گرچه روابط عربستان و رژیم صهیونیستی از یکی دو دهه پیش کما بیش وجود داشته، اما این روابط با گذشت زمان، شکل آشکارتری به‌خود می‌گیرد و پادشاهی سعودی از این‌که اعلام کند اسرائیل بهترین متحد ریاض است، هیچ شرمی‌ ندارد.
کد خبر: ۸۸۵۹۲۹
روابط صهیونیست‌ها با ریاض وارد فاز علنی ‌شد

سعودی‌ها با ارتکاب جنایات متعدد در حوزه کشورهای خاورمیانه هر روز خود را به رژیم صهیونیستی نزدیک‌تر می‌بینند. این نزدیکی هرچند در ظاهر نشان داده نمی‌شود، اما به صورت پنهان ادامه دارد به‌طوری که هر از چند گاهی خبرهایی منتشر می‌شود که عمق روابط ریاض ـ تل‌آویو را آشکار می‌کند. در همین رابطه، طی روزهای گذشته خبرهایی از سفریک هیات سعودی به اسرائیل و نیز سفر یک هیات اسرائیلی به عربستان منتشر شد.

زیپی یحزکیلی، تحلیلگر امور کشورهای عربی در شبکه ده تلویزیون اسرائیل در این باره گفت: یک هیات عالی‌رتبه اسرائیلی که شخصیتی بسیار مهم نیز همراه آنها بود، هفته‌های گذشته به ریاض سفر کرده است. ما نمی‌توانیم همه جزئیات را در این باره بگوییم، چراکه این کار ممنوع است. ما همان چیزی را می‌گوییم که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. بله یک هیات عالی‌رتبه اسرائیلی به ریاض سفر کرده و این مساله‌ای آسان و ساده نیست.

شبکه ده رژیم صهیونیستی افزود: عربستانی‌ها همواره تأکید داشتند دیدارهایشان با اسرائیلی‌ها پشت پرده بماند اما در دوره ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و شاهزاده‌های جدید از این مساله ابا نمی‌کنند و شرمنده نیستند و مساله فلسطین را کنار می‌گذارند. تحلیلگر مذکور گفت: عربستانی‌ها هر زمان که موضوع توافق هسته‌ای غرب با ایران در میان باشد، سراغ اسرائیل می‌آیند، اما در کل روابط میان
دو طرف از گرمای لازم برخوردار است.

شبکه ده تلویزیون رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کرد، همکاری اسرائیل با مصر نیز از زمان روی کارآمدن عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر ارتقا یافته است. تحلیلگر امور نظامی‌در این شبکه اعلام کرد: اسرائیل در سال‌های اخیر روابط بسیار گرمی‌ با کشورهای میانه‌روی سنی در منطقه از مصر گرفته تا دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس برقرار کرده است.

هفته گذشته عربستان سعودی فشارهای تازه‌ای را متوجه دولت لبنان کرد تا به این وسیله مردم این کشور را در مقابل محور مقاومت و بخصوص حزب‌الله قرار دهد. عربستان پیشتر نیز کمک‌های نظامی ‌خود را به لبنان به بهانه موضعگیری این کشور به نفع ایران قطع کرده بود.

دیدار مخفیانه از تل‌آویو

در خبر دیگری آمده بود که وزیر خارجه عربستان به تل آویو سفر کرده و با مقامات صهیونیستی بر سر طرحی برای حمله مشترک به سوریه و لبنان توافق کرده است. براساس گزارش اسپوتنیک، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان به‌همراه خالد الحمیدان، رئیس دستگاه اطلاعاتی این کشور به اسرائیل سفر کرده‌اند. در دیدار وزیر خارجه عربستان با مسئولان اسرائیلی از جمله رئیس موساد و نتانیاهو برای عملیات سعودی و اسرائیلی علیه سوریه و لبنان توافق شده است. گفته می‌شود مهم ترین مساله که در این سفر مطرح شده، درخواست عربستان از اسرائیل برای دخالت مستقیم در جنوب سوریه بوده است که در صورت آغاز حمله زمینی به سوریه برای فشار بر دولت قانونی این کشور صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اسناد و مدارک زیادی نشان می‌دهد علاوه بر دیدارهای محرمانه و پی در پی مقام‌های کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با صهیونیست ها، چند شرکت اسرائیلی به کشورهای یادشده مشاوره امنیتی و همچنین به نیروهای ویژه این کشورها آموزش می‌دهند و آنها را مجهز به سامانه‌ها و فناوری‌های پیشرفته می‌کنند. همچنین اسرائیل در سیاست صادرات سلاح به این کشورها از خود نرمش نشان داده و برخلاف گذشته از مخالفت خود با فروش سلاح‌های آمریکایی به آنها کاسته است. منابع غربی بر این باورند که عربستان و اسرائیل منافع مشترک زیادی دارند که یکی از آنها، متوقف کردن روند افزایش نفوذ ایران در منطقه است. همچنین اسرائیل و عربستان در مورد سوریه موضع مشترکی دارند و هردو خواهان حذف بشار اسد از صحنه سیاسی این کشور هستند. کارشناسان می‌گویند با این حال، باوجود منافع تاکتیکی و راهبردی مشترک فراوان میان عربستان و رژیم صهیونیستی در وضعیت کنونی، روابط دیپلماتیک کامل و اعلام آن به طور علنی انجام نخواهد شد، بلکه طرفین در این مرحله سعی می‌کنند تفاهم‌های مخفیانه خود را تقویت کرده و به هماهنگی و همکاری‌های محرمانه میان خود ادامه دهند.

همکاری در سرکوب مردم یمن

چندی پیش پایگاه خبری ـ تحلیلی الوقت نوشت: منافع مشترک دو رژیم صهیونیستی و آل‌سعود در تخریب یمن و هماهنگی آنها در سرکوب ملت مظلوم این کشور، عصر طلایی روابط این دو رژیم را رقم زده است. این منبع نوشت: بوعاز بیسموت، سفیر سابق رژیم صهیونیستی در موریتانی در مورد نگرانی این رژیم از تسلط حوثی‌ها بر یمن گفته است: تسلط حوثی‌ها بر یمن برای اسرائیل بسیارنگران کننده است. به گفته وی، حمله عربستان به یمن بسیار ضروری بود بویژه این‌که آمریکا در حمایت از اسرائیل و منافع آن در منطقه کوتاهی کرده بود. هماهنگی میان عربستان و رژیم صهیونیستی در تجاوز به یمن در سایه حمایت و پشتیبانی این رژیم به عربستان بسیار واضح و روشن است. این پشتیبانی در رسانه‌های اسرائیلی نیز به وضوح دیده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها