امسال چهارمین سالی است که صفحه تلاش در ضمیمه فناوری روزنامه جام‌جم چاپ می‌شود. کلیک اولین رسانه‌ای بود که یک صفحه از نشریه خود را به استارت‌آپ اختصاص داد، در حالی که در آن زمان استارت‌آپ واژه‌ای غریب و غیرقابل اطمینان بود. نتیجه این اعتماد کلیک انتشار انبوهی داستان از تلاش کارآفرین‌های ایرانی و خارجی در این مدت است که البته بدون همراهی خوانندگان چنین موهبتی دست‌یافتنی نبود.
کد خبر: ۸۹۰۴۳۲

در سال جدید با ایده‌ای برآمده از دل تحریریه کلیک، تمام شماره‌های ضمیمه در سال 94 را از آرشیو روزنامه قرض گرفتیم و کلیک‌ها را یکی یکی ورق زدیم تا مقاله‌های تلاش سال گذشته را مرور کنیم. به‌صورت اتفاقی و تا آنجا که در بضاعت این صفحه بود، استارت‌آپ‌ها را جدا کردیم و یک به یک با موسسان‌شان تماس گرفتیم و جویای حالشان شدیم تا ببینیم اکنون در چه وضعی به سر می‌برند. برایمان جالب بود که در گذر زمان، کدام یک از این شرکت‌های نوپا توانسته‌اند سرپا بمانند و پیشرفت کنند. متاسفانه اثری از برخی نبود، یکی تغییر نام داده بود و اکثریت پرتوان به راه خود ادامه می‌دادند که افتخاری برای کلیک به حساب می‌آید. در ادامه گزارشی از آخرین وضعیت استارت‌آپ‌های چاپ شده در کلیک سال گذشته آمده است.

ریحون؛ بوی غذا از اینترنت می‌آید

موسس ریحون در خارج زندگی می‌کرد و برای دو هفته به ایران مسافرت کرده بود، اما مشاهده فضای کارآفرینی آی‌تی در حال رشد ایران وسوسه‌اش کرد کمی بیشتر در وطن بماند. این شرح مختصری از سرگذشت سهیل علوی، نفر اول «ریحون» است که سایت سفارش اینترنتی غذا را در سفرش به ایران تاسیس کرد و به علت تاسیس این سایت تصمیم گرفت در کشور بماند. علوی می‌گوید: «ریحون یک سایت سفارش اینترنتی غذاست. توسط این سایت می‌توان رستوران‌های نزدیک به موقعیت جغرافیایی را پیدا کرد، در میان منوهای رستوران‌ها جست‌و‌جو کرد و از میان غذاهای موجود سفارش داد.» مزیت سفارش غذا از ریحون در مقایسه با روش سنتی، سهولت در سفارش غذا و استفاده از پیشنهادها، تخفیف‌ها و غذاهای متنوعی است که کاربر در این سایت به آنها دسترسی پیدا می‌کند. داستان ایده ریحون در کلیک 517 (20 اردیبهشت 94) چاپ شد. در آن زمان ریحون تیم تازه کاری بود که در مرکز شتابدهی به سر می‌برد و یک تیم 12 نفره آن را تشکیل می‌داد. اکنون تیم ریحون از آب و گل در آمده و به یک دفتر جدید نقل مکان کرده که 40 نفر پرسنل دارد و مخارج آن از طریق سایت تامین می‌شود. سهیل علوی، نفر اول ریحون می‌گوید فقط ده عکاس حرفه‌ای دارند که تمام وقت از رستوران‌ها و غذا‌ها عکاسی می‌کنند. علوی معتقد است این استارت‌آپ از زمان تاسیس تاکنون رشد 35 درصدی داشته و اپلیکیشن اندروید نیز منتشر کرده‌اند.

دونیت؛ کارهای بزرگ با قدم‌های کوچک

سه بار شرکت در کنکور و ورود به دانشگاه، محی‌الدین سنیسل را خشنود نکرد تا در دانشگاه بماند و ادامه تحصیل بدهد. علاقه به سرویس‌های متن‌باز و نیروی جمعی (کراود) باعث شد سنیسل قید دانشگاه را بزند و یک کسب و کار راه بیندازد. او به این نتیجه رسید که با قدرت‌های کوچک می‌توان کارهای بزرگ انجام داد. با این تفاصیل او سایت دونیت را راه انداخت که کاربران می‌توانند در آن ایده‌ها و پروژه‌های خود را مطرح کرده و افراد نیکوکار به میزان دلخواه به طرح‌های این سایت کمک کنند. داستان استارت‌آپ دونیت در کلیک 518 (27 اردیبهشت) چاپ شد که در آن زمان مرکز شتابدهی مقر و پناهگاه این ایده بود. اکنون پس از گذشت حدود 11 ماه از زمان مصاحبه کلیک با این استارت‌آپ، سنیسل از رشد فزاینده این شرکت نوپا برایمان می‌گوید، اما از این‌که از تصمیمش برای راه انداختن استارت‌آپ راضی است یا خیر مطمئن نیست. او می‌گوید: «اکنون از مرکز شتابدهی فارغ‌التحصیل شده‌ و توانسته‌ایم از چند سرمایه‌گذار سرمایه جذب کرده و در دفتری مستقل کار کنیم.» به گفته سنیسل تمام کارهای قانونی و حقوقی ثبت شرکت را انجام داده‌اند و ده پرسنل دارند. این استارت‌آپ توانسته تاکنون صد میلیون تومان پول به دست افراد نیازمند سرمایه برای شروع پروژه‌ها برساند که این رقم از کمک 4000 نفر جمع‌آوری شده است. سایت دونیت در حال حاضر حدود 5000 نفر عضو دارد و در نسخه جدید این سایت، صلاحیت پروژه‌ها توسط کاربران تائید یا رد می‌شود. در آخر از سنیسل در مورد تغییر تصمیمش برای ورود به دانشگاه می‌پرسیم، اما او پاسخ می‌دهد الان دیگر وقتش را ندارد!

تسکولو؛ وظایف مدیریت شده

شرکت‌ها و کسب و کارها بخوبی با مصائب مدیریت پروژه‌هایشان آشنایی دارند و می‌دانند هیچ چیز مانند یک سرویس مدیریت پروژه شایسته، چاره‌گشا نیست. تسکولو یک سرویس مدیریت پروژه و تخصیص کارها به اعضاست که سرگذشت آن در شماره 523 کلیک، آخرین روز خرداد 94 چاپ شد. فرهاد هدایتی‌فرد، موسس و عضو شماره یک این استارت‌آپ در آن زمان برا‌یمان گفت که چطور ایده به ذهنش رسیده است. او گفت: «ما یک شرکت رایانه‌ای داشتیم و محدودیت‌های سرویس‌های مدیریت پروژه دست و پایمان را بسته بود و تصمیم گرفتیم خودمان یکی بسازیم.» در آن زمان این ایده در شرایط مساعدی به سر می‌برد و مشخص بود اعضای آن برای آینده درخشان گام برمی‌دارند که از قضا همین طور هم شد. تسکولو اندکی بعد توانست مقام سوم را در میان صد استارت‌آپ جهان در مراسم استانبول ترکیه کسب و به خارجی‌ها ثابت کند استارت‌آپ در ایران جدی است. هدایتی‌فرد در آن زمان برایمان گفت دو دفتر دارند که یکی را مرکز شتابدهنده در شهر پردیس در اختیارشان قرار داده است. اکنون این استارت‌آپ تنها در یک دفتر مستقر در تهران فعالیت می‌کند که هزینه‌های آن توسط سایت تامین می‌شود. هدایتی‌فرد می‌گوید الان 15 پرسنل دارند و دو سرمایه‌گذار جذب کرده‌اند، اما هنوز به مرحله سوددهی نرسیده‌اند، اگرچه 20 هزار کاربر دارند که حدود 60 درصد آن در خارج از ایران است. مشتری‌های خارجی تسکولو را عمدتا کاربران اروپای غربی و آسیای شرقی تشکیل می‌دهد و هدایتی فرد از عبارت «بزودی» برای انتشار نسخه جدید اپلیکیشن‌های‌شان صحبت به میان می‌آورد.

لحظه نگار؛ رسانه مردمی

براساس آمار منتشر شده بخش عمده‌ای از ترافیک وب این روزهای کشورمان به محتوای ویدئویی اختصاص دارد، بنابراین بی‌درنگ سراغ استارت‌آپ لحظه‌نگار رفتیم تا ببینیم این ایده در چه وضعی به سر می‌برد. امیرحسین فقیهی از همان ابتدا حرارت خاصی در صدایش داشت و معلوم بود اوضاع بر وفق مرادش است. او می‌گفت سه هفته پس از این‌که با کلیک مصاحبه کرده، سرویس‌دهی لحظه نگار را به‌صورت آزمایشی آغاز کرده‌اند و از همان ابتدا مشتری و کسب درآمد داشته‌اند. او می‌گوید تاکنون اپلیکیشن‌شان ده هزار بار دانلود شده و بزودی نسخه iOS آن نیز منتشر خواهد شد. فقیهی برایمان توضیح داد که کارهای جانبی‌شان را کنار گذاشته‌اند و فقط روی این اپ کار می‌کنند تا اوایل تابستان به‌صورت رسمی لحظه‌نگار را رونمایی کنند. وقتی از او در مورد رضایتش از تصمیمی که برای کار روی این استارت‌آپ گرفته می‌پرسیم، می‌گوید پشیمان نیست، اما در این راه بالا و پایین‌های فراوانی داشته است. لحظه‌نگار، اپلیکیشنی است که توسط آن هر کاربر می‌تواند برای کاربران دیگر در فضای اینترنت به‌صورت زنده ویدئو استریم کند. برای آشنایی بیشتر با لحظه نگار می‌توانید به کلیک 535 مورخ 29 شهریور 94 مراجعه کنید.

سالار؛ پیکان، محبوب‌تر از سی‌جی 125

بازی «سالار» یکی از جذاب‌ترین استارت‌آپ‌هایی بود که سال 94 در صفحه تلاش کلیک چاپ شد. نسخه اول این بازی محصولی از دانشجوی نوجوان دانشگاه صنعتی شریف بود که توانسته بود در 20 سالگی رقم هنگفتی را از این گیم کسب کند. این بازی توانسته بود ظرف تنها 11 ماه 143 میلیون تومان درآمد کسب کند و به یکی از بازی‌های داغ کافه بازار تبدیل شود. اواخر تابستان بود که به بهانه انتشار نسخه دوم بازی سالار با سینا زندکریمی، سازنده آن گفت‌وگو کردیم. او برایمان گفت از یک بازی خارجی در ساخت این بازی الگو گرفته، اما ترکیب عناصر و المان‌های فرهنگی ایرانی باعث جذابیت آن برای کاربران کشورمان شده است.

سینا گرافیک نسخه دوم سالار را مهم‌ترین ویژگی آن ذکر کرد که توسط یکی از دوستانش به نام آرش جهانگیری طراحی شده است. اکنون پس از گذشت بیش از شش ماه از انتشار نسخه دوم، سینا برایمان می‌گوید فروش بازی همچون نسخه اولیه آن شگفت‌انگیز نبوده، اما به قدری است که در حال حاضر یک تیم پنج نفره تشکیل داده و همچنان مصمم روی ساخت بازی کار می‌کند. سینا می‌گوید: «اکنون در یک شرکت مشغول کار روی یک بازی جدید هستیم که بزودی منتشر می‌شود.» در زمان مصاحبه سینا از آرزویش برای تاسیس یک شرکت حرف می‌زد، اما الان می‌گوید نیازی به این کار احساس نمی‌کند و ترجیح می‌دهد زمان و انرژی‌اش را روی ساخت بازی بگذارد تا اداره شرکت. به‌گفته سینا برخلاف نسخه یک که موتورسیکلت سی‌جی 125 یکه‌تازی می‌کرد، در حال حاضر پیکان محبوب‌ترین خودروی این بازی است که ماهانه کاربران صد هزار بار با آن بازی می‌کنند. سینا می‌گوید از این‌که بازی می‌سازد خشنود است و زمان بیشتری را صرف درس خواندن می‌کند. (برای آشنایی بیشتر با این بازی به کلیک 531 مورخ اول شهریور 94 مراجعه کنید)

وین وین؛ یک ایده برد - برد

این استارت‌آپ یکی از نوآورانه‌ترین ایده‌های صفحه تلاش در سال 94 بود که بخشی از آینده خرید و فروش دیجیتال است. در این سیستم فروشنده سعی می‌کند برای همیشه مشتری خود را حفظ کند و برای رسیدن به این هدف از انواع و اقسام روش‌های وفاداری مشتری همچون طرح‌های تشویقی یا تخفیف‌های پیوسته استفاده می‌کند. مشتری با اپلیکیشن وین وین خریدش را انجام می‌دهد و از طریق همان اپ از جدیدترین پیشنهادها خبردار می‌شود. 8 آذر 94 داستان این استارت‌آپ در کلیک چاپ شد و اکنون پس از گذشت چهار ماه، به گفته سپهر سپهوندی موسس وین وین، سرویس به‌صورت رسمی آغاز به کار کرده و بیش از هزار کاربر دارد. او می‌گوید: «با ده پذیرنده کار را شروع کردیم و در حال جذب سرمایه هستیم.» به گفته مرد شماره یک وین وین، این استارت‌آپ دیگر از شتاب دهنده خارج شده و در حال نقل مکان به یک دفتر مستقل است. اپلیکیشن این ایده برای هر دو سیستم‌عامل آماده بوده و سپهوندی می‌گوید از کاری که شروع کرده راضی است.

رامین فتوت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها