جامعه مسلمان ژاپن قدمتی صد ساله دارد. تعداد آنها تا قبل از دهه 1980 نسبتا کم بود. در حقیقت از سال 1867 که درهای ژاپن به روی مردمان دیگر جهان باز شد، مردم ژاپن توانستند با کشورهای دیگر به‌ویژه مسلمانان ارتباط برقرار کنند. سال 1877 کتابی درباره اسلام به زبان ژاپنی ترجمه شد و مردم تا حدی با اسلام آشنا شدند. از اواسط دهه 1980، با ورود مردان جوان مسلمان از کشورهایی چون اندونزی، بنگلادش و پاکستان تعداد مسلمانان رو به افزایش گذاشت. این مردان در کارخانه‌ها و کسب و کارهای کوچک مشغول به کار شدند و ده سال بعد توانستند شهروندی ژاپن را به دست آورند و با زنان ژاپنی ازدواج کنند. آماری رسمی در مورد تعداد مسلمانان این کشور وجود ندارد. اما برخی از آمارهای غیررسمی در سال 2000، تعداد مسلمانان را 63552 نفر تخمین زدند که این تعداد امروزه به صدهزار نفر رسیده است.
کد خبر: ۸۸۸۳۷۵

هرخانه، یک مسجد

پیش از این که مسلمانان بتوانند برای خود مسجدی داشته باشند، اهالی مسلمان، هر جمعه در خانه‌ای گردهم می‌آمدند و نماز جمعه را، که نقشی اصلی در زندگی یک مسلمان دارد، برگزار می‌کردند. همچنین برخی از این خانه‌ها به‌طور کامل به مسجدهایی غیررسمی تبدیل شده بود و مسلمانان هر زمان که می‌خواستند می‌توانستند در آن مکان‌ها به دعا و نماز روزانه خود بپردازند. سرانجام سال 2006، مسلمانان توانستند ساختمانی دو طبقه بخرند و آن را به مسجد تبدیل کنند. در واقع اولین مسجد ژاپن به نام کوبه، سال 1935 ساخته شد. در حال حاضر بیش از 30 تا 40 مسجد یک طبقه در ژاپن وجود دارد و علاوه بر آنها صد یا بیشتر اتاق‌های آپارتمانی در خدمت نمازگزاران است.

زندگی مسالمت‌آمیز

اکنون بسیاری از مسلمانانی که از کشورهای دیگر به ژاپن آمدند و تشکیل خانواده دادند، در کنار ژاپنی‌ها کار و زندگی می‌کنند و فرزندانشان را به مدارس ژاپنی و همچنین ویژه مسلمانان می‌فرستند. مسلمانان به مرور زمان، جامعه خود را به عنوان جامعه مسلمانان شکل دادند. دولت ژاپن نیز رفتار مناسبی با آنها دارد. از جمله این که به آنها اجازه ساخت مسجد می‌دهد. در محله مسلمانان، مصرف گوشت خوک ممنوع است. دخترها و پسرها، استخرهای شنای مجزا دارند و دولت، قرآن را به عنوان کتاب مقدس به رسمیت می‌شناسد. این رفتارها موجب شده است مسلمانان کنار دیگر ادیان ژاپن بدون هیچ تشنج، در آرامش زندگی کنند.

اعیاد، زمانی برای گردهمایی مسلمانان

مسلمانان ژاپن از هر فرهنگ و تبار، روزهای عید مانند عید فطر و قربان و تولد حضرت محمد(ص) به مساجد می‌روند و در کنار عبادت، جشن می‌گیرند و شادی می‌کنند. در این ایام، زنان و مردان مسلمان همراه کودکان مهمانی‌هایی برگزار و حتی دوستان ژاپنی از ادیان دیگر را هم به جشن شان دعوت می‌کنند.

خطاطی عربی و تلفیق آن با هنر ژاپنی

مسلمانان ژاپن در کنار نوشتار ژاپنی به خط عربی نیز اهمیت می‌دهند. همچنین برخی هنرمندان ژاپنی به خطاطی عربی نیز علاقه نشان داده‌اند. هوندا کوئیچی، خطاط سرشناس ژاپنی ـ که در حال حاضر مدیر انجمن خطاطی عربی ژاپن است ـ پس از شناخت خطاطی باستانی عربی در خاورمیانه، این هنر را با آموزه‌های ژاپنی خود تلفیق کرده و آثار بسیار زیبایی از خطاطی عربی به جای گذاشته است.

مترجم: نادیا زکالوند

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها