نقش‌هایتان را رئال‌تر بازی کنید؟

اساسا آدم قیافه بگیری نیستم و از دیدن و معاشرت با مردم لذت می‌برم. البته در برخی از مواقع با توجه به شرایط روحی که دارم. حال و حوصله عکس یادگاری گرفتن را ندارم، اما باز هم خودم را کنترل می‌کنم و با روی گشاده با مردم عکس می‌گیرم و معاشرت می‌کنم. همیشه به همکارانم هم توصیه کرده‌ام چنین رفتاری داشته باشند. همیشه وظیفه ذاتی‌ام می‌دانم که باید با نهایت احترام با مردم برخورد کنم، زیرا ما برای آنها کار می‌کنیم و بدون مخاطب هیچ برنامه‌ای ارزشی ندارد.

میانه‌تان با حضور در شبکه‌های اجتماعی چگونه است؟

چند تایی صفحه به اسم من در شبکه‌های اجتماعی باز شده و نظرات مختلفی در این صفحه‌ها دیده می‌شود. عکس‌هایی از کارهای مختلف من هم مورد استفاده قرار گرفته است.

آیا با این سایت‌های غیرقانونی برخورد کرده‌اید؟

نه، به جایش سایتی راه‌اندازی کرده‌ام و کمی اوضاع را کنترل و مدیریت کردم.

هر روزسایت‌تان به روز می‌شود؟

بله.

آیا جواب علاقه‌مندان‌تان را شخصا می‌دهید؟

وقت نمی‌کنم. زیرا تعدادشان زیاد است، اما جواب تعدادی را که خیلی قربان صدقه‌ام می‌روند را می‌دهم! (با خنده).

عید امسال را چگونه گذراندید؟

خوشبختانه سرکاری نبودم و مجال سفر رفتن را به همراه خانواده داشتم.

سال‌های زیادی با سریال‌های نوروزی مهمان خانه‌های مردم بوده‌اید؟

بله، تا دلتان بخواهد. به طور مثال در سریال «هفت‌سین» به کارگردانی یدالله صمدی بازی کردم که چند سال قبل در ایام عید نوروز از شبکه 5 سیما پخش شد و سال قبل هم در سریال نوروزی بازی کردم. سریال نوروزی بازی کردن برای من همیشه جذابیت دارد.

آیا خاطره‌ای هم از بازی در سریال‌های نوروزی دارید؟

بله، چند سال قبل در سریال تنهایی قلزوم مقرنس بازی می‌کردم که تک‌بازیگر بود و من نقش را بازی می‌کردم و عین 12 روز سال نو را فیلمبرداری داشتیم و خانواده با توجه به قولی که به آنها از قبل داده بودم که تعطیلات آنها را به مسافرت خارج از کشور ببرم با من قهر کرده بودند و زمان برد که دلشان را دوباره به دست بیاورم.

معمولا مسافرت‌ها بیشتر به کجا می‌روید؟

ویلای کوچکی در شمال داریم که معمولا به آنجا یا خانه پدری‌ام که حوالی سد کرج است می‌رویم.

در بین سریال و فیلم‌هایی که بازی کرده‌اید، به کدامشان علاقه بیشتری دارید؟

سریال روزگار قریب به کارگردانی کیانوش عیاری، فیلم زیر نور ماه به کارگردانی رضا میرکریمی، خانه پدری به کارگردانی کیانوش عیاری و سریال طنز سه در چهار به کارگردانی مجید صالحی کارهای محبوب و مورد علاقه‌ام هستند.

هونام حقانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها