آشنایی با مناطق گردشگری ایران

بزرگ‌ترین باغ پرندگان خاورمیانه

بخشی از آثار تاریخی آذربایجان غربی به کلیساهای قدیمی و زیبای آن مربوط می‌شود که «ننه مریم» یکی از آنهاست و به عنوان یک بنا، اثر باستانی و تاریخی به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.
کد خبر: ۸۹۰۶۰۴
کلیسای «ننه مریم»

به گزارش جام جم آنلاین ، کلیسای ننه مریم به قولی، اولین کلیسای مشرق زمین و به روایت دیگری، دومین کلیسای بزرگ جهان پس از کلیسای بیتلحم فلسطین است که تاریخ ساخت آن به سال ۳۲ میلادی برمی‌گردد و از کلیساهای قدیمی جهان به شمار می‌رود.

طبق روایت نویسندگان آشوری و مسیحی، این بنا قبلا آتشکده و یکی از معابد معروف زرتشتیان بوده است.

به هنگام تولد مسیح، موبدان زرتشتی ساکن این معبد، ستاره‌های درخشان را در حال حرکت به سوی شرق می‌بینند و آن را نشانه‌ای از تولد این منجی یافته و به سوی اورشلیم روانه می‌شوند.

این موبدها پس از بازگشت به ارومیه، آتشکده را به کلیسا تبدیل کرده و در آنجا دین مسیح را بشارت می‌دهند.

کلیسای ننه مریم، اولین بار در سال ۶۴۲ توسط شاهزاده‌ای چینی مرمت شد. در سال ۱۳۴۲ و ۱۳۴۳ نیز مورد مرمت قرار گرفت و نمای فعلی آن به دوره ساسانی تعلق دارد.

این کلیسا در سده‌های گذشته محل دفن اموات بوده است. سرت را که خم می‌کنی تا از در کوتاه کلیسا داخل شوی، چشمت به تابلویی می‌افتد که در آن نوشته شده است: «نعلینت را از پا بیرون کن، مکانی که در آن ایستاده‌ای مقدس است.» داخل کلیسا اصلا به آنچه از کلیساهای دیگر در ذهن دارید، شباهت ندارد. دالان‌هایی تودرتو که با سنگ و ملات درست شده است و سقفی کوتاه. در بخشی از آن نیز محرابی بسیار ساده و در عین حال نفسگیر وجود دارد که در پشت آن دالانی آبی رنگ و تزئین شده با عکس عیسی مسیح قرار دارد و هنگام مراسم، کشیش در آنجا می‌ایستد.

کلیسای ننه مریم با قالی‌های دستباف مفروش شده و فقط یک نیمکت کوچک برای سالمندان در انتهای سالن قرار دارد. محراب کلیسا اتاقکی گنبدی شکل و تو در تو است که فقط کشیش‌ها حق ورود به آن را دارند.

روی پله و طاقچه کوچک جلوی محراب، تصویر مسیح در حالت‌های مختلف و به شیوه‌های متفاوت به چشم می‌خورد. از نقاشی و کوبلن دوزی مسیح به صلیب کشیده شده، گرفته تا تابلوی منبت‌کاری حواریون مسیح و مسیح در آغوش مریم مقدس و شمع‌هایی که چهره متبسم مسیح بر آن نقش بسته است، همه را می‌توانید در یک اتاقک 12 متری در این مکان مشاهده کنید.

سمت راست محراب راهرویی است که زائران را به محل غسل تعمید و روشن کردن شمع‌ها هدایت می‌کند. کلیسای ننه مریم که در خیابان قدس شهر ارومیه واقع شده است، کلیسای شرق آشور هم نامیده می‌شود.

ویژه نامه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها