کشف عملکرد یک آنتی‌بیوتیک جدید

دانشمندان دانشگاه پرینستون با استفاده از روش‌های بررسی مخصوصی، موفق شدند مکانیسم عملکرد یک آنتی‌بیوتیک قوی موسوم به اسید تروپودیستیک یا تی‌دی‌اِی (TDA) را کشف کنند.
کشف عملکرد یک آنتی‌بیوتیک جدید

این موضوع به شناسایی توانایی مخفی این آنتی‌بیوتیک به عنوان یک عامل ضدسرطان منجر شد. تی‌دی‌اِی را یک باکتری دریایی متعلق به خانواده رزباکتری تولید می‌کند که نتیجه همزیستی منحصربه‌فرد با جلبکی میکروسکوپی است. جلبک، مواد غذایی را برای باکتری تامین و در عوض باکتری از جلبک در برابر بسیاری از عوامل بیماریزای موجود در اقیانوس محافظت می‌کند.

محمود سیدصیام دوست، استادیار شیمی دانشگاه پرینستون و نویسنده مقاله مربوط در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم می‌گوید: این باکتری در برابر همه چیز از جلبک محافظت می‌کند. این که چگونه موجودی به این کوچکی می‌تواند چنین طیف عملکردی بسیار گسترده‌ای داشته باشد ما را به بررسی آن علاقه‌مند کرد. صیام دوست با همکاری محققانی از آزمایشگاه زیمرگیتای، برای بررسی عملکرد تی‌دی‌اِی از تکنیک آزمایشگاهی برش مخصوص سیتولوژیکال استفاده کردند. این روش شامل از میان بردن سلول‌های باکتریایی با آنتی‌بیوتیک در حضور مجموعه‌ای از رنگ‌ها و سپس ارزیابی بصری عواقب بعدی کار است.

با مقایسه مشخصات این آنتی‌بیوتیک با پروفایل داروهای شناخته شده محققان توانستند این ترکیب را با کلاسی از ترکیبات دارویی موسوم به پلی‌اترز که دارای خاصیت ضدسرطان است، تطبیق دهند. با توجه به مشخصات مشابه، سیدصیام دوست و همکارانش فرض کردند تی‌دی‌اِی هم ممکن است دارای خواص ضد سرطانی باشد.

این ترکیب، فعالیت‌های ضد‌سرطانی قوی خود را در مقابل یک صفحه نمایش و در برابر 60 رده سلولی سرطانی مختلف نشان داد. سیدصیام دوست معتقد است، این قدرت تکنیک تجزیه و تحلیل است که به شما می‌گوید چگونه از مولکول‌ها در مقاصد دیگری استفاده کنید. علاوه بر مکانیسم نابود سازی تی‌دی‌اِی، محققان به مکانیسمی رسیدند که باکتری می‌تواند در برابر آنتی‌بیوتیک مقاومت کند. بویژه آنها از این شگفت‌زده شدند که چگونه رزباکتر دریایی، خودش را در مقابل آنتی‌بیوتیک‌های کشنده تولید شده توسط خودش محافظت می‌کند.

سیدصیام دوست می‌گوید: ما اغلب به محصولات طبیعی به عنوان جعبه‌های سیاه نگاه می‌کنیم که پی بردن به راز و رمزهای آن ممکن نیست، اما این مولکول‌ها به گونه‌ای شکل گرفته‌اند که هزاران سال یک عمل خاص را انجام می‌دهند. ما امیدواریم بتوانیم از طریق ایجاد ارتباط میان ویژگی‌های ساختاری غیرعادی تی‌دی‌اِی با حالت‌های کاری‌اش، چگونگی عملکرد این آنتی‌بیوتیک را بیشتر تشریح کنیم.

منبع: phys.org