آشنایی با بناهای تاریخی پایتخت

امامزاده سید اسماعیل تهران

جایی در جنوب تهران؛ درست در شلوغی و ازدحام گرم و صمیمانه حوالی منطقه بازار بزرگ تهران، ایوانی رفیع و خوش منظر جلوه‌گری می‌کند که صحن مستطیلی شکل و باصفای امامزاده سید اسماعیل را در دل خود جای داده است.
کد خبر: ۸۹۰۷۸۹
امامزاده سید اسماعیل تهران

به گزارش جام جم آنلاین ، آستان این امامزاده که یکی از نوادگان امام علی‌النقی(ع) است و در خیابان مصطفی خمینی، بین 15 خرداد و مولوی نزدیک میدان «سیداسماعیل» واقع شده، یکی از قدیمی‌ترین ابنیه تاریخی این شهر است.

تاریخ دقیق احداث ساختمان اصلی بقعه امامزاده سیداسماعیل مشخص نیست، اما قدیمی‌ترین تاریخی که روی کتیبه موجود بر در قدیمی بقعه آن مشهود است، به قرن نهم هجری مقارن با حکومت تیموریان برمی‌گردد. بنای کنونی این بقعه متبرکه مربوط به زمان محمدشاه و دارای صحن، ایوان و دو گلدسته بلند، رواق، ضریح و مسجدی کوچک است.

نقش بستن کتیبه‌ای سفیدرنگ به خط نستعلیق بر متن کاشی خشتی لاجوردی داخل سردر بقعه و درون ایوان، نصب یک درب قدیمی و منبت‌کاری در قسمت بالای سر مرقد و وجود کتیبه‌های دیگری به خط نسخ برجسته بالای این درب ـ که طبق کتیبه‌های موجود، بانی آن استاد حسین بن پیر علی حداد تهرانی و تاریخ آن جمادی‌الاول سال ۸۸۶ هجری قمری است ـ از شاخص‌ترین تزئینات این آستان است.

امامزاده دارای سه ورودی است که ورودی اصلی آن به میدان سیداسماعیل راه دارد. دو ورودی دیگر اطراف صحن نیز یکی در شمال و دیگری در جنوب به معابر فرعی راه دارند که یکی از آنها از طریق یک بازار سرپوشیده به خیابان اصلی بازار تهران راه می‌یابد.

آب انبار عظیمی در حدود 200 سال پیش (1262 ه ق) در کنار بنای این امامزاده ساخته شده که حدود 60 سال پیش به ثبت ملی رسیده و به سبب همجواری با بقعه زیارتی سیداسماعیل از همان ابتدای ساخت به نام آب انبار سیداسماعیل مشهور شده است.

مجموعه تاریخی مذهبی سیداسماعیل علاوه بر آب انبار، شامل میدان، مسجد، مدرسه فیلسوف‌الدوله و بازار سیداسماعیل است.

ضمیمه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها