آشنایی با مناطق گردشگری ایران

آبشار «کله سیران» طارم

آشنایی با اماکن گردشگری

بافت تاریخی بوشهر

بافت تاریخی بوشهر، از منحصربه‌فردترین و زیباترین بافت‌های مسکونی ایران به شمار می‌رود که اوج شکوفایی آن مربوط به دوره قاجاریه است؛ زمانی که بوشهر دروازه ورود ملل مختلف به ایران به شمار می‌رفت. این بافت 38 هکتاری شامل چهار محله به نام بهبهانی، دهدشتی، کوتی و شنبدی و حدود 1000خانه است که در راس شبه‌جزیره مثلث شکل بوشهر قرار گرفته و از شرق‌، شمال‌ و سمت ‌مغرب‌ به‌ دریا محدود می‌شود.
کد خبر: ۸۹۰۷۷۶
بافت تاریخی بوشهر

به گزارش جام جم آنلاین ، قدمت‌ بافت‌ تاریخی‌ بوشهر به‌ دوره‌ حکومت‌ نادرشاه‌ افشار برمی‌ گردد که‌ در آن‌ هنگام‌ با تأسیس‌ پایگاه‌ دریایی‌ نادرشاه‌ در خور شرقی‌ بوشهر موسوم‌ به‌ خور نادری‌، بندر بوشهر از یک‌روستای‌ کوچک‌ ماهیگیری‌ به‌ یک‌ بندر مهم‌ تبدیل‌ شد. از آن‌ تاریخ‌، رونق‌ و آبادانی‌‌اش ادامه‌ یافت‌ و در دوره‌ زندیه‌ به‌ دلیل‌ نزدیکی‌ به‌ پایتخت‌ ایران‌ در شیراز اهمیت‌ این‌ بندر دوچندان‌ شد.

بافت قدیم بوشهر، با توجه به نحوه استقرار و عناصر خاص خود، با بافت دیگر بنادر ساحلی متفاوت و دارای بافتی متراکم است که ویژگی‌های منحصربه‌فرد دارد.

این بافت تاریخی دارای بناهای منحصر به فرد شامل عمارت‌های زیبا مربوط به دوونیم قرن پیش، بناهای کنسولگری‌ کشورهای مختلف ازجمله بریتانیا، مراکز مذهبی مانند مساجد، حسینیه و چندین کلیسا، بازار قدیمی و کوچه‌های زیباست که هر بیننده‌ای با ورود به داخل بافت، جذب ساختمان‌ها و معماری آن می‌شود.

آب انبارها نیز در شکل‌گیری فضای شهر تأثیر داشته‌اند و از آنجا که بوشهر در ناحیه گرم و خشک واقع شده، آب باران را زمستان در آب انبار ذخیره می‌کرده و به مصرف تابستانی می‌رسانده‌اند. آب انبار قوام یکی از
آب انبارهای عمومی بزرگ شهر است که در قسمت ساحلی بافت قدیم قرار دارد و اکنون به رستوران سنتی تبدیل شده است.

ضمیمه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها