آشنایی با مناطق گردشگری ایران

روستای دژها

عاشقان طبیعت همیشه از دیدن سازگاری مردم روستا با طبیعت به وجد می‌آیند. غرب ایران هم پر است از چنین روستاهایی که این عاشقان به‌هیچ‌وجه حاضر نیستند از خیر دیدنشان بگذرند.
کد خبر: ۸۹۰۸۸۶
روستای دژها

به گزارش جام جم آنلاین ، «دشه»، یکی از این روستاهاست که در شمال غربی استان کرمانشاه واقع شده و از توابع بخش مرکزی شهرستان پاوه به شمار می‌آید. این روستا حدود ده کیلومتر با پاوه فاصله دارد. جنگل تپه‌ول مشرف بر این روستاست و از قله بروژ، چشم‌انداز سرسبز آن قابل رویت است.

می‌گویند نام این روستا از ریشه دژ گرفته شده، زیرا در این روستا، قلعه‌‌هایی وجود دارد که شاید مهم‌ترین آنها قلعه پاسکه واقع در شرق روستا باشد که بالای آن یک فرورفتگی شبیه حوض با قدمت تاریخی وجود دارد.

قله بروژ یا به‌روژ به معنی کله قندی، مرتفع ترین نقطه روستا را به خود اختصاص داده که بر روستا اشراف کامل دارد. از دیدنی‌های این روستا می‌توان به منطقه هیلاو اشاره کرد که به دلیل وجود چشمه تا چندی پیش بعضی مردم روستا در فصل بهار و تابستان به آنجا کوچ می‌کردند و به دلیل وجود چراگاه‌های مناسب برای چرای دام‌هایشان، دو فصل از سال را در آنجا به سر می‌بردند.

همچنین آبشار دشه در دل باغ‌های گردو و انار روستای دشه خودنمایی می‌کند و آب این آبشار پس از عبور از رودخانه پاوه وارد رودخانه بزرگ سیروان می‌شود.

از دیگر جاذبه‌های این روستا می‌توان به قهوه خانه سنتی هانه کوان اشاره کرد. در این مکان چشمه‌ای زیبا به چشم می‌خورد که شاید نظیرش در منطقه اورامانات کم باشد. از مکان‌های زیارتی روستا می‌توان به آرامگاه شیخ حبیب الله نقشبندی و شیخ شهاب اشاره کرد.

متأسفانه روستای دشه به دلیل بن بست بودن، چندان مورد توجه مسئولان گردشگری استان کرمانشاه قرار نگرفته است و امکانات زیادی ندارد، ولی بکر بودن ویژگی اصلی آن است.

ضمیمه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها