اظهارات اخیر مقامات آمریکایی مبنی بر طرح موضوع رزمایش موشکی جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت، یادآور بداخلاقی‌ها و بدعهدی‌های آمریکا چه در ابعاد بین‌المللی و چه در ابعاد دوجانبه است.
کد خبر: ۸۸۹۳۱۰

رزمایش موشکی جمهوری اسلامی ایران که به منظور نشان دادن توان دفاعی کشور در مقابل تهدیدات و بدخواهی‌های دشمنان خارجی است موجب شد تا دولتمردان آمریکا مجددا به حربه پوسیده تهدید روی آورند در حالی که آزمایش موشکی ایران، مغایر با هیچ قطعنامه شورای امنیت نیست، ضمن آن‌که اصولا تهران، این‌گونه قطعنامه‌ها را به رسمیت نشناخته و خود را مقید به پایبندی به آنها نمی‌داند. از فردای روز برجام، ایران اعلام کرد توان نظامی و موشکی‌اش ارتباطی به مفاد برجام و تفاهمی که در این باره به دست آمده ندارد، از همین رو اجازه نداد این دست از مباحث در برجام گنجانده شود.

مغایر نبودن رزمایش موشکی ایران با برجام آن‌قدر روشن است که مقامات روسی و برخی از نشریات آمریکایی نیز به آن اشاره داشته‌اند. اما اصولا آمریکا درصدد است تا مسئولیت شکست احتمالی برجام را که خود با بداخلاقی‌هایی که در این دو ماه از خود نشان داده در جهت آن حرکت می‌کند متوجه جمهوری اسلامی ایران نماید.

اما طرح موضوع در شورای امنیت به هیج روی راه به جایی نخواهد برد و بسیار غیرمحتمل است دیگر کشورها از جمله روسیه و چین با دولتمردان آمریکایی همراهی کنند.

البته ممکن است آمریکا با ناامیدی از صدور قطعنامه، درصدد صدور بیانیه یا مبادرت به تحریم‌های جدید یکجانبه علیه ایران برآید که متاسفانه دولتمردان فرانسوی نیز با این آهنگ ناساز آمریکا همساز شده‌اند.

آمریکا به‌خوبی می‌داند آنچه موجب توفیق ایران در اثبات حقانیت هسته‌ای خود شد بیش از هر چیز مرهون توان دفاعی و پیشرفت علمی بود و از این رو در صدد است تا با اخلال در توان دفاعی کشورمان، پشتوانه و عقبه دیپلماتیک ایران را به چالش بکشد. با این حال آمریکا و برخی از اعضای 1+5 باید با واقع‌بینی درست از ایجاد مزاحمت‌های بی‌فایده دست بردارند و به‌جای آن به تعهدات معطل و بر زمین مانده خود در برجام در لغو تمام تحریم‌ها اقدام کنند.

دکتر حمیدرضا آصفی

سخنگوی پیشین وزارت خارجه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها