رقابت‌های درون حزبی پنجاه و هشتمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به مرحله اوج خود رسیده است. در اردوگاه جمهوریخواهان رقابت بین تد کروز سناتور ایالت تگزاس و دونالد ترامپ میلیاردر از یک طرف و در حزب دموکرات هیلاری کلینتون و برنی سندرز از طرف دیگربه نقطه جوش خود نزدیک می‌شود.
کد خبر: ۸۸۷۵۵۳

رقابت‌های شنبه بزرگ نیز در 5 مارس (15 اسفند) برگزار شد و در آن برنده‌ها و بازنده‌ها به صورت نسبی معرفی شدند. در رقابت‌های شنبه بزرگ تد کروز از جمهوریخواهان در دو ایالت کانزاس و مین به پیروزی رسید، اما ترامپ باخت خود را در دو ایالت کانزاس و مین با پیروزی در ایالت های کنتاکی و لوئیزیانا جبران کرد. در جبهه دموکرات‌ها، هیلاری کلینتون پیروزی در ایالت لوئیزیانا را از آن خود کرد حال آن که پیروزی در میدان رقابت دو ایالت نبراسکا و کانزاس نصیب رقیب وی سندرز شد. البته پیروزی سندرز، چالش بزرگی برای کلینتون به حساب نمی‌آید.

در شنبه بزرگ، جمهوری‌خواهان در چهار ایالت کانزاس، مین، کنتاکی و لوئیزیانا و دموکرات‌ها در سه ایالت لوئیزیانا، نبراسکا و کانزاس رقابت کردند. در حال حاضر، انتظار می‌رود تد کروز از توانایی بیشتری برای اثبات جایگاه خود به عنوان نامزد جمهوریخواهان درمقابل ترامپ برخوردار باشد.

ترامپ همچنان پسر بد انتخابات

یکی از مشکلاتی که این دوره از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا با آن رو به روست ظهور نامزدی از بین نامزدهای حزبی است که با رویکردهای کلی دو حزب کاملا متفاوت است. ترامپ از روز نخست نامزدی خود مسیری را در پیش گرفت که با مسیرهایی که به طور سنتی نامزدهای حزبی در این کشور پیش می‌گرفتند متفاوت بود. اظهارات جنجالی وی درباره اقلیت‌ها، مهاجران، سیاهپوستان و مسلمانان سبب شده تا جامعه آمریکا دچار تشتت شود. به همین دلیل شاید برای نخستین بار در تاریخ آمریکا آن هم با شدتی در این حد، حزبی درصدد حذف نامزد خود با وجود پیشتازی وی در رقابت‌های درون حزبی است.

مخالفت‌های درون حزبی

یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های مخالفت با ترامپ، مخالفت همقطاران و هم‌حزبی‌های وی با نامزدی او به عنوان فرد نهایی جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری است. در این باره کافی است به نامه سرگشاده 75 نفر از چهره‌های سرشناس حوزه سیاست خارجی در حزب جمهوریخواه مبنی بر مخالفت با نامزدی ترامپ به نمایندگی از این حزب نگاهی کنیم. شاید این مخالفت‌ها تازمانی که بزرگان حزبی ابراز نگرانی نکنند آن قدر تاثیرگذار نباشد؛ اما زمانی که میت رامنی ابراز نگرانی می‌کند، وضعیت به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. میت رامنی، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری در سال 2012، از لفاظی‌های تند ترامپ به خشم آمد و وی را حقه باز نامید.

مخالفت در حزب رقیب

گرچه به نظر می‌رسید دموکرات‌ها باید با مطرح شدن ترامپ به عنوان نامزد اصلی جمهوریخواهان موافق و راضی باشند، اما ظاهرا آنها هم از وضعیت فعلی راضی نیستند. اظهاراتی که از سوی هیلاری کلینتون و دیگر شخصیت‌های مهم از جمله رئیس‌جمهورکنونی آمریکا درباره ترامپ بیان می‌شود نشانگر آن است که وی مورد قبول حزب رقیب نیز نیست. یکی از دلایل این مخالفت‌ها می‌تواند این باشد که جبهه دموکرات‌ها در بین نامزدهای جمهوریخواه رقیب توانمندی برای رقابت با هیلاری کلینتون یا دیگر نامزدهای احتمالی دموکرات‌ها نمی‌بیند و آمدن کسان دیگری غیر از ترامپ هم نمی‌تواند جایگاه دموکرات‌ها را متزلزل کند.

مخالفت در سطح اندیشمندان

یکی از بدترین واکنش‌ها در بین اندیشمندان از سوی نوام چامسکی، فیلسوف آمریکایی و استاد دانشگاه ام آی تی صورت گرفت.وی گفت: حس انزوا و بی‌یاوری و غلبه قدرت‌های نیرومند بر مردم آمریکا آنها را به وحشت انداخته و همین وحشت و از هم پاشیدگی زمینه محبوبیت و پیروزی فردی مثل «دونالد ترامپ» در انتخابات این کشور را به وجود آورده است.توماس فریدمن از دیگر اندیشمندان آمریکایی ترامپ را با بدترین تعبیرها مورد خطاب قرار داده و او را مامور مخفی داعش نامید.

طنزهای انتخاباتی گریبان ترامپ را گرفت

این بار رقابت‌های انتخاباتی با چاشنی طنز همراه شده است. اتفاقی که باید آن را به یمن وجود پدیده ترامپ دانست و بس. در فضای مجازی تصویری از نامزدها منتشر و درباره آنها این طور نوشته شده.هیلاری کلینتون: نخستین رئیس‌جمهور زن، سندرز نخستین رئیس‌جمهور یهودی، تد کروز نخستین رئیس‌جمهور کانادایی‌تبار و روبیو نخستین رئیس‌جمهور لاتین‌تبار و ترامپ آخرین رئیس‌جمهور آمریکا!امروزه ترامپ با تصاویر و حرکت‌های خاص خود از نوع شبه پوپولیستی روی جلد مجلات مهم آمریکا و اروپا قرار می‌گیرد، اما براستی ترامپ کیست؟

به باور بسیاری ترامپ مدل به روز شده‌‌ جمهوریخواهان تندروی سابق است. در واقع روح نیکسون، ریگان، و بوش پدر و پسر یکباره در ترامپ حلول کرده است؛ همان قدر پوپولیست‌‌ همان قدر جنگ‌طلب و البته تا حد زیادی سطحی!

یک دلقک

«حایم سابان» میلیاردر آمریکایی ـ اسرائیلی و رئیس مرکز تحقیقات سابان وابسته به موسسه بروکینگز،که یکی از اصلی‌ترین حامیان حزب دموکرات در آمریکا به شمار می‌آید، بشدت از ترامپ انتقاد کرد و وی را یک «دلقک» خواند.وی گفت ترامپ «برای دنیا خطرناک است و از آنجا که اسرائیل هم جزئی از همین دنیاست، برای اسرائیل هم خطرناک است.»

حسین امیری

دبیر گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها